60 Sekund Biznesu: Polska stała się częścią zagłębia motoryzacyjnego Europy.

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Państwa Europy Środkowo-Wschodniej odpowiadają za blisko 20 proc. produkcji pojazdów UE. W 2017 roku w Polsce przemysł motoryzacyjny wraz z branżami z nim kooperującymi wygenerował 730 tys. miejsc pracy i płace o wartości 5,39 mld euro. Niemal 1/3 eksportu polskiej branży motoryzacyjnej trafia do Niemiec, które aktualnie doświadczają spowolnienia gospodarczego. - Kraje te są znaczącym graczem na rynku przemysłu motoryzacyjnego- mówi ekspert.

W 2017 roku w krajach Grupy Wyszehradzkiej wyprodukowano 3,53 mln pojazdów, co stanowiło 18 proc. produkcji wszystkich pojazdów w krajach unijnych. Polska i Czechy mogą się pochwalić największą liczbą producentów pojazdów silnikowych, przyczep oraz naczep. W latach 2010-2017 produkcja brutto w cenach bieżących w sektorze motoryzacyjnym uległa podwojeniu na Słowacji, a na Węgrzech wzrosła o blisko 90 proc.– wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Przemysł motoryzacyjny w krajach Grupy Wyszehradzkiej”.

Wiele osób uważało, że jest to wielka strata, że Polska nie przyciąga inwestycji w montownie samochodów. Jednak rzeczywistość i doświadczenia funkcjonowania branży w Polsce pokazuje, że staliśmy się dostawcami i poddostawcami do fabryk, które zostały utworzone w Czechach, na Słowacji, na Węgrzech. Dzięki inwestycjom poczynionym w tych krajach nasz przemysł może się rozwijać- tłumaczy Łukasz Ambroziak, Polski Instytut Ekonomiczny.

- Dzięki tym inwestycjom te zależności handlowe między tymi czterema krajami Grupy Wyszehradzkiej wyraźnie się zwiększyły w ostatnich latach. Każdy z tych krajów ściśle pracuje z Niemcami. Często mówi się o zagłębiu motoryzacyjnym Europy Środkowej, gdzie takim wiodącym krajem są Niemcy i mamy tutaj te 4 kraje Grupy Wyszehradzkiej- dodaje.

W tym samym czasie wartość dodana przemysłu motoryzacyjnego wzrosła w Polsce o 80 proc., a na Słowacji o 78 proc. Nieco wolniejszy wzrost notowała na Węgrzech (68 proc.) oraz w Czechach (63 proc.). Biorąc pod uwagę główne czynniki
ekonomiczne, Czechy mogą się pochwalić najbardziej rozwiniętym sektorem motoryzacyjnym w krajach Grupy Wyszehradzkiej.

- Przemysł motoryzacyjny w Grupie Wyszehradzkiej stanowi znaczną część przemysłu motoryzacyjnego. W Europie jest to 20 proc. ogólnego przemysłu. Kraje te są znaczącym graczem na rynku przemysłu motoryzacyjnego- wyjaśnia Katarzyna Dębkowska, polski Instytut Ekonomiczny.

Rola branży motoryzacyjnej w Czechach, na Węgrzech oraz Słowacji jest znacznie większa niż ogólnie w krajach EU-28 i ma kluczowy charakter dla rozwoju gospodarek tych państw. W całym naszym regionie sektor motoryzacyjny i branże pokrewne zapewniają niemal 1,6 mln miejsc pracy, z czego 45 proc. z nich występuje w Polsce.

Według Eurostatu w 2017 roku Polska wyeksportowała pojazdy silnikowe oraz części i akcesoria motoryzacyjne warte 27,5 mld euro. Z krajów Grupy Wyszehradzkiej wyprzedziły nas w tym czasie jedynie Czechy (30,7 mld euro). W 2014 roku polska wartość dodana stanowiła 53,1 proc. eksportu motoryzacyjnego Polski, co było najwyższym wynikiem w krajach Grupy Wyszehradzkiej.

- Nie można powiedzieć, że te wszystkie kraje są do siebie podobne. Jeśli chodzi o eksport, to tutaj możemy się pochwalić znaczącym miejscem w tej grupie, ale jeśli chodzi o wynagrodzenia miesięczne przypadające na jednego pracownika, to w Polsce+ jest najniższe w porównaniu do innych państw z Grupy Wyszehradzkiej- mówi Dębkowska.

Głównym krajem docelowym eksportu polskiej branży motoryzacyjnej są Niemcy (31,32 proc.). Choć w 2018 roku udało mu się osiągnąć rekordowy poziom (ponad 28 mld euro), problemy niemieckiej gospodarki mogą stanąć mu na przeszkodzie w dalszych wzrostach. 8-procentowy spadek niemieckiego eksportu towarów w czerwcu 2019 r. przełożył się również na Polskę – mówi Łukasz Ambroziak, analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Inne wyzwania, przed którymi staną w najbliższych latach tradycyjni producenci i ich poddostawcy, będą związane z megatrendami, które zmieniają mobilność. Ich dalsze losy będą zależały od tego, jak zareagują na rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi, car-sharingiem oraz pojazdami autonomicznymi.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3