Zysk netto spółki Wittchen stopniał o prawie połowę. Jest plan poprawy

Marek Knitter
Na koniec minionego roku Wittchen posiadał łącznie 115 salonów, w tym 90 w kraju i 25 zagranicą
Na koniec minionego roku Wittchen posiadał łącznie 115 salonów, w tym 90 w kraju i 25 zagranicą FOT. MICHAL PAWLIK
Wittchen zanotował skonsolidowany zysk netto na poziomie 34,2 mln zł w 2024 roku w porównaniu do 61,3 mln zł rok wcześniej. Przychody w tym samym czasie stopniały o prawie 3% do 454,2 mln zł. Celem zarządu na 2025 rok jest powrót na ścieżkę wzrostów.

Spis treści

- W 2024 roku cały sektor handlowy musiał się zmierzyć z wyraźnie słabszym popytem konsumenckim, co potwierdzają dane Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące sprzedaży detalicznej. W takich warunkach w Polsce, gdzie marka Wittchen jest dobrze znana i utożsamiana z wysoką jakością oferowanych produktów, wypracowaliśmy niewielki wzrost przychodów w porównaniu do rekordowego roku 2023. Mocniej natomiast odczuliśmy spowolnienie w krajach Europy Zachodniej, w szczególności w Niemczech - skomentował wyniki Jędrzej Wittchen, prezes Wittchen.

Umocnienie się złotego wobec euro i innych walut regionu miało dodatkowo negatywny wpływ na poziom sprzedaży wyrażonej w polskiej walucie. W rezultacie, udział sprzedaży zagranicznej w łącznych przychodach Grupy Wittchen w 2024 roku wyniósł 19% wobec 21% w 2023 roku.

Zagranica ma być motorem wzrostu w długim terminie

- Jesteśmy przekonani, że w długim terminie ekspansja międzynarodowa będzie jednym z głównych motorów dalszego wzrostu naszej Grupy. Dlatego kontynuujemy konsekwentne budowanie świadomości marki Wittchen i rozwój kanałów sprzedaży zagranicą. Inwestujemy zarówno we własne sklepy stacjonarne, pełniące także rolę showroom’ów, we własne sklepy internetowe, jak i w obecność na czołowych platformach marketplace - wskazuje Jędrzej Wittchen.

W 2024 roku Grupa Wittchen uruchomiła dwa nowe salony w Austrii, dwa kolejne salony w Rumunii, gdzie łącznie ma już trzy sklepy, oraz pierwszy salon w Niemczech.

Na koniec 2024 roku była także obecna na 46 platformach marketplace. Z kolei powierzchnia sieci stacjonarnej, obejmującej na koniec minionego roku łącznie 115 salonów, w tym 90 w kraju i 25 zagranicą, przekroczyła 10 tysięcy metrów kwadratowych.

Cel na 2025 rok: powrót na ścieżkę wzrostów

- Pozostajemy wysoko rentowną firmą, utrzymujemy marżę brutto na poziomie powyżej 60%, niemniej jednak ubiegłoroczne rezultaty były istotnie poniżej naszych ambicji. Nasz cel na 2025 rok jest jasny: powrót na ścieżkę wzrostów. Biorąc pod uwagę naszą bazę kosztową i dźwignię operacyjną, każdy wzrost sprzedaży powinien przekładać się także na wzrost zysków. Do tego zmierzamy - zapowiada Jędrzej Wittchen.

Działania podejmowane przez Grupę Wittchen obejmują m.in. poszerzenie portfolio produktów, w tym wzmocnienie oferty ubrań i akcesoriów. W wybranych galeriach handlowych, które w ocenie zarządu mają istotny potencjał, Grupa rozpoczęła modernizację sklepów, dzięki czemu zyskują one m. in. przymierzalnię oraz bardziej nowoczesny wygląd, a w niektórych powiększana jest również powierzchnia sprzedaży.

- Poprawiamy też zasady współpracy z czołowymi platformami marketplace. Zamierzamy oferować na nich szerszą gamę produktów, by zwiększać sprzedaż. Jednocześnie optymalizujemy koszty związane z obsługą zamówień, wysyłek dokonujemy bezpośrednio z naszego magazynu. Z niektórymi platformami kończymy współpracę, koncentrując się na tych najbardziej perspektywicznych. W celu wsparcia sprzedaży w kanale e-commerce, w większym stopniu będziemy polegać też na własnym, obecnie wzmacnianym zespole ekspertów ds. marketingu i sprzedaży internetowej – dodał Jędrzej Wittchen.

Aktualne pozostają plany dotyczące rozbudowy centrum logistycznego w Palmirach koło Warszawy. Spółka kompletuje dokumentację projektową i uzyskiwanie niezbędnych zgód, które umożliwią rozpoczęcie tej inwestycji. Dotyczyć ona będzie budowy trzeciej hali magazynowej, a także dalszej automatyzacji obsługi przesyłek. Docelowo znacząco poprawi to wydajność centrum oraz pozwoli obniżyć koszty związane z obsługą i magazynowaniem przesyłek, które to usługi są obecnie częściowo realizowane przez podmioty zewnętrzne.

Grupa Wittchen zajmuje się sprzedażą ekskluzywnej galanterii skórzanej, obuwia i odzieży oraz luksusowych dodatków i akcesoriów podróżnych. Budowana od ponad 30 lat marka Wittchen jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek premium w Polsce. Posiada własne centrum logistyczne w podwarszawskich Palmirach. Od 2015 roku spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Głównym udziałowcem spółki jest Jędrzej i Monika Wittchen posiadający 59,94% akcji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu