- Polska branża transportowa jest jedną z najsilniejszych branż w Europie. Stanowi około 6 proc. polskiego PKB, więc ma olbrzymi wpływ na polską gospodarkę, na zatrudnienie w Polsce. Jak się zmieni? Jest wiele sił, które to zmieniają-tłumaczy w rozmowie z AIP Grzegorz Urban, PwC. - Mam tu na myśli wzrost gospodarczy oraz wzrost eksportu i importu, który tę branżę będzie pchał do przodu. Z drugiej strony te wszystkie hamulce, które są przez prawodawstwo europejskie związane z regulacją dostępu do rynku pracy. Z drugiej strony olbrzymie zmiany technologiczne: platformizacja, cyfryzacja jak i w przyszłości autonomiczne pojazdy. To wszystko tworzy taką mieszkankę która będzie znacząco zmieniać tę branżę w najbliższych latach- dodaje.
Jak tłumaczy Prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński, w ostatnich 10 latach obserwować można było dynamiczny wzrost branży transportowej, zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach europejskich. Jednak zmiany na polskim rynku pracy oraz bariery administracyjno-prawne wprowadzane w wielu państwach UE spowodowały, że nasza przewaga, oparta jeszcze do niedawna na kosztach pracy, została zniwelowana.
Wielu przewoźników zadaje sobie także pytania o to, jak nowe technologie wpłyną na budowanie przewagi konkurencyjnej. Możliwych scenariuszy rozwoju branży jest kilka, ale warto podkreślić w tym miejscu, że bez współpracy z administracją utrzymanie dotychczasowej pozycji polskiego transportu drogowego nie będzie możliwe. Wspólne wysiłki powinny być skupione na umożliwianiu dalszego wzrostu, poprawie warunków socjalnych pracowników oraz efektywnych działaniach ukierunkowanych na ochronę środowiska.
- Zjednej strony rynek wewnętrzny, który cały czas wzrasta i według naszych prognoz będzie wzrastał w ciągu najbliższych lat daje także zamówienia dla branży transportu drogowego, ponieważ wzrost rynku wewnętrznego to jest także zwiększający się wolumen towarów do przewiezienia. To jest ten pozytywny impuls. Natomiast negatywnym impulsem jest to co się dzieje na rynku międzynarodowych przewozów, a stanowią one dzisiaj 63 proc. całej pracy przewozowej wykonywanej przez polskich przewoźników- mówi AIP Maciej Wroński, Prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.
Autorzy raportu „Transport przyszłości” wskazali na pięć głównych czynników, które w najbliższych latach będą najmocniej wpływać na rozwój branży transportowej. Wśród nich znalazły się:
- Wzrost przewozów w kraju, w imporcie i eksporcie
- Reorganizacja przewozów międzynarodowych w konsekwencji zmian prawa UE
- Niedobór kierowców
- Digitalizacja
- Industrializacja – autonomizacja pojazdów i rozwój napędów alternatywnych