https://strefabiznesu.pl
reklama

Co dalej z napędami LPG? Prezes polskiego lidera zdradza szczegóły

Jerzy Mosoń
Przyszłość samochodów na gaz może wydawać się niepewna. Na rynku pojawiają się bowiem sprzeczne dane. Eksperci są jednak zgodni
Przyszłość samochodów na gaz może wydawać się niepewna. Na rynku pojawiają się bowiem sprzeczne dane. Eksperci są jednak zgodni 123rf.com/profile_rh2010
Niebawem napęd gazowy w samochodach będzie przeszłością – takie opinie od dobrych kilku lat słyszą kierowcy zastanawiający się nad instalacją LPG w aucie. Mijają jednak kolejne lata i nic takiego się nie dzieje. Obok wahań cen gazu, coraz większym zagrożeniem dla branży mogą być jednak nowoczesne silniki utrudniające przeróbkę napędu samochodowego z benzyny na gaz. Zapytaliśmy ekspertów rynku motoryzacyjnego, w tym Anatola Timoszuka, prezesa AC S.A. – największej polskiej spółki instalującej napędy LPG, czy spodziewają się zmierzchu tego segmentu rynku. Wypowiedzi nas zaskoczyły.
  • Informacje o śmierci rynku samochodów napędzanych gazem okazują się przedwczesne.
  • W ofercie kilku producentów pojawią się niebawem lub już pojawiły się nowe modele aut z napędem na LPG.
  • Jazda z napędem na gaz jest bardziej ekologiczna od tej na paliwach ciekłych.

Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, na koniec 2023 roku mieliśmy w Polsce ponad 2,5 mln aut z instalacją LPG, co oznacza spadek ich liczby o 0,6. Zwolennikom jazdy na LPG nie pomagają też zawirowania rynkowe związane z wojną na Ukrainie, a także obserwowany obecnie spadek cen najtańszej benzyny (6,03 zł za litr PB 95), przy jednoczesnym wzroście ceny niebieskiego paliwa (2,87 zł za litr LPG). Wreszcie, nowe układy napędowe, łączone często z zasilaniem elektrycznym mogą komplikować instalację gazu. Czy w tych warunkach wciąż dość duży segment rynku samochodowego ma szansę przetrwać?

Nowoczesne silniki zabiją, czy rozwiną segment branży motoryzacyjnej zajmującej się LPG?

Najpierw głos oddajemy osobie najlepiej poinformowanej w tym temacie – Anatolowi Timoszukowi, prezesowi firmy AC S.A. odpowiadającej za markę STAG, którą swobodnie można uznać liderem instalacji gazowych.

– Branża samochodowych instalacji LPG rozwija się wraz z całą motoryzacją. To oczywiste, skoro sterowniki instalacji gazowych muszą „współpracować” z coraz bardziej skomplikowanymi sterownikami aut i silnikami. A zatem instalacje autogaz to dziś nowoczesne technologie. Montaż instalacji do nowszych samochodów wymaga jednak specjalistycznej wiedzy od samych montażystów. Z tego powodu, jako największy polski producent instalacji autogaz, zbudowaliśmy sieć ponad 200 Autoryzowanych Serwisów oraz Rekomendowanych Warsztatów, których pracownicy mogą liczyć na stałe wsparcie techniczne naszych ekspertów, ale również regularne szkolenia – komentuje Anatol Timoszuk, prezes AC S.A.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

– Jeszcze raz podkreślam, że branża autogaz rozwija się wraz z branżą motoryzacyjną. Dodam, że nasze instalacje produkujemy w Polsce, w wyspecjalizowanym nowoczesnym zakładzie, po tym jak przejdą specjalistyczne testy i próby w naszym nowoczesnym Centrum Badań i Rozwoju – dodaje Timoszuk.

Czy producenci aut rzeczywiście ograniczają gamę modeli, w których można założyć gaz?

Zjawiskiem często wskazywanym przez ekspertów jako zagrożenie dla branży motoryzacyjnej, jest redukcja modeli aut, które już fabrycznie posiadają napęd LPG. Czy w 2024 roku problem jest wciąż duży?

Okazuje się, że nie jest tak źle. Należąca do Renault Dacia właśnie poinformowała, że od 2010 roku udało jej się sprzedać milion aut z fabrycznym napędem LPG. Topowym modelem oferowanym (z LPG) przez tę firmę jest mały SUV Dacia Duster, jednak niebawem w sprzedaży ma pojawić się, zapowiadany jako hit, jego większy brat Bigster. Ten model także będzie dostępny w wersji na gaz.

Inna marka, tym razem chodzi o chińskie MG, z brytyjskimi korzeniami, także stawia na LPG. Model MG HS, po którego nad Wisłą już ustawiają się kolejki, jest z kolei fabrycznie przystosowany do zamontowania w nim instalacji gazowej. To jednak nie wszystko.

– Obecnie na rynku aż pięciu producentów oferuje samochody z fabryczną instalacją LPG. Z kolei patrząc na samochody z modyfikowanymi źródłami napędu, to w branży przewozu osób, preferowane są hybrydy, które dodatkowo można modyfikować poprzez instalację LPG. (...) Patrząc przyszłościowo, myślę, że rynek instalacji LPG w samochodach może nieco się skurczyć, ale nie sądzę, by całkowicie zniknął – mówi Aleksander Mazan, dyrektor ds. Partnerstw Strategicznych w Superauto.pl.

Gaz ziemny może w przyszłości zastąpić LPG. Będzie jeszcze bardziej eko

Podobnego zdania jest tester aut, zawodowy kierowca Mirosław Wdzięczkowski. Jak przypomina ekspert, jazda na LPG to realne oszczędności w stosunku do paliw płynnych, rzędu nawet 40 proc., nawet w obecnej sytuacji, gdy różnice między tymi paliwami są mniejsze niż w przeszłości, Tester aut, który prowadzi obecnie serwis Auto-Turystyka.pl uważa też, że jazda na gazie jest bardziej ekologiczna i pozwala na dłuższą eksploatacją auta, z uwagi na mniejsze zabrudzenie oleju w silniku napędzanym gazem. Jak jednak dodaje: przyszłością napędu tego typu nie jest LPG, a gaz ziemny – paliwo jeszcze bardziej przyjazne środowisku naturalnemu.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu