Blichewicz: Prognozy sugerują, że do 2030 r. udział samochodów elektrycznych w globalnej sprzedaży będzie wynosił 16 proc.

Maciej Badowski AIPZaktualizowano 
Łukasz Blichewicz, prezes zarządu Grupy ASSAY
Łukasz Blichewicz, prezes zarządu Grupy ASSAY Assay
W Krakowie odbyło się III Międzynarodowe Forum Energetyka, Transport i Środowisko, czyli EkoTrendy 2019. Podczas Forum zaprezentowano na wystawie wiele pojazdów z napędem elektrycznym, które mogą spełniać rolę transportową, rekreacyjną, ale i sportową. - Elektromobilność jest wizytówką do ekologicznych rozwiązań w pozyskiwaniu źródeł energii, które nie wpływają destrukcyjnie na środowisko naturalne- mówi AIP Łukasz Blichewicz, prezes zarządu Grupy ASSAY.

Co to jest elektromobilność?

Elektromobilnoś to dość szerokie pojęcie odnoszące się do pojazdów z napędem elektrycznym począwszy od samego projektowania, poprzez produkcję, ale także infrastrukturę, aspekty prawne, serwisowanie itd. W Polsce wsparcie dla rozwoju tego sektora dał Plan Rozwoju Elektromobilności przyjęty w marcu 2017 r. I praktycznie od ponad dwóch lat panuje w Polsce moda na elektryki.

Elektromobilność przede wszystkim kojarzymy z motoryzacją. Od stycznia do maja br. liczba rejestracji elektrycznych samochodów osobowych w Polsce wzrosła o 100 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2018 r. Po polskich drogach porusza się już blisko 5 900 samochodów elektrycznych (licznik elektromobilności, PSPA oraz PZPM). Czy te liczby będą zmieniały się szybciej?

Prognozy sugerują, że do 2030 r. udział samochodów elektrycznych w globalnej sprzedaży będzie wynosił 16 proc., a w 2040 r. przekroczy 50 proc. Z kolei w 2050 r. siedem na dziesięć sprzedanych aut ma być napędzanych elektrycznie.

Rozwój elektromobilności jest przedstawiany, jako elementem budowania czystszego świata i bezpośrednio wiąże się z ograniczeniem przedostawania się szkodliwych substancji do powietrza. W jaki sposób się to dzieje?

Elektromobilność jest wizytówką do ekologicznych rozwiązań w pozyskiwaniu źródeł energii, które nie wpływają destrukcyjnie na środowisko naturalne.

Zarobek 1600 euro na rękę plus premie latem. Nie trzeba być pielęgniarką by zarabiać jako opiekun osób starszych. Kliknij po prostu w ten tekst a poznasz szczegóły.

W skali Europy elektrownie same w sobie mają mniejszy ślad środowiskowy z uwagi na technologię filtracji w przeliczeniu na kWh produkowanego prądu. Dodatkowo nie zanieczyszczają bezpośrednio miast lub robią to w znacznie mniejszym stopniu. Ponadto elektryczne auta są ciche, więc automatycznie zmniejsza się poziom hałasu.
Znaczna część właścicieli samochodów elektrycznych ładuje je w domu, co znacznie zwiększa efektywność i stopę zwrotu z odnawialnych źródeł energii, szczególnie, że wielu z nich instaluje np. panele fotowoltaniczne, tak więc ładuje pojazdy najczystszą energią.

Wróćmy jeszcze na chwilę do świata motoryzacji. Coraz popularniejsze stają się wyścigi samochodów elektrycznych?

Zgadza się, nas też skusiła wizja wyścigów. Nasz Elimen Racing uruchamia pierwszą na świecie ligę Rallycrossu Elektrycznego, zostając równocześnie jej akredytowanym promotorem. Obecnie mamy duże zainteresowanie ze strony zarówno klientów na wynajem aut (kierowcy z licencją), jak i ze strony klientów komercyjnych na dostawy kompletnych samochodów do wykorzystania w sporcie. Mamy klientów wśród czynnych kierowców, którzy chcą z nami jeździć wynajmując od nas samochody.

Czy samochody z silnikami elektrycznymi zostaną wykorzystane w spedycji?

Wyprodukowany przez nas pojazd Elimen, przeznaczony jest na potrzeby obsługi logistycznej tzw. ostatniej mili, czyli ostatniego fragmentu całego, znacznie dłuższego łańcucha logistycznego związanego z dostawą towarów. To pierwszy, polski pojazd elektryczny budowany od początku z takim przeznaczeniem. Mały pojazd, wykonany z kompozytów sześcian rozwijający optymalną w warunkach miejskich prędkość do 60-80 km/h. Posiada trzy podstawowe wersje zabudowy, które mogą być modyfikowane i dostosowywane do specyfiki działalności prowadzonej przez konkretnego odbiorcę. Może być bardzo przydatny zarówno w branży kurierskiej, gastronomicznej, rolniczej, jak i miejskich spółkach komunalnych. Nasi konstruktorzy pracują obecnie nad wdrożeniem koncepcji na potrzeby eksportu, całkowicie niezależnej energetycznie wersji z fotowoltaicznymi panelami na dachu.

Pojawiają się pytania o walory praktyczne tych samochodów. Ile czasu musimy poświęcić na naładowanie akumulatorów i ile kilometrów będziemy mogli później przejechać?

Elimen ma stosunkowo duży zasięg, bo w najwyższej wersji na jednym ładowaniu może przejechać nawet 300 kilometrów, co sprawia, że koszt pokonania 100 kilometrów wynosi około siedmiu do dziesięciu zł.
A czas ładowania to zakładając wykorzystanie naszej autorskiej, szybkiej ładowarki nawet mniej niż 50 minut.

Dostępność ładowarek jest wystarczająca, mówimy o Polsce?

Jeszcze nie, ale zgodnie z przyjętymi planami na poziomie państwowym możemy się spodziewać, że w ciągu dwóch- trzech lat będzie ich już wystarczająco dużo, by zaspokoić potrzeby użytkowników wszelkich pojazdów elektrycznych.

Samochody elektryczne nie stwarzają dodatkowego zagrożenia w czasie wypadku?

Każdy pojazd, nawet rower czy hulajnoga mogą stanowić zagrożenie w ruchu drogowym. Nie ma tu o mowy o dodatkowym zagrożeniu. Dodatkowo, warto podkreślić, że dotychczas przeprowadzone testy wskazują na relatywne zmniejszenie ryzyka ciężkich wypadków z uwagi na znacznie obniżony środek ciężkości pojazdów elektrycznych.

Obejrzyj wideo:

60 Sekund Biznesu: Cena jest ważna, ale coraz częściej inwestujemy w urlop jakościowy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bogdan

Czekam na to spełnienie wszystkich prognoz i czekam... Jak narazie co prawda widac duży krok jeśli chodzi o rozbudowę sieci ładowania greenway'a, ale samych elektryków przydałoby się wiecej. Z roku na rok jest niby lepiej, ale przydałby sie mocny strzał najlepiej z obniżeniem stawek za zakup elektryka. Bo skoro stacje ładowania juz są w wiekszosci dużych miast to potrzeba jeszcze mocnej elektrycznej floty w polskich gospodarstwach domowych

U
Ursus

Kolejna bezwartosciowa konferencja.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3