Budowanie bliskich relacji w pracy – czy przyjaźnie w pracy mają znaczenie?

OPRAC.:
Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Czy Polacy chętnie nawiązują przyjaźnie w pracy? Kobiety czy mężczyźni bardziej lubią swoich współpracowników?
Czy Polacy chętnie nawiązują przyjaźnie w pracy? Kobiety czy mężczyźni bardziej lubią swoich współpracowników? 123rf.com
Szacunkowo przeciętna osoba pracująca na jeden etat spędza w pracy w ciągu roku około 1800 godzin. A na co dzień: 1/3 doby! Ten czas to nie tylko wypełnianie obowiązków zawodowych, ale także obcowanie z innymi ludźmi, dla których wspólnym mianownikiem jest dana organizacja. Czy dla Polaków te relacje mają znaczenie? Bliższym znajomościom w pracy postanowił się przyjrzeć portal InterviewMe, który grupie 1303 osób zadał 16 pytań dotyczących bliskich relacji w pracy. Sprawdzamy wyniki i piszemy, o czym świadczą odpowiedzi.

Relacje w pracy – czy są ważne?

Jak pokazują wyniki badania „Budowanie bliskich relacji w pracy w Polsce”, przeprowadzonego przez InterviewMe, ponad 80 proc. Polaków uważa, że dzięki dobrym relacjom ze współpracownikami, sami pracują wydajniej i lepiej, a także czerpią większą satysfakcję z pracy.

Można śmiało wnioskować, że to z kim przebywamy w środowisku pracy, a tym samym z kim rozmawiamy czy współdzielimy zadania, ma ogromne znaczenie dla naszego dobrostanu, a także przywiązania do miejsca pracy i zaangażowania w obowiązki zawodowe.

Spore grono badanych stwierdziło także, że lubi większość osób, z którymi pracuje. W tej grupie przeważały kobiety (63 proc.), mężczyźni byli podzieleni. 50 proc. z nich odpowiedziało, że lubi większość współpracowników.

Badania wykazały także, że bliskie relacje z pracy przekładają się na prywatne życie Polaków. Aż 62 proc. badanych przyznało, że ma bliskiego przyjaciela, którego poznało w pracy.

Jak zawieramy bliskie relacje ze współpracownikami? W realu – pandemia tego nie zmieniła

InterviewMe sprawdziło, w jakich okolicznościach najczęściej nawiązujemy bliższe znajomości w pracy. W czołówce znalazły się następujące sytuacje:

  • podczas wykonywania codziennych obowiązków – 37 proc.
  • w czasie przerw w pracy – 27 proc.
  • na imprezach integracyjnych – 11 proc.

Wynika, z tego, że Polacy najczęściej zacieśniają więzi z pracownikami właśnie w miejscu pracy np. w biurze (łącznie 64 proc. odpowiedzi).

Mimo dwóch lat częściowej izolacji, podczas której wielu z nas pracowało zdalnie, nawiązywanie relacji poprzez komunikatory nie sprawdziło się w firmach. Jedynie 2 proc. badanych uznało, że w tej formie budowało relacje z kolegami lub koleżankami z pracy.

W badaniu InterviewMe uwagę zwraca przede wszystkim fakt, że polscy pracownicy najchętniej nawiązują relacje w biurze — podczas wykonywania codziennych obowiązków lub przerw. A także na imprezach integracyjnych. Można więc mieć obawy, że okres pandemii, [...] przełożył się negatywnie na zintegrowanie oraz wzajemne stosunki zatrudnionych. I chociaż wiele osób nie będzie chciało już wrócić do tradycyjnego modelu pracy w biurze, to pracodawcy powinni zadbać o to, aby ich pracownicy mieli szansę poznać się na żywo — np. podczas szkoleń, imprez i wyjazdów integracyjnych, czy też umożliwiając chętnym pracę w biurze — skomentowała badania Marta Rojewska, ekspertka kariery InterviewMe

Czy związki i romanse w pracy mają wpływ na życie zawodowe w firmie?

Z przytoczonego badania wynika, że mężczyźni częściej niż kobiety przyznają się do romansu w pracy, ale 1 na 4 ankietowanych ma za sobą takie doświadczenie.

Badani potwierdzają, że znają ludzi, którzy weszli w związki z osobami poznanymi w pracy. Niektóre szybko się rozpadły, a inne (prawie 60 proc.) przetrwały próbę czasu. A 13 proc. badanych pobrało się z osobami poznanymi w pracy.

Co ciekawe, spora grupa osób poniżej 39 roku, uważa, że związki romantyczne w miejscu pracy są ryzykowne, ponieważ mogą przynieść negatywne konsekwencje w postaci: rozpadu związku lub problemów w pracy. Odpowiedziało tak 70 proc. kobiet i 57 proc. mężczyzn.

Jednocześnie wyniki badania nie sugerują takich zagrożeń jednoznacznie: badani niemal po równo przyznali, że związek zepsuł atmosferę w pracy – 15 proc. lub nie miał żadnych konsekwencji na tle zawodowym – 14 proc. Pozostałe odpowiedzi dotyczyły innych konsekwencji lub zwolnień.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu