60 Sekund Biznesu: Polska stała się częścią zagłębia motoryzacyjnego Europy.

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wartość polskiego eksportu towarów do Niemiec zmalała o 12,3 proc. r/r. Niemcy bowiem eksportują samochody, w których montowane są części i podzespoły pochodzące z polskich fabryk.
Wartość polskiego eksportu towarów do Niemiec zmalała o 12,3 proc. r/r. Niemcy bowiem eksportują samochody, w których montowane są części i podzespoły pochodzące z polskich fabryk. Szymon Starnawski
Państwa Europy Środkowo-Wschodniej odpowiadają za blisko 20 proc. produkcji pojazdów UE. W 2017 roku w Polsce przemysł motoryzacyjny wraz z branżami z nim kooperującymi wygenerował 730 tys. miejsc pracy i płace o wartości 5,39 mld euro. Niemal 1/3 eksportu polskiej branży motoryzacyjnej trafia do Niemiec, które aktualnie doświadczają spowolnienia gospodarczego. - Kraje te są znaczącym graczem na rynku przemysłu motoryzacyjnego- mówi ekspert.

W 2017 roku w krajach Grupy Wyszehradzkiej wyprodukowano 3,53 mln pojazdów, co stanowiło 18 proc. produkcji wszystkich pojazdów w krajach unijnych. Polska i Czechy mogą się pochwalić największą liczbą producentów pojazdów silnikowych, przyczep oraz naczep. W latach 2010-2017 produkcja brutto w cenach bieżących w sektorze motoryzacyjnym uległa podwojeniu na Słowacji, a na Węgrzech wzrosła o blisko 90 proc.– wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Przemysł motoryzacyjny w krajach Grupy Wyszehradzkiej”.

Wiele osób uważało, że jest to wielka strata, że Polska nie przyciąga inwestycji w montownie samochodów. Jednak rzeczywistość i doświadczenia funkcjonowania branży w Polsce pokazuje, że staliśmy się dostawcami i poddostawcami do fabryk, które zostały utworzone w Czechach, na Słowacji, na Węgrzech. Dzięki inwestycjom poczynionym w tych krajach nasz przemysł może się rozwijać- tłumaczy Łukasz Ambroziak, Polski Instytut Ekonomiczny.

- Dzięki tym inwestycjom te zależności handlowe między tymi czterema krajami Grupy Wyszehradzkiej wyraźnie się zwiększyły w ostatnich latach. Każdy z tych krajów ściśle pracuje z Niemcami. Często mówi się o zagłębiu motoryzacyjnym Europy Środkowej, gdzie takim wiodącym krajem są Niemcy i mamy tutaj te 4 kraje Grupy Wyszehradzkiej- dodaje.

W tym samym czasie wartość dodana przemysłu motoryzacyjnego wzrosła w Polsce o 80 proc., a na Słowacji o 78 proc. Nieco wolniejszy wzrost notowała na Węgrzech (68 proc.) oraz w Czechach (63 proc.). Biorąc pod uwagę główne czynniki
ekonomiczne, Czechy mogą się pochwalić najbardziej rozwiniętym sektorem motoryzacyjnym w krajach Grupy Wyszehradzkiej.

- Przemysł motoryzacyjny w Grupie Wyszehradzkiej stanowi znaczną część przemysłu motoryzacyjnego. W Europie jest to 20 proc. ogólnego przemysłu. Kraje te są znaczącym graczem na rynku przemysłu motoryzacyjnego- wyjaśnia Katarzyna Dębkowska, polski Instytut Ekonomiczny.

Rola branży motoryzacyjnej w Czechach, na Węgrzech oraz Słowacji jest znacznie większa niż ogólnie w krajach EU-28 i ma kluczowy charakter dla rozwoju gospodarek tych państw. W całym naszym regionie sektor motoryzacyjny i branże pokrewne zapewniają niemal 1,6 mln miejsc pracy, z czego 45 proc. z nich występuje w Polsce.

Według Eurostatu w 2017 roku Polska wyeksportowała pojazdy silnikowe oraz części i akcesoria motoryzacyjne warte 27,5 mld euro. Z krajów Grupy Wyszehradzkiej wyprzedziły nas w tym czasie jedynie Czechy (30,7 mld euro). W 2014 roku polska wartość dodana stanowiła 53,1 proc. eksportu motoryzacyjnego Polski, co było najwyższym wynikiem w krajach Grupy Wyszehradzkiej.

- Nie można powiedzieć, że te wszystkie kraje są do siebie podobne. Jeśli chodzi o eksport, to tutaj możemy się pochwalić znaczącym miejscem w tej grupie, ale jeśli chodzi o wynagrodzenia miesięczne przypadające na jednego pracownika, to w Polsce+ jest najniższe w porównaniu do innych państw z Grupy Wyszehradzkiej- mówi Dębkowska.

Głównym krajem docelowym eksportu polskiej branży motoryzacyjnej są Niemcy (31,32 proc.). Choć w 2018 roku udało mu się osiągnąć rekordowy poziom (ponad 28 mld euro), problemy niemieckiej gospodarki mogą stanąć mu na przeszkodzie w dalszych wzrostach. 8-procentowy spadek niemieckiego eksportu towarów w czerwcu 2019 r. przełożył się również na Polskę – mówi Łukasz Ambroziak, analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Inne wyzwania, przed którymi staną w najbliższych latach tradycyjni producenci i ich poddostawcy, będą związane z megatrendami, które zmieniają mobilność. Ich dalsze losy będą zależały od tego, jak zareagują na rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi, car-sharingiem oraz pojazdami autonomicznymi.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu