Spis treści
Bezpieczeństwo finansowe. Czego boja się Polacy?
- Europejscy konsumenci czują się jeszcze bardziej niepewnie niż podczas „najczarniejszych” dni korona-kryzysu. Można wręcz mówić o niskim poczuciu bezpieczeństwa finansowego, a powodem jest niepokój o przyszłość i terminowe wywiązywanie się ze zobowiązań finansowych, ponieważ wszyscy zmagają się z rosnącymi cenami i stopami procentowymi - czytamy w raporcie European Consumer Payment Report 2022.
Z raportu dowiadujemy się ponadto, że kryzys inflacyjny dotyka prawie wszystkich Europejczyków, w naszym kraju mocno się go odczuwa. W Polsce aż 87 proc. respondentów zauważa negatywny wpływ inflacji na ich finanse. 10 proc. spodziewa się, że za chwilę będą mieć do czynienia z taką sytuacją.
- Konsumenci starają się być terminowymi płatnikami. Wyznaczają sobie cele w zakresie zarządzania rachunkami i próbują oszczędzać pieniądze. Jednak osoby o niższych dochodach napotykają trudności, jeżeli chodzi o płacenie rachunków na czas. Niektórzy również muszą sięgać po oszczędności, które udało im się wcześniej wypracować - dowiadujemy się z raportu.
- 55 proc. zauważa znacząco negatywny wpływ inflacji na stan finansów swojego gospodarstwa domowego,
- 32 proc. twierdzi, że inflacja nieco negatywnie wpłynęła na ich stan finansów,
- 10 proc. zadeklarowało, że inflacja jeszcze nie wpłynęła na stan gospodarstwa, ale się tego spodziewa.
- Zeszłoroczny optymizm po całkiem niezłym poradzeniu sobie konsumentów ze skutkami korona-kryzysu jest już odległym wspomnieniem. Europa zmaga się z gwałtownie rosnącą inflacją i niepewnością geopolityczną. Te problemy dotykają konsumentów, których finanse nie ucierpiały wcześniej w pandemii Covid-19. Większość z nich przygotowuje się na nowe wyzwania i przyjście nowego kryzysu. Jednak niestety nie wszyscy podejmują odpowiednie kroki, by zadbać o swoją przyszłość - tłumaczy Krzysztof Krauze, prezes Intrum w Polsce cytowany w raporcie.
Inflacja i wydatki gospodarstw domowych. Jakie są skutki i czy bardziej będziemy planować wydatki?
73 proc. badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że aby zniwelować wpływ inflacji lub rosnących stóp procentowych na własne finanse wprowadza lub planuje wprowadzić pewne zmiany w sposobie wydawania pieniędzy.
Natomiast aż 62 proc. potwierdza, że rosnące koszty życia uświadomiły im, ile pieniędzy wydają na rzeczy, których nie potrzebują. To np. subskrypcje online lub kupowanie kawy na wynos.
55 proc. stwierdza dużo większe prawdopodobieństwo, że będą teraz uważne czytać warunki transakcji finansowych, aby zrozumieć, jaki mogą mieć na nich wpływ. Chodzi m.in. o nowe pożyczki, polisy ubezpieczeniowe itp. 52 proc. zankietowanych zauważa u siebie większe prawdopodobieństwo, że będą określać cele po to, aby lepiej zarządzać rachunkami i oszczędnościami.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Garmin Venu Sq 2 Music Brzoskwiniowy (100270011)
NADGARSTKOWY CZUJNIK TĘTNA Zegarek stale mierzy tę…
kup teraz

Huawei Watch GT3 Pro Elite 46mm Srebrny
Wysokowydajny inteligentny zegarek z tytanowym kor…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z opaską sportową w kolorze...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 46 mm Active Czarny
Zachwyca designem i klasyczną estetyką, zapewniają…
kup teraz

Amazfit GTS 4 mini Czarny
Amazfit GTS 4 Mini Kompaktowy i pełen mocy Ultra p…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 1-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
Strefa Biznesu - Kara dla Raiffeisen International