Niezależnie od wielkości naszego budżetu nie dajmy się jednak ponieść zakupowemu szaleństwu i pamiętajmy, żeby do bożonarodzeniowych wydatków podejść racjonalnie, aby ich skutków nie odczuwać przez kolejne kilka miesięcy.
Jak pokazuje badanie Kapitalni.org, Polacy to świadomi konsumenci – mimo promocji porównują czy wartość towaru jest rzeczywiście najniższa – tę odpowiedź wskazało aż 75 proc. respondentów. Jedynie co dziesiąty twierdzi, że skoro artykuł jest na wyprzedaży, to jest to dla nas najkorzystniejsza oferta i nie ma potrzeby zestawiania jej z innymi.
– Wyniki badania Kapitalni.org pokazują, że Polacy zdają sobie sprawę, że wiele sklepów w okresie przedświątecznym stosuje chwyty marketingowe, mające na celu zachęcenie ich do zakupu produktów, których wcale nie potrzebują. Aby ustrzec się przed takim impulsem, warto sporządzić listę potrzebnych nam artykułów i w miarę możliwości starać się nie wychodzić poza ten spis – mówi Agnieszka Szczepanik, kierownik projektu Kapitalni.org. – Dodatkowo, dobrą praktyką jest właśnie porównywanie cen produktów. Nie powinniśmy kupować ich w pierwszym sklepie, na jaki trafimy. Jeśli poświęcimy chwilę na poszukiwania, może się okazać, że znajdziemy lepszą ofertę, dzięki której sporo zaoszczędzimy. Różnice w poszczególnych sklepach mogą wynosić nawet kilkadziesiąt procent. Z pomocą przychodzą porównywarki internetowe, dzięki którym możemy łatwo sprawdzić i zestawić ceny interesujących nas artykułów, a także przeczytać o nich opinie – dodaje.
Jedynie ponad 20 proc. respondentów deklaruje, że zakup świątecznych prezentów dla bliskich zostawi na ostatnią chwilę i zrobi to w Wigilię lub na kilka dni przed nią.
Ważne, aby nie kupować prezentów w pierwszym sklepie, do którego wejdziemy, podobnie jak nie dać się zawsze skusić na produkt oznaczony jako przeceniony.
Jeśli nie możemy ograniczyć wydatków, warto je rozłożyć w czasie i na zakupy wybrać się z odpowiednim wyprzedzeniem. Prawie połowa ankietowanych przez Ipsos na zlecenie platformy edukacyjnej Kapitalni.org deklaruje, że podarki dla bliskich zakupiło już na przełomie listopada/grudnia, a co piąty, zrobi to w Wigilię lub kilka dni przed.
Jedynie 7 proc. respondentów przyznaje, że kompletowanie upominków rozpoczęło kilka miesięcy wcześniej.
– Zwlekanie z zakupami do ostatnich dni przed świętami nie jest dobrą praktyką. Sklepy coraz częściej decydują się na podniesienie cen w tym okresie, a konsumenci podczas bożonarodzeniowej gorączki nie zwracają tak dużej uwagi na wartość produktów wkładanych do koszyka – mówi Tomasz Jaroszek, ekspert Kapitalni.org. – Dobrym pomysłem jest więc zakup różnych produktów nawet na kilka miesięcy przed świętami, aby nie narażać się na niepotrzebne problemy i stresy tuż przed świętami – dodaje.
