Do ZUS wpłynęło już 1,3 tys. wniosków o świadczenie interwencyjne. Kwota sięga 150 mln zł

Katarzyna Laszczak
Opracowanie:
Przedsiębiorcy z terenów dotkniętych powodzią mają czas na składanie wniosków o świadczenie interwencyjne do 16 marca 2025 roku.
Przedsiębiorcy z terenów dotkniętych powodzią mają czas na składanie wniosków o świadczenie interwencyjne do 16 marca 2025 roku. PRZEMYSLAW ŚWIDERSKI / POLSKA PRESS
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) odnotował wpływ ponad 1,3 tys. wniosków o świadczenie interwencyjne dla przedsiębiorców dotkniętych powodzią. Łączna kwota ujęta we wnioskach wynosi blisko 150 mln zł, z czego wypłacono już ponad 104,8 mln zł. Przedsiębiorcy mają czas na składanie wniosków do 16 marca 2025 roku.

Spis treści

Wypłaty świadczeń z ZUS trwają od 11 października, przekazano już ponad 104,8 mln zł

Od 5 października przedsiębiorcy, którzy ucierpieli w wyniku powodzi, mogą składać wnioski o świadczenie interwencyjne do ZUS. Celem tego świadczenia jest wsparcie w kontynuacji działalności gospodarczej po klęsce żywiołowej.

ZUS rozpoczął wypłatę pierwszych świadczeń już 11 października. Do tej pory, jak poinformował rzecznik ZUS Wojciech Dąbrówka, do zakładu wpłynęło 1317 wniosków, a suma kwot do wypłaty przekroczyła 149,7 mln zł.

ZUS już od 11 października rozpoczął wypłatę pierwszych świadczeń. Do ZUS wpłynęło dotychczas (stan na 3 grudnia) 1317 wnioski, a suma kwot do wypłaty przekroczyła 149,7 mln zł. Wypłacono już ponad 104,8 mln zł – przekazał rzecznik ZUS Wojciech Dąbrówka.

Najwyższa wnioskowana kwota wynosi 2,8 mln zł, a najniższa to 1,2 tys. zł. Dodatkowo ZUS przelał na konta 526 przedsiębiorców dotkniętych powodzią ponad 8 mln zł w ramach wyrównania świadczenia interwencyjnego.

Świadczenia z ZUS są dla przedsiębiorców, jeśli bezpośrednio w wyniku powodzi ponieśli szkodę, która uniemożliwia dalsze prowadzenie działalności

Świadczenie interwencyjne obsługiwane przez ZUS jest przeznaczone dla przedsiębiorców, którzy prowadzili działalność gospodarczą na dzień 16 września 2024 roku. Adresatami wsparcia są zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, wspólnicy spółek cywilnych, osoby prawne, jak i jednostki organizacyjne niebędące osobą prawną, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną.

Jeśli przedsiębiorca miał zawieszoną działalność na dzień 16 września 2024 roku, spełnia warunek prowadzenia działalności. Zawieszenie działalności jest traktowane jako jej prowadzenie, chyba że przedsiębiorca zamknął działalność.

Przedsiębiorca może otrzymać świadczenie, jeśli bezpośrednio w wyniku powodzi poniósł szkodę, która uniemożliwia dalsze prowadzenie działalności. Dodatkowo musi zobowiązać się do prowadzenia działalności przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia oraz do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 roku.

Wysokość świadczenia nie może przekroczyć wysokości poniesionej szkody

ZUS wyjaśnia, że świadczenie przysługuje w wysokości wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku, ale nie może przekroczyć wysokości poniesionej szkody. Przedsiębiorca ma możliwość wyboru sposobu ustalenia wysokości świadczenia: jako iloczyn 16 tys. zł i liczby osób zgłoszonych do ubezpieczeń w ZUS lub równowartość 75% średniomiesięcznego przychodu z działalności gospodarczej za 2023 rok.

Jeśli przedsiębiorca przed powodzią nie zawarł umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych, świadczenie zostanie wypłacone w kwocie 75% przysługującej wysokości.

ZUS zaznacza, że zwrot świadczenia będzie konieczny w kilku przypadkach, m.in. jeśli przedsiębiorca przestanie prowadzić działalność w ciągu 6 miesięcy od otrzymania świadczenia, zawiesi jej prowadzenie, złoży niezgodne z prawdą oświadczenia we wniosku, nie prześle w terminie oszacowania szkody z dokumentacją, nie podda się kontroli lub będzie ją utrudniać.

Wnioski o świadczenie interwencyjne można składać elektronicznie poprzez profil eZUS, dołączając wniosek jako pismo ogólne (POG), lub w formie papierowej.

Do ZUS-u wpływają też wnioski o dotyczące m.in. terminów płatności i rozłożenia na raty należności z tytułu składek

Poza świadczeniem interwencyjnym ZUS oferuje inne formy wsparcia, w tym realizację wniosków związanych z wprowadzeniem stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego. Najwięcej wniosków dotyczy nowego terminu płatności, rozłożenia na raty należności z tytułu składek oraz zmiany warunków umowy o rozłożenie na raty należności z tytułu składek.

ZUS wyraził zgodę na zmianę warunków umowy o odroczenie terminu płatności składek w czterech przypadkach. Przedsiębiorcy mają czas na składanie wniosków o świadczenie interwencyjne do 16 marca 2025 roku.

Źródło: PAP

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu