Pandemia to nie jedyne zjawisko, które może nas martwić podczas przygotowań do świąt. Nowe badanie konsumenckie przeprowadzone w Europie przez Oracle Retail wykazało, że respondenci obawiają się problemów związanych z łańcuchem dostaw oraz z opóźnieniami w dostarczaniu produktów.
Przerwane łańcuchy dostaw zachęcają konsumentów do wcześniejszych zakupów świątecznych
Z tego względu aż 39% Europejczyków już rozpoczęło świąteczne zakupy lub planuje je zrobić wcześniej niż zwykle. Spośród respondentów, 14% z nich jest gotowych zapłacić więcej, aby zapewnić sobie szybszą lub gwarantowaną dostawę. Co więcej, 16% planuje zamówić więcej prezentów na wypadek, gdyby wystąpiły opóźnienia lub anulacje zamówień. Liczby te rosną odpowiednio do 19% i 24% dla badanej grupy milenialsów (grupa wiekowa 25-39 lat).
Szukanie prezentów i szukanie sposobów
Pozostali pytani planują skorzystać także z kart podarunkowych – 29% uczestników badania uważa, że w tym roku kupi więcej voucherów. Wynik w tej kategorii jest wyższy wśród milenialsów – wynosi aż 37%. Co więcej, konsumenci szukają promocyjnych okazji – 43% osób w badaniu Oracle Reatil planuje skorzystać z wyprzedaży podczas Black Friday.
- Widzimy napływające informacje ze świata – wyzwania związane z łańcuchem dostaw są globalnym problemem. Niezależnie od tego, konsumenci w tym sezonie świątecznym będą oceniać marki pod kątem ich zdolności do dostarczania produktów zgodnie z zapotrzebowaniem – powiedział Bartosz Kubicki, Dyrektor w dziale Oracle Retail Global Business Unit. Ten proces będzie kluczowy dla firm. Sprzedawcy muszą mieć jasny wgląd w swoje zasoby, aktualny harmonogram realizacji oraz plan jasnej komunikacji w trakcie procesu składania zamówienia i dostawy. Dzięki przejrzystości i realizacji, marki mogą zdobyć zaufanie swoich klientów i zbudować nieoceniony potencjał – przyszłą lojalność – dodaje.
W ankiecie przeprowadzonej we wrześniu 2021 r. wzięło udział 5728 konsumentów z całego świata, w tym 2090 osób w Europie.
Wybrane wyniki badania
- Nieprzewidywalne łańcuchy dostaw. Konsumenci w Europie obawiają się, że zostaną z pustymi rękami podczas świąt, ponieważ produkty mogą być niedostępne lub ich dostawa zajmie zbyt dużo czasu i nie zdążą zostać dostarczone pod choinkę.
- Spóźniony Święty Mikołaj. Prezenty aż 64% europejskich respondentów zostaną dostarczone do domów, ale badani obawiają się, że czas dostawy nie spełni ich oczekiwań i prezent się spóźni – jeśli w ogóle dotrze. Aby zachować spokój, 62% ankietowanych twierdzi, że bardzo ważne jest szczegółowe śledzenie statusu dostawy. Sytuacji nie poprawia fakt, że nawet jeśli przesyłka w końcu dotrze na miejsce, 19% ludzi obawia się, że złodziej może ją ukraść!
- Braki w magazynie lub brak szczęścia. Pomimo wielu wyzwań, w tym sezonie możliwość zdobycia pożądanych produktów będzie kluczowym czynnikiem w ocenie firm przez kupujących.
- Podaruj rodzicom kartę podarunkową. Ankietowani zapytani o to, jakich prezentów planują kupić więcej w tym roku, wskazali w dużej mierze na karty podarunkowe.
- Zwroty prezentów. Pokolenie Z (18-24 lat) i milenialsi uwielbiają zwroty – już teraz planują oddać do sklepów otrzymane prezenty.
