Blisko 17 tys osób straciło prawo jazdy za prędkość w czasie trwania pandemii. „Pustki na drogach zachęciły kierowców do brawurowej jazdy"

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Łódzkie, śląskie i kujawsko-pomorskie- w tych województwach odnotowano największe wzrosty w 2020 roku, jeśli chodzi o liczbę zatrzymanych praw jazdy.
Łódzkie, śląskie i kujawsko-pomorskie- w tych województwach odnotowano największe wzrosty w 2020 roku, jeśli chodzi o liczbę zatrzymanych praw jazdy. Tomasz Hołod/ Polska Press
W 3 pierwszych miesiącach pandemii w Polsce z powodu przekroczenia prędkości prawo jazdy straciło niemal 17 tys kierowców. - Pomimo zmniejszonego natężenia ruchu w Polsce w prawie wszystkich województwach policjanci zatrzymali więcej uprawnień do prowadzenia pojazdów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku- tłumaczy w rozmowie z AIP ekspert. W rekordowych województwach liczba odebranych dokumentów wzrosła prawie trzykrotnie.

Policjanci mają obowiązek zatrzymać prawo jazdy kierowcom, którzy w terenie zabudowanym przekroczyli prędkość o więcej niż 50 km/h. Od początku marca do końca maja 2020 roku z tego powodu na 3 miesiące odebrano uprawnienia do prowadzenia pojazdów 16 946 kierowcom i jest to więcej o 4671 niż w 2019 roku.

- Od początku marca do końca maja tego roku z powodu przekroczenia prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h policja zatrzymała na 3 miesiące prawo jazdy 16 946 kierowcom- mówi AIP Grzegorz Demczyszak specjalista ds. PR Rankomat.pl.- Najwięcej dokumentów uprawniających do kierowania pojazdem policja zatrzymała w województwie mazowieckim, wielkopolskim i pomorskim, a najmniej z województwa lubuskiego, opolskiego i podlaskiego - dodaje.

Czytaj także

Łódzkie (186,5 proc), śląskie (167,2 proc) i kujawsko-pomorskie (153,9 proc) to właśnie w tych województwach odnotowano największe wzrosty w 2020 roku, jeśli chodzi o liczbę zatrzymanych praw jazdy. Na drugim biegunie znalazły się województwa dolnośląskie (-18,7 proc), świętokrzyskie (-13,4 proc) i zachodniopomorskie (-8,8 proc). Są to jedyne województwa, w których policjanci rzadziej odbierali dokumenty niż w 2019 roku. W pozostałych województwach wzrosty wyniosły od 7,3 proc w lubuskim do 109,1 proc w podlaskim.

- Województwa mazowieckie, pomorskie i wielkopolskie to jedne z największych w Polsce i są wysoko zurbanizowane. Tym samym jest tam więcej dróg poprowadzonych w terenie zabudowanym. Większa sieć dróg wiąże się z większym natężeniem ruchu, jednak nawet to nie tłumaczy nieodpowiedzialnego zachowania kierowców, którzy znacząco przekraczali prędkość. Z drugiej strony w województwie opolskim, lubuskim i podlaskim ta sieć dróg jest mniejsza, więc jest mniejsze natężenie ruchu. Jednak o bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy warto zapytać policję- wylicza ekspert.

Mimo że liczba odebranych praw jazdy w 3 pierwszych miesiącach pandemii w Polsce wzrosła o 38 proc., to statystyki policyjne jasno pokazują, że były to mniej tragiczne miesiące na drogach w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku. Policjanci w całej Polsce odnotowali z przyczyny niedostosowania prędkości do warunków ruchu mniej: wypadków (- 28 proc), zabitych (- 24 proc), rannych (- 32 proc) i kolizji (- 26 proc) z winy kierujących.

Czytaj także

- W policyjnych statystykach najbardziej zaskoczył nas fakt, że pomimo zmniejszonego natężenia ruchu w Polsce spowodowanego pandemią koronawirusa, w prawie wszystkich województwach policjanci zatrzymali więcej uprawnień do prowadzenia pojazdów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To tak jakby pustki na drogach zachęciły kierowców do brawurowej jazdy, a przecież ona także stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi. Z tego trendu wyłamały się tylko trzy województwa: dolnośląskie (-18,7 proc.), świętokrzyskie (-13,4 proc.) i zachodniopomorskie (-8,8 proc.)- podsumowuje Demczyszak.

Obejrzyj wideo:

Rzecznik MŚP: Kończą się programy pomocowe, kończą się pieniądze i teraz trzeba przejść przez ten trudny okres

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

chodzi ło to by wyeliminowac jak najwiecej kierowcow by te rzadowe szofery mogly ,,bezpiecznie,, rozbijac swe limuzyny

G
Gość

>to statystyki policyjne jasno pokazują, że były to mniej tragiczne miesiące na drogach w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku.

Co?? Moim zdaniem dany TRAGICZNY!

Ruch zmniejszył się o 300-500%, wypadki TYLKO o 30%

To znaczy jak nie ma korków Polacy rozbijają się i zabijają się w 10 razy więcej.

To tragedia :( I coś z tym trzeba robić

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3