Jak powiedział PAP Czyżewski, w Polsce cena detaliczna była tak kształtowana, aby nie odprowadzić do wzrostu popytu, co w warunkach ograniczonej podaży musiałoby się skończyć kolejkami na stacjach benzynowych i brakiem paliw. - Utrzymanie ceny na poziomie gwarantującej zbilansowanie popytu z podażą to świadoma polityka na całym świecie, nie tylko PKN Orlen – podkreślił.
Zbyt niskie ceny paliw skończyłyby się kolejkami i brakami – ostrzega ekspert
- Zarzuca się nam, ze skoro obniżyliśmy cenę 30 grudnia, to mogliśmy to robić wcześniej. Nie mogliśmy, bo sytuacja na rynku jest taka, że doprowadzilibyśmy do kolejek na stacjach. A teraz cena detaliczna nie spadła, ponieważ nadal nie ma miejsca na jej spadek ze względu na ograniczoną podaż – wyjaśnił ekonomista.
Dodał również, że dla konsumenta liczą się ceny detaliczne. Tymczasem właśnie te ceny determinują popyt na paliwa i muszą uwzględniać otoczenie rynkowe. Zaznaczył także, że gdyby ceny były zbyt niskie, istniałaby konieczność reglamentowania paliwa.
- Na całym świecie podaż jest ograniczona, paliw po prostu brakuje i dopiero jak w drugiej połowie roku ruszą nowe rafinerie, sytuacja się poprawi i paliw będzie więcej – powiedział Czyżewski.
Ponadto Czyżewski przytoczył przykład Węgier. Ceny paliw pozostawały tam zamrożone na niskim poziomie, co powodowało braki na stacjach, a Węgrzy jeździli tankować na Słowację.
- Niedawno cena na Węgrzech została uwolniona i jest jedną z najwyższych w Europie. Brak paliw dał się odczuć we Francji w październiku 2022 r. Wtedy - w wyniku strajków - podaż nie nadążyła za popytem. Problem braku paliw stał się bardzo ważnym tematem politycznymi i społecznym – podkreślił. - Na Węgrzech podaż okazała się niewystarczająca w warunkach zwiększonego popytu, wywołanego właśnie obniżeniem ceny./cyt]
Jak ocenił ekspert, 2022 był bardzo trudnym rokiem na rynku paliw. Ceny na rynkach ARA skoczyły z poziomu ok. 650 dol. za tonę na początku roku do ok. 1100 dol. za tonę w sierpniu. - W Europie przekierowywano strumienie produktów, zastępując paliwo z Rosji produktami w innych regionach świata. W wielu krajach brakowało paliwa, a kierowcy ustawiali się w długich kolejkach - wskazał.
COMPONENT {"component":"subheading","params":{"id":"paliwo-na-stacjach-benzynowych-jest-ciagle-dostepne","text":"Paliwo na stacjach benzynowych jest ciągle dostępne"}}
[cyt]- Dzięki zrozumieniu trudnej sytuacji rynkowej i dostosowaniu do niej sposobu reakcji na powrót normalnej stawki VAT na paliwa, ceny paliw w Polsce nie wzrosły, a paliwo stale dojeżdża na stacje. Scenariusz alternatywny, czyli sztucznie niskie ceny, braki paliw, a następnie skokowy wzrost cen i silny impuls inflacyjny byłby zdecydowanie gorszy - ocenił główny ekonomista PKN Orlen.
Od 1 stycznia 2023 r. ponownie stosowana jest podstawowa stawka VAT 23 proc. na paliwa. 30 grudnia 2022 r. PKN Orlen obniżył hurtowe ceny paliw o ok. 12 proc.
