Bitwa o panowanie na torach. Nagonka na Pesę?

agad
Pesa
Jedna ze stołecznych kancelarii prawnych ostrzega Urząd Transportu Kolejowego: testowany był nie ten Dart, co trzeba. Pesa: - Jesteśmy pod obstrzałem.

- Z różnych stron próbuje się nas zdyskredytować, podważyć reputację i sparaliżować działalność - twierdzi Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR bydgoskiej Pesy. 

Nie ma takiego numeru

Jednym z przykładów może być - według ekspertów obserwujących rynek zamówień kolejowych - skierowane do Urzędu Transportu Kolejowego pismo warszawskiej kancelarii prawnej Euro Legista. Czytamy w nim m.in., że kancelaria zwraca się "z prośbą" o szczegółową weryfikację dokumentacji, jaką wykonawca (Pesa) dostarczy w celu wydania zezwolenia na dopuszczenie Darta do eksploatacji. 

Z pisma wynika, że prawnicy posiadają szczegółową wiedzę dotyczącą badań i testów pociągu.  Jest tam również fragment, który sugeruje, że Pesa mogła dostarczyć na testy (poprzedzające homologację) pojazd różniący się konstrukcyjne i pod względem wyposażenia, by osiągnąć określoną w ofercie masę. 

W jakim celu i na czyje zlecenie działali warszawscy radcy? Niestety,  dzwoniąc pod wskazany w piśmie telefon usłyszeliśmy: "Nie ma takiego numeru". Wysłaliśmy też maila z pytaniami, nadal czekamy na odpowiedź.

- Pismo Kancelarii Euro Legista zostało wysłane do prezesa UTK 25 września tego roku - mówi Piotr Dziubak, rzecznik urzędu.

Niezależnie od tych doniesień bydgoska firma otrzymała homologację na pierwszego Darta (30 października). Spokojem cieszyła się jednak zaledwie kilka dni. W ubiegłym tygodniu do Centralnego Biura Antykorupcyjnego wpłynęło zawiadomienie o wątpliwościach dotyczących aneksu do umowy z Intercity na dostawę 20 pociągów.

Według informacji "Pulsu Biznesu" (gazeta powołuje się na słowa Zbigniewa Jaskólskiego, rzecznika stołecznej prokuratury apelacyjnej, której tę sprawę przekazano), zawiadomienie złożył Newag. To konkurent Pesy - w konsorcjum ze Stadlerem produkuje, także dla Intercity, 20 pociągów Flirtów.

- Nie będziemy komentować działań organów ścigania - odpowiada "Pomorskiej" Urszula Makosz, rzeczniczka firmy Newag i dodaje: - Nigdy nie współpracowaliśmy i nie współpracujemy z kancelarią Euro Legista.

- Naszym zadaniem jest realizacja kontraktu dla PKP Intercity. Na tym się teraz koncentrujemy - mówi Marta Jarosinska ze Stadlera. - Nie wynajęliśmy kancelarii.

CBA w akcji

- Konkurencja między producentami od lat była bardzo ostra. Jednak, jak dotąd, dotyczyło to wyłącznie składania odwołań, w większości przetargów, do Krajowej Izby Odwoławczej. CBA i prokuratura to nowość - komentuje Jakub Madrjas, redaktor prowadzący portalu "Rynek Kolejowy". - Pesa jest najgłośniejszą medianie firmą z krajowego rynku kolejowego, a choćby na rynku samochodów osobowych polskiego producenta nie mamy. To tłumaczy zainteresowanie przedsiębiorstwem, które w ostatnich latach odniosło sukces.

Nie wszystkim ten sukces musi się jednak podobać. Choć również Stadler nie zdążył na czas z produkcją Flirtów, i - jak Pesa - podpisał aneks wydłużający termin dostaw do końca roku, obrywa się przede wszystkim Dartom.

- Flirty są na ukończeniu, trwają prace w ostatnim. Jednak Stadler miał o pół roku więcej czasu na ich produkcję (wcześniej podpisał umowę - red.) i sprawdzony model. Dlatego raczej nie było wątpliwości, że zdąży, a i tak doszło do opóźnienia. To pokazuje skalę trudności dla Pesy. W krótszym terminie musiała stworzyć zupełnie nowy pociąg - dodaje Jakub Madras.

- Dostawy Flirtów i Dartów muszą zakończyć się najpóźniej w grudniu - podkreśla Beata Czemerajda__z biura prasowego PKP Intercity. Jeśli to się nie uda, Intercity może stracić unijną dotację, projekt jest bowiem współfinansowany przez UE.

Groteskowa troska

- Zakład osiągnął sukces, to polski kapitał i polska myśl techniczna, która z sukcesami rywalizuje z największymi światowymi producentami - mówi Piotr Król, poseł PiS z Bydgoszczy. - Pesa wyprodukowała Darta w zaledwie 13 miesięcy! (...) Jest wielu, którym może zależeć, by się potykała. Wymawia się jej opóźnienia i usterki, a przecież takie same aneksy podpisywał zagraniczny dostawca i jego pojazdy też nie były idealne. W sytuacji, gdy projekt “Pendolino”, który nie został do dziś rozliczony z Komisją Europejską , “troska” o polskiego producenta jest groteskowa.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Ceny złota na nowym, historycznym poziomie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Bitwa o panowanie na torach. Nagonka na Pesę? - Gazeta Pomorska

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
me
Na te polskie-na GW? AahihihiXDD
P
Pablo85
Prawda jest taka że produkty PESY to jedno wielkie G......O , wystarczy popytać  maszynistów jeżdzących tym sprzętem,  często słyszę również negatywne opinie o jakości ich wyrobów od samych pracowników pracujących w tej firmie no ale jak ktoś tylko czyta co piszą pismaki to się nie dziwie ze nie ma pojęcia.
c
chomik
Bo przecież pociągi trzeba kupować na zachodzie, a że uzasadnienia takich decyzji ani ekonomicznego ani jakościowego nie ma, to się uprawia takie gierki. Albo co gorsza jakiś kolejny państwowy tłusty kot pokroju Kulczyka ma mieć przygotowany grunt pod przejęcie.
x
xmen73
Augustyn te badania to można sobie w dupę wsadzić. A poza tym tłumaczenie PESY, że Stadler miał juz pojazd to dziecinada.

A co PESA nie wiedziała ile czasu jest na realizację kontraktu?

Niech spieprzają z tym swoim złomem. Żaden maszynista z IC nie pała sympatią do ich produktów. Jest to sprzęt niedopracowany, awaryjny i głośny.

Szanowni Państwo juz niedługo będziecie mogli porównać komfort jazdy Pendolino, Flirtem, oraz klasycznymi wagonami i nie daj Boże tym badziewiem PESY.

Ja mam mozliwośc porównania tego taboru od kuchni i PESA zdecydowanie odpada.
x
xmen73
Augustyn te badania to można sobie w dupę wsadzić. A poza tym tłumaczenie PESY, że Stadler miał juz pojazd to dziecinada.

A co PESA nie wiedziała ile czasu jest na realizację kontraktu?

Niech spieprzają z tym swoim złomem. Żaden maszynista z IC nie pała sympatią do ich produktów. Jest to sprzęt niedopracowany, awaryjny i głośny.

Szanowni Państwo juz niedługo będziecie mogli porównać komfort jazdy Pendolino, Flirtem, oraz klasycznymi wagonami i nie daj Boże tym badziewiem PESY.

Ja mam mozliwośc porównania tego taboru od kuchni i PESA zdecydowanie odpada.
S
Stapor 1
W  "kuchni" to pewnie masz co porównywać , kelnerze. Co do taboru kolejowego to jesteś depem do n-tej potęgi. DEPIE.
j
joe_brody
Za to szczujnie typu 'Od Rzeczy' czy 'wPotylicę' są polskie jak cholera...
c
ciekawski
od kiedy GW jest polska?
j
joe_brody
Za to 'Od rzeczy' czy 'W potylicę' są baardzo polskie...
A
AugustynT
Słusznie piszesz.. To co zrobił puls biznesu było szczególnie podejrzane. Olał poważne, certyfikowane badania potwierdzające jakość darta, a zamiast tego przedstawił jak prawdziwe jakieś niezweryfikowane plotki. To ma być poważne ekonomiczne dziennikarstwo? Mam nadzieje, że Pesa utrze im wszystkim nosa i odda wszystkie sztuki na czas, mimo prób rzucania jej kłód pod nogi na samym finiszu prac.
k
karina ivonne
Dobry dzień,   Mam na imię Karina Ivonne. Mieszkam w Bostonie USA i jestem zadowolonykobieta dzisiaj? i powiedziałem mój własny, że każdy kredytodawca, że uratować swoją rodzinę z naszej złej sytuacji, odniosę się każdą osobę, która szuka pożyczki do niego, dał szczęście dla mnie i mojej rodziny, byłem w potrzebie pożyczki 45,000.dollars aby rozpocząć życie na całym jak jestem samotna matka z 2 dzieci spotkałem Boga, obawiając pożyczki pożyczkodawcy człowieka, który mi pomóc z kredytu z 45,000.dollars że jest Bóg obawiając człowieka, jeśli jesteś w potrzebie pożyczki i będziesz spłacić kredyt kontakt powiedz mu, że go Karina Ivonne, które odnoszą się do niego. Kontakt Wilson Harrison poprzez e-mail; ([email protected]) Niech Bóg błogosławi panie Wilson Harrison do wniesienia szczęście mego życia i życia rodzinnego.
i
intro
pozwać szwajcaroszwabów i ich folksdojcza NEWAG, i tak samo walić donosy.

Jak kuba bogu....
c
cenzor
GoWno nie jest polskim medium tylko pisze po polsku.
p
pitagor
Faktycznie jest coś na rzeczy, bo teraz kiedy Pesa nie ma czasu na żadne głupoty i skupia się na produkcji, nagle pojawiają się jakieś dziwne kancelarie prawne, które "uprzejmie donoszą" urzędom, konkurencja, która prosi o sprawdzenie papierów itd., a do tego media, podkręcające atmosferę. Tak czy siak trzymam za was kciuki Pesa, powodzenia i udanej pracy.
Q
Qwert
a co tu się odnosić

to jest stała praktyka zakładu...
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu