Spis treści
PKP Cargo spłaca należności wobec byłych pracowników
Jak wyjaśnia spółka, stało się to możliwe dzięki osobistym staraniom Głównego Inspektora Pracy, zaangażowaniu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz wzmożonej pracy wielu osób w Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, którymi zarządzają Wojewódzkie Urzędy Pracy.
Dzięki pierwszym pieniądzom z Funduszu, część byłych pracowników PKP Cargo otrzymała już na rachunki bankowe należne im odprawy i inne należności. Spółka oczekuje ponadto na pozytywną decyzję dotyczącą kolejnych wniosków złożonych w Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Także w tym przypadku, niezwłocznie po otrzymaniu pożyczki – zaspokojone zostaną zobowiązania wobec kolejnej grupy naszych byłych pracowników. Oznacza to, że praktycznie każdego dnia będzie się zwiększała liczba byłych pracowników, w stosunku do których spółka wypłaciła należności.
– Zapewniam, że robimy wszystko, by jak najszybciej wypłacić byłym pracownikom należne im odprawy i inne świadczenia. W związku z utrzymującą się trudną sytuacja finansową naszej Spółki pożyczka z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych znacząco przyspiesza otrzymanie pieniędzy przez część byłych pracowników. Jest dla nas ważne, że wypłaty zaczęły być realizowane jeszcze przed nadchodzącymi świętami. Dziękuję wszystkim osobom i instytucjom, które współpracują z nami w celu przyspieszenia tego procesu – powiedziała Martyna Gileta, dyrektor biura zarządzania zasobami ludzkimi PKP Cargo w restrukturyzacji.
Odroczenie w czasie wypłaty odpraw i należności dla części odchodzących pracowników wynikało z bardzo złej sytuacji finansowej spółki. Jednocześnie zarząd ponownie potwierdza, że wszystkie osoby, które nie otrzymały w terminie odpraw, odszkodowań, nagród czy ekwiwalentów są do nich w pełni uprawnione, a świadczenia te zostaną wypłacone w pierwszym możliwym terminie. Byli pracownicy otrzymają też w przyszłości należne im odsetki.
– Spółka znajduje się obecnie w trakcie kontroli prowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy i potwierdza, że będzie priorytetowo realizować wszystkie zalecenia pokontrolne. Redukcja zatrudnienia, będąca trudnym, ale niestety koniecznym elementem procesu naprawczego PKP Cargo w restrukturyzacji, przynosi efekty w postaci zmniejszenia kosztów stałych przy jednoczesnym utrzymaniu poziomu pracy przewozowej na dotychczasowym poziomie – czytamy także.
Pozyskane przez spółkę środki z Funduszu wraz z poczynionymi w wyniku restrukturyzacji oszczędnościami przeznaczane będą na spłatę zobowiązań wobec byłych pracowników z tytułu nagród, odpraw, ekwiwalentów oraz innych należności powstałych w wyniku procesu zwolnień grupowych.
– Przyczynami katastrofalnego stanu spółki są między innymi rażące błędy popełnione przez zarządy PKP Cargo w latach 2022-2023, które w długim terminie doprowadziły do niezwykle trudnej sytuacji płynnościowej, a także motywowane politycznie decyzje rządu pana premiera Morawieckiego. Spółka mierzy się z rekordowym zadłużeniem, wynoszącym ponad 5,2 mld zł oraz ogromnymi kosztami m.in. płac czy rat leasingowych – czytamy dalej.
Gigantyczny spadek wartości spółki na GPW w Warszawie
Według spółki brak kontroli nad kosztami, niepotrzebne wydatki i zbędne inwestycje w ciągu ostatnich 8 lat doprowadziły do spadku wyceny spółki na giełdzie o 90 proc. W 2014 roku spółka miała wartość ponad 4 mld zł, w kwietniu 2024 roku, przed rozpoczęciem pełnienia obowiązków przez obecny Zarząd była wyceniania na niecałe 600 mln zł. Cena akcji podczas rządów PiS spadła z 90 zł w 2014 roku do poniżej 12 zł w kwietniu 2024 roku.
Zarząd PKP Cargo w restrukturyzacji robi wszystko, by uratować spółkę, by uratować tym samym 10 000 potrzebnych miejsc pracy. Naprawa wieloletnich błędów i zaniedbań wymaga jednak czasu i trudnych decyzji, do jakich m.in. należało czasowe wstrzymanie wypłaty części zobowiązań wobec byłych pracowników. Natomiast obecna sytuacja spółki pozwala na rozpoczęcie wywiązywania się z tych należności pracowniczych, podsumowano w materiale.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Głównym akcjonariuszem spółki jest Skarb Państwa posiadający 33,01 proc. akcji.
