Spis treści
Do tego, że wysiłek fizyczny ma wiele korzyści, nie trzeba nikogo przekonywać. To nie tylko poprawa kondycji, czy utrzymanie wagi, ale też zmniejszenie ryzyka występowania wielu chorób i problemów z sercem. Zarówno w większych, jak i mniejszych miastach powstaje coraz więcej punktów fitness, okazuje się jednak, że Polacy wcale tak często się w nich nie pojawiają.
Mniej wydajemy, ale oczekujemy więcej
Z raportu Ministerstwa Sportu i Turystyki wynika, że w 2023 r. odsetek Polaków w wieku 15-69 lat, którzy spełniają normy dotyczące poziomu aktywności fizycznej w czasie wolnym (nie uwzględniając spacerowania) rekomendowane przez Światową Organizację Zdrowia, wynosi jedynie 28 proc.
W warunkach ograniczonej aktywności fizycznej społeczeństwa, duże znaczenie ma to, jak obiekty i kluby sportowe oraz siłownie podejdą do rywalizacji o wymagającego klienta. Tym bardziej, że ten zdaje się być bardzo ostrożny w planowaniu wydatków na sport.
Najnowsze badanie, przeprowadzone przez ośrodek Quality Watch na zlecenie Biura Informacji Kredytowej jasno wykazuje, że blisko 72 proc. polskich konsumentów nie wydaje żadnych pieniędzy na ten cel. Średni koszt w grupie badanych uprawiających sport wynosi raptem 35 zł, 20 proc. ankietowanych wydaje na to 50-100 zł miesięcznie.
- Choć cała branża fitness nie odżyła jeszcze całkowicie po konsekwencjach zawieszenia działalności kilka lat temu wynikającej z lockdownu, przedsiębiorcy z tego sektora nie mają innego wyjścia jak inwestować w rozwój oferty, która pozwoli im przekonać nowego i mniej zamożnego klienta spoza największych aglomeracji i miast – zauważa dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
Równolegle dużym wyzwaniem dla sektora są również rosnące koszty wynajmu i utrzymania obiektów (szczególnie mediów i wynagrodzenia pracowników) oraz zmieniające się preferencje klubowiczów.
Branża coraz bardziej zadłużona
Według danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazy Biura Informacji Kredytowej całkowite zadłużenie branży fitness, na którą składają się obiekty i kluby sportowe oraz miejsca służące poprawie kondycji fizycznej, wzrosło aż o ok. 23,4 mln zł (36 proc.) z 64,6 mln zł na koniec kwietnia 2020 r. do 88 mln zł w 2024 r. Oznacza to, że aktualnie każdy przedsiębiorca jest zadłużony średnio na prawie 155 tys. zł.
Najbardziej spektakularny i alarmujący wzrost przeterminowanych zobowiązań finansowych przeżywają siłownie. Ich zadłużenie na koniec kwietnia br. to 48 mln zł, co stanowi aż 170 proc. wzrost długu w porównaniu z analogicznym okresem w 2020 r., kiedy suma ta wynosiła 17,8 mln zł.
Na kondycję i płynność finansową punktów fitness, zwłaszcza tych funkcjonujących w dużej sieci klubowej, mają dzisiaj wpływ m.in. wydatki na wdrażanie najnowszych trendów w branży, np. w cyfryzację usług i doświadczeń odbiorców (Customer experience).
– Siłownie podążające za coraz bardziej wymagającym konsumentem, a które chcą liczyć się na swoim rynku, już teraz podnoszą również inne koszty, m.in. na zwiększenie zatrudnienia w oparciu o wysoce wykwalifikowanych i certyfikowanych trenerów czy rozwój usług dodanych w zakresie oferty wellness oraz mindfulness – przekonuje ekspert.
W nieco lepszej, choć nadal trudnej sytuacji znajdują się podmioty zarządzające obiektami sportowymi. Ich całkowite saldo zadłużenia sięga obecnie 37,6 mln zł wobec 44,3 mln zł w 2020 r., co oznacza spadek o 15 proc.
Najbliższa przyszłość rynku fitness w Polsce będzie zależała od dalszej ekspansji dużych graczy wewnątrz sektora, którzy otwierają nowe placówki w różnych częściach kraju i często przejmują mniejsze lokalne kluby (konsolidacja branży), którym coraz trudniej jest konkurować o klienta w pojedynkę.
Z uwagi na to, że rynek jest już w dużym stopniu skonsolidowany, a działanie w ramach sieci klubów staje się popularnym i bezpiecznym modelem, mniejsze siłownie, kluby i obiekty sportowe mogą zdecydować się na dołączenie do większej sieci, dzięki czemu przyspieszą rozwój swojej marki, ustandaryzują usługi, a dzięki temu łatwiej wdrożą plany naprawcze i zoptymalizują codzienne operacje.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Strefa Biznesu: Te firmy będą zatrudniały w najbliższym czasie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?