Zaległości finansowe polskich firm przekroczyły rekordowe 45,1 mld zł (ponad 10 mld euro) na koniec września 2024 r., co oznacza wzrost r/r o ponad 2,7 mld zł (6,4 proc.), wynika z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie BIK. Na tę zmianę wpłynął jednoczesny wzrost liczby firm - niesolidnych płatników - o 14 407 podmiotów do poziomu 326,8 tys. Przeciętnie przedsiębiorca jest dzisiaj winny 138 tys. zł. Udział wszystkich firm z problemami pozostaje na tym samym poziomie - ok. 5 proc.
Polska firma logistyczna Eurohermes, działająca w obszarze logistyki cross-border i e-commerce, coraz częściej korzysta z arbitrażu online przy odzyskiwaniu płatności.
- Arbitraż online daje mojej firmie możliwość szybkiego kierowania spraw o zaległe płatności do komorników. Pozwala bowiem legalnie omijać sądy państwowe w których, jak wiadomo, dłużnicy mogą przedłużać sprawy w nieskończoność bez ponoszenia praktycznie żadnych kosztów. Nasz zespół prawny otrzymuje wyroki Ultima RATIO po niespełna miesiącu. Jeżeli doliczyć do tego czas trwania sprawy klauzulowej, komornika możemy uruchamiać już po 3-4 miesiącach od daty pozwu. To ważne, bo jeżeli dany dłużnik nie płaci nam, z reguły nie płaci także innym kontrahentom - powiedział Łukasz Żak, Prezes Eurohermes.
Eurohermes to polska firma logistyczna założona we wrześniu 2011 roku, specjalizująca się w obsłudze e-commerce, zwłaszcza w zakresie transgranicznych przesyłek. Firma działa w wielu krajach Unii Europejskiej w tym w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Hiszpanii czy Czechach. Eurohermes obsługuje rocznie blisko 5 milionów przesyłek i współpracuje z ponad 400 firmami prowadzącymi sprzedaż online. Z usług Eurohermesa korzysta m.on. X-kom, Wittchen, czy Morele.net, ale także małe i średnie firmy prowadzące sprzedaż na eBay, Amazon, Kaufland i innych marketplace.
Jak wynika z danych przeterminowane długi firm działających w handlu sięgnęły niemal 9,2 mld zł. Niewiele mniej, bo 7,2 mld zł jest winny dzisiaj przemysł, a podium zamyka budownictwo z obciążeniami finansowymi w kwocie ponad 5,9 mld zł.
- Szeroko rozumiany sektor handlu, w tym e-comerce, jest najbardziej narażony na nieuczciwych kontrahentów. W tej branży zawiera się przecież setki tysięcy transakcji dziennie, a ich obsługą zajmują się różne podmioty, oczywiście także z sektora logistycznego. Tym bardziej ważne jest więc szybkie odzyskanie przeterminowanej płatności – powiedział Robert Szczepanek, pomysłodawca i założyciel Ultima RATIO.
Platforma Ultima RATIO. pracuje na zasadach wyłączności z Elektronicznym Centrum Arbitrażu i Mediacji przy Stowarzyszeniu Notariuszy Rzeczpospolitej Polskiej w Warszawie. Sprawy arbitrażowe rozpoznają doświadczeni arbitrzy gospodarczy, a średni czas trwania postępowania arbitrażowego online to zaledwie 22 dni.
Biznes
