Pomysł budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego po raz pierwszy pojawił się w 2005 roku. Inwestycja miała być odpowiedzią na rosnące zainteresowanie podróżami samolotem, jednak jej realizację odkładano w czasie, aż ostatecznie z niej zrezygnowano. Inicjatywa powróciła w 2016 roku, a dwa lata później Sejm przyjął ustawę, umożliwiającą realizację tego projektu.
CPK - czym jest i kiedy powstanie?
Centralny Port Komunikacyjny to węzeł przesiadkowy, zlokalizowany między Warszawą a Łodzią, łączący transport lotniczy, drogowy oraz kolejowy. Projekt ten składa się z kilku etapów, natomiast główny dotyczy wybudowania Portu Solidarność na terenie gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. Obiekt powstanie na obszarze 3000 hektarów i rocznie będzie obsługiwał do 40 mln pasażerów. Otwarcie lotniska centralnego planowane jest na 2027 rok.
Na terenie lub w pobliżu portu powstanie również tzw. Airport City, czyli zespół usługowy znajdujący się na terenie portu lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie. W skład "miasteczka" wejdą obiekty konferencyjne, biurowe i targowo-kongresowe.
CPK ściśle współpracuje też z PKP, w związku z czym do 2034 roku uruchomiona zostanie Kolej Dużych Prędkości, która połączy Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Będzie ona składać się z około 2000 km linii kolejowych, umożliwiających podróżowanie z prędkością do 250 km/h. Możliwości projektowe umożliwiają zwiększenie tego limitu do 350 km/h.
CPK - koszt inwestycji
Według informacji przekazanych przez CPK koszt pierwszego etapu inwestycji wyniesie 12,8 mld złotych. Zostanie on sfinansowany ze źródeł takich jak papiery skarbowe (9,23 mld zł), środki UE (2 mld zł) oraz finansowanie komercyjne (1,59 mld).
Program wieloletni CPK zostanie sfinansowany bez obciążania budżetu państwa. CPK to wielki program pozyskiwania do Polski kapitału z zewnątrz, ze środków europejskich i komercyjnych. Na dobre inwestycje wpisujące się w politykę europejską, jak również na lotnisko przesiadkowe, którego budowa ma uzasadnienie komercyjne - informuje Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Koszt realizacji całego projektu nie został jeszcze ujawniony, lecz szacowany jest na około 35 mld złotych. Inwestycja w najbliższych latach pozwoli na stworzenie 150 tys. miejsc pracy, a do 2040 roku nawet dwa razy więcej.
Protesty ws. CPK
Budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego towarzyszą protesty, organizowane przez mieszkańców, których tereny zostały zaplanowane pod inwestycję. Osoby te podkreślają, że CPK przebiega przez wiele domów, gospodarstw rolnych, a nawet przedsiębiorstw, przez co nieruchomości te zostaną wyburzone.
Prowadzimy dialog ze społecznościami lokalnymi od samego początku przygotowywania inwestycji, organizując dodatkowe konsultacje, które są dobrowolne i pozwalają wyeliminować dużą część konfliktów na jak najwcześniejszym etapie. Przykładem na to są trwające obecnie konsultacje społeczne przed złożeniem wniosku o decyzję środowiskową dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przewidziane prawem konsultacje z mieszkańcami będą realizowane również na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej. Jak widać, mieszkańcy mieli, mają i będą mieć bardzo wiele okazji, żeby wypowiedzieć się w sprawie inwestycji i bezpośrednio wpłynąć na przebiegi linii – w przeciwieństwie do protestów ulicznych, które żadnego przełożenia na decyzje inwestycyjne mieć nie mogą - komentuje sprawę zarząd CPK.
Jak podkreśla pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, jeśli parlamentarzyści zagłosują za nowelizacją przepisów, właściciele nieruchomości znajdujących się na trasie CPK, będą mogli liczyć na wycenę w wysokości od 120 do 140 proc. ich wartości.
CPK, a współpraca z Koreą Południową
Dwa lata temu koreańskie lotnisko Seul Incheon stało się doradca strategicznym CPK. Koreańskie władze oraz zarząd obiektu są zainteresowane również współfinansowaniem inwestycji, czyli objęciem mniejszościowego pakietu udziałów.
Pomysł zakłada utworzenie spółki joint venture, której Polska byłaby właścicielem większościowym. Oprócz Seul Incheon będą mogli do niej dołączyć także inwestorzy kapitałowi. Szczegóły dotyczące współfinansowania mają zostać ujawnione w najbliższych miesiącach.
Centralny Port Komunikacyjny to z pewnością kosztowna i ryzykowna inwestycja, choć jeśli wszystkie założenia zostaną zrealizowane, z czasem wydatek ten może zwrócić się kilkukrotnie.
