Dobra wiadomość dla zwolnionych pracowników PKP Cargo

Marek Knitter
Dzięki pierwszym pieniądzom z Funduszu, część byłych pracowników PKP Cargo otrzymała już na rachunki bankowe należne im odprawy i inne należności.
Dzięki pierwszym pieniądzom z Funduszu, część byłych pracowników PKP Cargo otrzymała już na rachunki bankowe należne im odprawy i inne należności. fot.pkp cargo
PKP Cargo w restrukturyzacji informuje, że otrzymał pierwsze środki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, o które wnioskował w celu szybszego pokrycia jak największej części świadczeń należnych odchodzącym pracownikom.

Spis treści

PKP Cargo spłaca należności wobec byłych pracowników

Jak wyjaśnia spółka, stało się to możliwe dzięki osobistym staraniom Głównego Inspektora Pracy, zaangażowaniu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz wzmożonej pracy wielu osób w Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, którymi zarządzają Wojewódzkie Urzędy Pracy.

Dzięki pierwszym pieniądzom z Funduszu, część byłych pracowników PKP Cargo otrzymała już na rachunki bankowe należne im odprawy i inne należności. Spółka oczekuje ponadto na pozytywną decyzję dotyczącą kolejnych wniosków złożonych w Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Także w tym przypadku, niezwłocznie po otrzymaniu pożyczki – zaspokojone zostaną zobowiązania wobec kolejnej grupy naszych byłych pracowników. Oznacza to, że praktycznie każdego dnia będzie się zwiększała liczba byłych pracowników, w stosunku do których spółka wypłaciła należności.

– Zapewniam, że robimy wszystko, by jak najszybciej wypłacić byłym pracownikom należne im odprawy i inne świadczenia. W związku z utrzymującą się trudną sytuacja finansową naszej Spółki pożyczka z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych znacząco przyspiesza otrzymanie pieniędzy przez część byłych pracowników. Jest dla nas ważne, że wypłaty zaczęły być realizowane jeszcze przed nadchodzącymi świętami. Dziękuję wszystkim osobom i instytucjom, które współpracują z nami w celu przyspieszenia tego procesu – powiedziała Martyna Gileta, dyrektor biura zarządzania zasobami ludzkimi PKP Cargo w restrukturyzacji.

Odroczenie w czasie wypłaty odpraw i należności dla części odchodzących pracowników wynikało z bardzo złej sytuacji finansowej spółki. Jednocześnie zarząd ponownie potwierdza, że wszystkie osoby, które nie otrzymały w terminie odpraw, odszkodowań, nagród czy ekwiwalentów są do nich w pełni uprawnione, a świadczenia te zostaną wypłacone w pierwszym możliwym terminie. Byli pracownicy otrzymają też w przyszłości należne im odsetki.

– Spółka znajduje się obecnie w trakcie kontroli prowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy i potwierdza, że będzie priorytetowo realizować wszystkie zalecenia pokontrolne. Redukcja zatrudnienia, będąca trudnym, ale niestety koniecznym elementem procesu naprawczego PKP Cargo w restrukturyzacji, przynosi efekty w postaci zmniejszenia kosztów stałych przy jednoczesnym utrzymaniu poziomu pracy przewozowej na dotychczasowym poziomie – czytamy także.

Pozyskane przez spółkę środki z Funduszu wraz z poczynionymi w wyniku restrukturyzacji oszczędnościami przeznaczane będą na spłatę zobowiązań wobec byłych pracowników z tytułu nagród, odpraw, ekwiwalentów oraz innych należności powstałych w wyniku procesu zwolnień grupowych.

– Przyczynami katastrofalnego stanu spółki są między innymi rażące błędy popełnione przez zarządy PKP Cargo w latach 2022-2023, które w długim terminie doprowadziły do niezwykle trudnej sytuacji płynnościowej, a także motywowane politycznie decyzje rządu pana premiera Morawieckiego. Spółka mierzy się z rekordowym zadłużeniem, wynoszącym ponad 5,2 mld zł oraz ogromnymi kosztami m.in. płac czy rat leasingowych – czytamy dalej.

Gigantyczny spadek wartości spółki na GPW w Warszawie

Według spółki brak kontroli nad kosztami, niepotrzebne wydatki i zbędne inwestycje w ciągu ostatnich 8 lat doprowadziły do spadku wyceny spółki na giełdzie o 90 proc. W 2014 roku spółka miała wartość ponad 4 mld zł, w kwietniu 2024 roku, przed rozpoczęciem pełnienia obowiązków przez obecny Zarząd była wyceniania na niecałe 600 mln zł. Cena akcji podczas rządów PiS spadła z 90 zł w 2014 roku do poniżej 12 zł w kwietniu 2024 roku.

Zarząd PKP Cargo w restrukturyzacji robi wszystko, by uratować spółkę, by uratować tym samym 10 000 potrzebnych miejsc pracy. Naprawa wieloletnich błędów i zaniedbań wymaga jednak czasu i trudnych decyzji, do jakich m.in. należało czasowe wstrzymanie wypłaty części zobowiązań wobec byłych pracowników. Natomiast obecna sytuacja spółki pozwala na rozpoczęcie wywiązywania się z tych należności pracowniczych, podsumowano w materiale.

PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Głównym akcjonariuszem spółki jest Skarb Państwa posiadający 33,01 proc. akcji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu