Umiejętności poszukiwane przez pracodawców, na które nie można zdobyć dyplomu:
- krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów,
- praca zespołowa,
- profesjonalizm i silna etyka pracy,
- umiejętności komunikacji ustnej, pisemnej,
- samodzielność.
Umiejętność prowadzenia rozmów, terminowość, szybkie rozwiązywanie problemów – te zalety zwiększą szanse na rynku pracy.
Dlaczego pracodawcy oczekują od kandydatów umiejętności miękkich na wysokim poziomie?
Zdolność krytycznego myślenia i samodzielność to dowód dla rekrutera, że kandydat nie będzie wymagał ciągłego nadzorowania, że można mu zaufać. Pracodawcy nie są w stanie samodzielnie wszystkiego kontrolować i liczą na wzajemny rozwój przy swoim zespole. Charakter pracy w firmach coraz częściej przybiera formę współpracy, dlatego umiejętność samodzielnego analizowania raportów, kwestionowania założeń, wyciągania wniosków i debaty wznosi poziom przedsiębiorstwa na wyższy poziom. Pracownicy, którzy potrafią samodzielnie rozwiązywać problemy, sugerować i testować rozwiązania, odciążają przełożonych, a sami osiągają większą satysfakcję z pracy.
Umiejętna praca zespołowa pomoże firmie się rozwijać i odnosić sukcesy. Każdy z członków załogi ma inny zestaw umiejętności, kwalifikacji i talentów. Ich właściwe rozpoznanie, zdolność do komunikacji i naturalnego podziału ról w zespole pozwalają na maksymalne wykorzystanie potencjału ludzkiego. W efekcie firma osiąga lepsze wyniki, a pracownicy czują swoją moc sprawczą, zadowolenie, a ich motywacja do pracy wzrasta. Doświadczenie pracy w zespole sprawia, że dany kandydat jest o krok przed konkurencją.
Profesjonalizm i etyka pracy. Pracodawcy chcą w swoich szeregach profesjonalistów. I nie chodzi tutaj o listę fakultetów, ale etyczne i odpowiedzialne podejście do pracy. Na etapie rekrutacji wykażesz to terminowością i referencjami z poprzednich współprac. Potencjalny pracodawca doceni rzetelność, słowność, uważność.
Komunikacja, czyli prowadzenie konwersacji, rozmowy telefonicznej i wypowiedzi pisemne. Oczywiście nie chodzi o elaboraty, tylko poprawność językową, kulturę osobistą, znajomość trendów komunikacyjnych, np. w marketingu, oraz bycie konkretnym. Przedsiębiorca nie ma czasu na dryfowanie po odległych wodach luźno powiązanych z priorytetowym wątkiem. Zatem do brzegu. Czy potrafisz skonstruować krótkie, czytelne i logiczne zdania? Napiszesz poprawnie e-mail? Umiesz uzyskać informacje podczas rozmowy telefonicznej? Jeśli wyćwiczysz się w negocjowaniu i dyplomacji, z pewnością pokonasz konkurencję podczas rekrutacji.
