Tanio już było? Ceny idą w górę. Dane z czerwca nie pozostawiają wątpliwości

Justyna Madan
Opracowanie:
Do koszyka w sklepie wkładamy coraz mniej i płacimy coraz więcej?
Do koszyka w sklepie wkładamy coraz mniej i płacimy coraz więcej? 123rf.com
Idziemy na zakupy, wkładamy do koszyka to co zawsze, pieczywo, wędlinę, ser i słodycze. Okazuje się jednak, że z miesiąca na miesiąc za te same produkty płacimy coraz więcej. Analiza przeszło 71,4 tys. cen detalicznych wykazała, że w czerwcu br. codzienne zakupy podrożały średnio o 3,1 proc. rdr. Miesiąc wcześniej było to 2,9 proc., a w kwietniu 2,4 proc. Najbardziej w górę poszły słodycze i kakao, co prawdopodobnie wiąże się z rekordowo drogim kakao. Co jeszcze kosztuje nas coraz więcej?

Spis treści

Dynamika wzrostu cen w sklepach rośnie kolejny miesiąc z rzędu. I wydaje się, że szybko ten trend na rynku nie wyhamuje. Polacy w wielu kategoriach produktowych muszą się przygotować na dalsze podwyżki. Z najnowszego raportu pt. „Indeks cen w sklepach detalicznych”, autorstwa UCE RESEARCH i Uniwersytetu WSB Merito, wynika, że w czerwcu br. codzienne zakupy Polaków zdrożały średnio o 3,1% rdr. Jeszcze w kwietniu było to 2,4%.

Na siedemnaście monitorowanych kategorii produktów dwanaście wykazało jednocyfrowy skok w relacji rocznej. Do tego jedna grupa produktów zaliczyła dwucyfrową podwyżkę.

Słodycze i desery coraz droższe

– Słodycze i desery są na froncie drożyzny ze względu na znaczny wzrost cen surowców. Wymuszają go pogarszające się warunki przyrodnicze. Ponadto wpływają na to takie czynniki, jak drożejące nośniki energii, coraz wyższe płace i rosnący popyt na cukier i kakao przy stabilizacji podaży - komentuje prof. nadzw. dr hab. Sławomir Jankiewicz z Uniwersytetu WSB Merito.

Jak dodaje, „analizując zmiany klimatyczne, raczej nie należy spodziewać się polepszenia warunków uprawy oraz zmian w cenach energii, a więc ta kategoria artykułów będzie dalej drożeć”.

- Eksperci uważają, że ceny kakao wciąż będą rosły. Nie tylko pogoda odpowiada za niedobór produktu, ale także zmniejszająca się liczba plantacji. Szacuje się, że tegoroczne zbiory mogą być mniejsze o ponad 300 tys. ton. Na przełomie marca i kwietnia 2024 r. towary mające w składzie kakao podrożały o ok. 10 proc. – pisała Katarzyna Zawada w swoim artykule dla Strefy Agro.

Ceny tych produktów też wciąż drogie

Na drugiej pozycji w rankingu podwyżek znalazła się chemia gospodarcza, chociaż tutaj sytuacja się poprawia, ponieważ w czerwcu było odrobinę taniej niż w maju. Nadal jednak ta kategoria utrzymuje się w czołówce drożyzny.

– W ostatnich kilku miesiącach nastąpiła stabilizacja tempa wzrostu cen chemii gospodarczej, gdyż wahania są stosunkowo niewielkie i zdecydowanie niższe niż w ub.r. Należy jednak zauważyć, że wyniki tej kategorii są w dużej mierze zależne od poziomu cen energii i gazu, które wkrótce mogą znacząco wzrosnąć – zapowiada dr Artur Fiks z Uniwersytetu WSB Merito.

Na trzecim miejscu w zestawieniu są dodatki spożywcze (tj. ketchupy, majonezy, musztardy, przyprawy) ze średnią podwyżką o 6,2% rdr. Sezon grillowy w pełni, a więc te dodatki cieszą się dużym zainteresowaniem klientów.

– Producenci, ale też retailerzy wykorzystują tę okazję i zaczynają zwiększać tempo wzrostu cen. Tendencja ta powinna utrzymywać się także w lipcu i sierpniu, czemu niestety sprzyjać będzie również wspominany już wzrost cen energii i gazu – stwierdza dr Fiks.

Czwarte w rankingu jest pieczywo, które podrożało o 5,3% rdr. Na notowania tej kategorii wpłynęło aż kilka czynników, w tym wzrost VAT, cen surowców, paliwa i nośników energii, a także wynagrodzeń. - Znaczenie miała też adaptacja do przewidywanych podwyżek cen produkcji. Ponadto należy wspomnieć o zdestabilizowaniu gospodarki przez poprzedni rząd, czego efektem były spekulacje – zaznacza prof. nadzw. dr hab. Sławomir Jankiewicz.

Zestawienie TOP5 drożejących kategorii zamykają napoje bezalkoholowe ze zwyżką o 4,9% rdr. Zwiększony popyt na napoje bezalkoholowe, wynikający z wysokich temperatur, sprawiał, że ceny w dalszym ciągu rosną, choć nie tak mocno, jak we wcześniejszych miesiącach.

- Musimy pamiętać, że w tej kategorii panuje duża konkurencja, a asortyment produktów jest bardzo urozmaicony i bardzo łatwo znaleźć substytut, którym można ugasić pragnienie. Wydaje się więc, że szybszy wzrost cen hamowany jest właśnie przez agresywną rywalizację o klienta – tłumaczy dr Artur Fiks.

Następne w rankingu są:

  • środki higieny osobistej,
  • ryby,
  • używki (tj. herbata, kawa, piwo, wódka),
  • owoce.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość
No i to jest bardzo widoczne. Na szczęście jakoś sobie jeszcze radzę, ale zobaczymy dokąd nas to szaleństwo zaprowadzi. Niestety ale mój kuzyn nadal siedzi w długach, co prawda spłaca w kruku, ale wolę z nim nie gadać o kasie póki co..
O
Ola
Ciekawe, jak skoczą ceny rododendronów...
g
gosc
Może i drożej ale na pewno śmieszniej
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu