Relacje w pracy – czy są ważne?
Jak pokazują wyniki badania „Budowanie bliskich relacji w pracy w Polsce”, przeprowadzonego przez InterviewMe, ponad 80 proc. Polaków uważa, że dzięki dobrym relacjom ze współpracownikami, sami pracują wydajniej i lepiej, a także czerpią większą satysfakcję z pracy.
Można śmiało wnioskować, że to z kim przebywamy w środowisku pracy, a tym samym z kim rozmawiamy czy współdzielimy zadania, ma ogromne znaczenie dla naszego dobrostanu, a także przywiązania do miejsca pracy i zaangażowania w obowiązki zawodowe.
Spore grono badanych stwierdziło także, że lubi większość osób, z którymi pracuje. W tej grupie przeważały kobiety (63 proc.), mężczyźni byli podzieleni. 50 proc. z nich odpowiedziało, że lubi większość współpracowników.
Badania wykazały także, że bliskie relacje z pracy przekładają się na prywatne życie Polaków. Aż 62 proc. badanych przyznało, że ma bliskiego przyjaciela, którego poznało w pracy.
Jak zawieramy bliskie relacje ze współpracownikami? W realu – pandemia tego nie zmieniła
InterviewMe sprawdziło, w jakich okolicznościach najczęściej nawiązujemy bliższe znajomości w pracy. W czołówce znalazły się następujące sytuacje:
- podczas wykonywania codziennych obowiązków – 37 proc.
- w czasie przerw w pracy – 27 proc.
- na imprezach integracyjnych – 11 proc.
Wynika, z tego, że Polacy najczęściej zacieśniają więzi z pracownikami właśnie w miejscu pracy np. w biurze (łącznie 64 proc. odpowiedzi).
Mimo dwóch lat częściowej izolacji, podczas której wielu z nas pracowało zdalnie, nawiązywanie relacji poprzez komunikatory nie sprawdziło się w firmach. Jedynie 2 proc. badanych uznało, że w tej formie budowało relacje z kolegami lub koleżankami z pracy.
W badaniu InterviewMe uwagę zwraca przede wszystkim fakt, że polscy pracownicy najchętniej nawiązują relacje w biurze — podczas wykonywania codziennych obowiązków lub przerw. A także na imprezach integracyjnych. Można więc mieć obawy, że okres pandemii, [...] przełożył się negatywnie na zintegrowanie oraz wzajemne stosunki zatrudnionych. I chociaż wiele osób nie będzie chciało już wrócić do tradycyjnego modelu pracy w biurze, to pracodawcy powinni zadbać o to, aby ich pracownicy mieli szansę poznać się na żywo — np. podczas szkoleń, imprez i wyjazdów integracyjnych, czy też umożliwiając chętnym pracę w biurze — skomentowała badania Marta Rojewska, ekspertka kariery InterviewMe
Czy związki i romanse w pracy mają wpływ na życie zawodowe w firmie?
Z przytoczonego badania wynika, że mężczyźni częściej niż kobiety przyznają się do romansu w pracy, ale 1 na 4 ankietowanych ma za sobą takie doświadczenie.
Badani potwierdzają, że znają ludzi, którzy weszli w związki z osobami poznanymi w pracy. Niektóre szybko się rozpadły, a inne (prawie 60 proc.) przetrwały próbę czasu. A 13 proc. badanych pobrało się z osobami poznanymi w pracy.
Co ciekawe, spora grupa osób poniżej 39 roku, uważa, że związki romantyczne w miejscu pracy są ryzykowne, ponieważ mogą przynieść negatywne konsekwencje w postaci: rozpadu związku lub problemów w pracy. Odpowiedziało tak 70 proc. kobiet i 57 proc. mężczyzn.
Jednocześnie wyniki badania nie sugerują takich zagrożeń jednoznacznie: badani niemal po równo przyznali, że związek zepsuł atmosferę w pracy – 15 proc. lub nie miał żadnych konsekwencji na tle zawodowym – 14 proc. Pozostałe odpowiedzi dotyczyły innych konsekwencji lub zwolnień.
