Opłata za badania techniczne pojazdu nie była zmieniana od prawie 18 lat i w przypadku samochodu osobowego wynosi 98 złotych. Związkowcy i pracodawcy na czwartkowym posiedzeniu Zespołu ds. polityki gospodarczej i rynku pracy RDS mają przyjąć, z inicjatywy Konfederacji Lewiatan, uchwałę, w której zaapelują do rządu o podjęcie inicjatywy na rzecz podniesienia wartości opłaty za badanie techniczne pojazdu.
Tylko niezbędne zmiany
Jak poinformowano, związkowcy i pracodawcy mają zaapelować do rządu, aby w przedstawionym projekcie ustawy Prawo o ruchu drogowym, który ma fundamentalne znaczenie dla funkcjonowania branży, ograniczyć zmiany wyłącznie do tych niezbędnych związanych z implementacją do polskiego systemu prawnego dyrektywy 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep.
Senator Adam Szejnfeld w oświadczeniu skierowanym do Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury, także zaapelował o podwyższenie opłaty za badania techniczne pojazdów. Czytamy w nim m.in. że firmy z branży SKP nie mogą swobodnie kształtować cen swoich usług i towarów, ponieważ muszą stosować ceny urzędowe. Czy tak powinno wyglądać ustanawianie przez państwo poziomu ceny regulowanej?
– A co będzie w przyszłości, skoro już na jesień bieżącego roku oraz na przyszły rok rząd zapowiada kolejne podwyżki przekładające się na koszt prowadzenia działalności gospodarczej, m.in. w zakresie źródeł energii czy płacy minimalnej? Nikt nie lubi podwyżek cen, a więc i kosztów życia, zwłaszcza w obecnym czasie, ale choćby urealnienie wysokości opłaty za badanie techniczne jest już konieczne i leży w interesie wszystkich! – pisze.
Pilna waloryzacja opłat
– Od kilku miesięcy apelujemy do ministra infrastruktury o pilną waloryzację opłat, ponieważ zagrożone jest funkcjonowanie blisko 6 tysięcy firm i wiele miejsc pracy. Od 2004 roku znacznie wzrosły koszty prowadzenia działalności. W czerwcu 2021 roku były wyższe o 115 proc., a w czerwcu br., według bardzo ostrożnych szacunków, już o ponad 150 proc. Przedsiębiorcy z branży SKP znajdują się w coraz trudniejszej sytuacji – mówi Krzysztof Kajda, radca prawny, zastępca dyrektora generalnego Konfederacji Lewiatan, cytowany w komunikacie.
150 złotych za badane techniczne
Jak tłumaczył w lutym br. w rozmowie ze Strefą Biznesu Marcin Barankiewicz, Prezes Zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, że stawki za badanie techniczne pojazdów nie zmieniły się od 18 lat, a nawet były dwie obniżki tych cen. Barankiewicz podkreślał, że w tym czasie, czyli od momentu, kiedy te ceny zostały ustanowione, znacznie wzrosły koszty prowadzenia działalności. Szczególnie w ostatnim czasie, kiedy to notujemy drastyczne wzrosty rachunków za energię, gazu czy kosztów pracy.
– Jeżeli rządzący nie podejmą żadnego działania, to może się to skończyć zamykaniem Stacji Kontroli Pojazdów, ponieważ ta działalność przestanie być opłacalna – mówił.
Ile powinna wynosić nowa opłata? Barankiewicz tłumaczył nam w lutym, że uwzględniając fakt, że przez ostatnie 18 lat inflacja liczona narastająco wzrosła o 51 proc., minimalne wynagrodzenie o 340 proc. to jego zdaniem badanie samochodu osobowego powinno kosztować 150 złotych netto.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?