Blisko 1 mld zł na budowę obwodnicy Krakowa

Maciej Badowski AIP
Harmonogram zakłada rozpoczęcie prac budowlanych w 2017 oraz ich zakończenie w 2020 roku.
Harmonogram zakłada rozpoczęcie prac budowlanych w 2017 oraz ich zakończenie w 2020 roku. Marek Szawdyn
Polski Fundusz Rozwoju (PFR) sfinansuje powstanie Trasy Łagiewnickiej w Krakowie. Inwestycja dotyczyć będzie wewnętrznej części obwodnicy. 4 km nowoczesnej Trasy Łagiewnickiej będą kosztować prawie miliard złotych. Obwodnica ma zmniejszyć ruch w mieście, a także wspomóc walkę ze smogiem.

W ramach inwestycji powstanie nowoczesna arteria o długości ok. 4 km, łącząca istniejącą ulicę Grota-Roweckiego z węzłem ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Projekt przewiduje wybudowanie dwóch jezdni z trzema pasami ruchu oraz torów tramwajowych.

- Trasa Łagiewnicka jest przykładem nowoczesnej sieci transportowej pomyślanej tak, aby jak najlepiej służyć potrzebom gospodarczym Krakowa i całej Małopolski oraz podnieść jakość życia mieszkańców. Rozbudowując i modernizując sieci transportowe i techniczne wzmacniamy pozycję konkurencyjną poszczególnych regionów Polski i zarazem całego kraju. Intensyfikacja inwestycji samorządowych jest istotna z punktu widzenia przyspieszenia wzrostu gospodarczego w latach 2017-2018 - mówił Mateusz Morawiecki, wicepremier, Minister Rozwoju i Finansów

Budowa trasy ma się przyczynić do odciążenia ruchu drogowego w samym centrum Krakowa, a także ma połączy ć ze sobą południowe dzielnice, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin. Harmonogram zakłada rozpoczęcie prac budowlanych w 2017 oraz ich zakończenie w 2020 roku.

- Cała trzecia obwodnica Krakowa, której istotną częścią jest Trasa Łagiewnicka, polepszy jakość komunikacji miejskiej zwiększając przepustowość oraz prędkość transportu. Przyczyni się także do wzrostu bezpieczeństwa poprzez znaczące zmniejszenie ruchu drogowego w historycznym centrum miasta - tłumaczył Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Założenia inwestycji zostały opracowane przez Polski Fundusz Rozwoju oraz Kraków, na mocy podpisanego przez strony porozumienia. Prace projektowo-koncepcyjne oraz symulacje budżetowe projektu wykonało miasto, zaś PFR odpowiadał między innymi za wypracowanie struktury prawnej oraz modelowanie finansowe przedsięwzięcia oraz aranżację finansowania. W jego ramach PFR dostarcza ponad 200 mln zł.

Budowa Trasy Łagiewnickiej będzie finansowana także z innych źródeł. 300 mln zł kredytu zapewni działający w ramach Grupy PFR Bank Gospodarstwa Krajowego. W grudniu 2016 r. zgody kredytowe uzyskał także Europejski Bank Inwestycyjny. Szacowana wysokość finansowania EBI w ramach Planu Junckera to blisko 400 mln zł. Miasto wystąpiło również o prawie 100 mln zł dotacji unijnej z Programu Infrastruktura i Środowisko na tramwajową część projektu. Wniosek jest w trakcie oceny przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Jak zapewnia Ministerstwo Rozwoju, projekt jest pierwszym przykładem łączenia w Polsce środków unijnych i wsparcia oferowanego z Planu Junckera. Całkowity koszt inwestycji, z uwzględnieniem finansowania w okresie budowy, szacowany jest na ok. 1 mld zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
gd
Na wizualizacjach trasy nie widac ani jednego nowego drzewa. Gdzie sa nowe drzewa w ramach tej inwestycji? Drzewa pochlaniaja halas i zmniejszaja zanieczyszczenie powietrza.
Kazda ulica w miescie powinna uwzgledniac posadzenie nowych drzew wzdluz drogi.
S
Syriusz
Druga obwodnica Krakowa potrzebna jest temu miastu ja tlen, ale wybudowanie tylko fragmentu z Kurdwanowa do Grota Roweckiego czemu ma służyć?! Gdzie podzieją się te wszystkie samochody, które przyjadą z Kurdwanowa na ul. Grota Roweckiego?! Przecież tutaj już ciężko wyjechać na Kapelankę, a co dopiero na Most Grunwaldzki od strony Monte Cassino?! Chcą cały ruch puścić w ul. Norymberską i na Most Zwierzyniecki?! OK, tylko już teraz tam praktycznie nie da się dojechać na Salwator, są takie korki!!! Rozumiem zrobić całą obwodnicę do Ronda Ofiar Katynia, totalnym bezsensem jest robienie drogi na sam Ruczaj i kurowanie tam całego ruchu z Kurdwanowa i ościennych gmin podkrakowskich, bo stamtąd już dzisiaj ciężko jest wyjechać!!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu