Dzień czekolady. „Jesteśmy największym czekoladowym rynkiem w regionie". Jaką czekoladę kupują Polacy? Ile czekolady zjadamy rocznie?

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Światowy rynek czekolady jest stabilny i wszystko wskazuje, że aktualny wzrost na poziomie 5-6 proc. ma szansę utrzymać się w najbliższych latach.
Światowy rynek czekolady jest stabilny i wszystko wskazuje, że aktualny wzrost na poziomie 5-6 proc. ma szansę utrzymać się w najbliższych latach. Krystian Dobuszyński/ Polska Press
12 kwietnia obchodzimy Dzień Czekolady. Okazuje się, że mimo inflacji, galopujących podwyżek cen oraz wpływającej na wzrost kosztów niestabilnej sytuacji politycznej za granicą, polski rynek czekolady ma się nie tylko dobrze, lecz jego wartość sukcesywnie wzrasta. – Jeśli prognozy się sprawdzą, w 2027 roku statyczny Polak będzie mógł pochwalić się zjedzeniem aż 6,2 kg czekolady – komentuje dla nas Anna Garmada, ceo w Slodkie. Jaką czekoladę najchętniej wybierają Polacy?

Spis treści

Polski rynek czekolady z solidnymi wzrostami

– Raporty finansowe oraz najświeższe prognozy analityków napawają optymizmem i zachęcają do tworzenia śmiałych planów dalszego rozwoju – wskazuje w komentarzu dla Strefy Biznesu Anna Garmada, CEO firmy Slodkie. – Światowy rynek czekolady jest stabilny i wszystko wskazuje, że aktualny wzrost na poziomie 5-6 proc. ma szansę utrzymać się w najbliższych latach – prognozuje.

Zdaniem Garmady motorem napędowym będą regularnie wprowadzane nowości produktowe. – Mimo inflacji, galopujących podwyżek cen oraz wpływającej na wzrost kosztów niestabilnej sytuacji politycznej za granicą, polski rynek czekolady ma się nie tylko dobrze, lecz jego wartość sukcesywnie wzrasta i (według analityków Euromonitora) wzrastać będzie, podobnie jak ilości zjadanej każdego roku czekolady – dodaje.

Ile czekolady zjadają Polacy?

– Jeśli prognozy się sprawdzą, w 2027 roku statyczny Polak będzie mógł pochwalić się zjedzeniem aż 6,2 kg czekolady! Warto dodać, że z naszej perspektywy ten rok – pod względem sprzedaży czekolady – jest wręcz rekordowy. Od początku istnienia naszej działalności, a istniejemy ponad ćwierć wieku, nie mieliśmy lepszego okresu – wskazuje.

Ulubiona czekolada Polaków

Jak tłumaczy ekspertka, klienci najchętniej zajadają się mleczną czekoladą, choć wybór kuwertur jest dziś naprawdę duży. Wśród nich: kilka rodzajów deserowej o różnej zawartości kakao, biała, rubinowa, słony karmel, NXT (plant-based), mleczna z dodatkiem miodu.

Jaką czekoladę wybieramy najchętniej? Sprawdź w galerii!

– Według raportu Nielsena statystyczny Polak najczęściej sięga właśnie po klasyczne i sprawdzone rozwiązania, czyli tabliczkę czekolady (28,2 proc. rynku) lub czekoladowe praliny (27,2 proc. rynku), a w dalszej kolejności po batoniki, wafelki i czekoladowe figurki – wymienia.

Polska największym czekoladowym rynkiem w Europie Wschodniej

Status Polski na tle Europy w sektorze czekoladowym prezentuje się bardzo korzystnie. Od lat utrzymujemy się czołówce europejskiego rankingu największych graczy.

– Moje obserwacje mają potwierdzenie w danych z Eurostatu, który w ostatnich raportach plasuje nasz kraj na piątej pozycji pod względem produkcji, a na czwartej w kontekście eksportu czekolady. Zawężając kryteria geograficzne do obszaru Europy Wschodniej, wysuwamy się na pierwszą pozycję, będąc największym czekoladowym rynkiem tego regionu. Osobiście uważam, że nie tylko jesteśmy w trendzie, ale też nasza innowacyjność wykracza daleko ponad średnią europejską. Nowości, jakie rokrocznie pojawiają się w naszych katalogach, są tego najlepszym dowodem. Nie boimy się innowacji, lubimy wyzwania i często jesteśmy ponad branżowym standardem – dodaje.

Trendy na rynku czekolady

Ekspertka wskazuje, że głównym trendem są obecnie tak zwane małe przyjemności. Chętnie kupujemy mniejsze ilości słodyczy, ale za to uważnie, doceniając ich jakość, czysty skład, a przede wszystkim smak. Choć deklaratywnie wolimy wszystko, co zdrowe, to w rzeczywistości chętniej decydujemy się na to, co nie tylko zdrowe, ale i pyszne.

– Ponadto od dłuższego czasu obserwujemy wzrost zainteresowania produktami roślinnymi. Popyt na czekolady plant-based stale rośnie i wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie ten segment czekoladowego rynku będzie się intensywnie rozwijał – wyjaśnia.

Kolejny aspekt, który nie sposób pominąć w kontekście trendów, to zdaniem ekspertki, proekologiczne podejście producentów. Konsumenci coraz uważniej przyglądają się dziś etykietom kupowanych produktów i pytają o etyczne i ekologiczne aspekty produkcji.

Światowy rynek czekolady jest stabilny i wszystko wskazuje, że aktualny wzrost na poziomie 5-6 proc. ma szansę utrzymać się w najbliższych latach.

Dzień czekolady. „Jesteśmy największym czekoladowym rynkiem ...

– Szukając potwierdzeń, trafiają na certyfikacje, które budują wiarygodność marki i zapewniają transparentność w relacjach z klientami. Uzyskanie tych najbardziej prestiżowych i liczących się w danej branży certyfikatów, wymaga spełnienia wyśrubowanych standardów oraz pozytywnego wyniku niezależnego audytu. Mam więc przekonanie, że z tego względu konsumenci znacznie częściej będą wybierać te marki, które cieszą się obiektywnym potwierdzeniem biznesowych obietnic, zarówno pod kątem jakości, smaku oraz etycznego podejścia i proekologicznych rozwiązań – podsumowuje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu