Eksport to wyzwanie, ale też ogromna szansa dla Podlasia

PR
Województwo podlaskie musi pokonać kilka przeszkód, aby wejść na ścieżkę zrównoważonego, trwałego rozwoju gospodarczego. Furtką może być szukanie i wykorzystywanie szans na zagranicznych rynkach przez lokalne firmy. A możliwości wbrew pozorom jest niemało – twierdzą eksperci ogólnopolskiego Programu Rozwoju Eksportu, którzy pomagają w ekspansji zagranicznej przedsiębiorstwom z regionu.

W 2014 r. w województwie podlaskim działalność eksportową prowadziło 1120 firm. Sprzedały one na zagranicznych rynkach towary o wartości 1,9 mld euro, co stanowiło udział w krajowym eksporcie na poziomie 1,2%.

– Wstępna analiza możliwości eksportowania własnych produktów jest dobrym pomysłem dla każdego przedsiębiorstwa. Sprzedaż na rynkach zagranicznych daje bowiem szansę na wzrost przychodów, a te z kolei mogą być przeznaczane na innowacje, decydujące o długoterminowych przewagach rynkowych poszczególnych firm. Pojedyncze przedsiębiorstwa są w stanie poprzez taki mechanizm, „rozruszać” całą gospodarkę regionu – mówi Piotr Horba, dyrektor Centrum Bankowości Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK w Białymstoku.

Eksportowe punkty zaczepienia
Eksperci PRE sądzą, że Podlaskie ma kilka specjalności, które mogą powoli, ale skutecznie budować markę regionu na zagranicznych rynkach.
Pierwsza z tych specjalności to produkcja żywności. Region już teraz jest znany z produktów mleczarskich, stanowiących ok. 1/3 całego eksportu województwa, ale Marta Skrzypczyk, koordynatorka zespołu analityków sektora rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK podkreśla, że warto zwrócić uwagę na trendy żywieniowe, które są silne na Zachodnie, a w które Podlaskie idealnie się wpisuje.

– Popyt na żywność wysokiej jakości, tradycyjnie wytwarzaną i z terenów ekologicznych, jest za granicą silny i co najważniejsze trwały. Podlaskie może z tego skorzystać, bo nie ma w Polsce regionu bardziej gotowego na produkcję takiej żywności – mówi Marta Skrzypczyk.

Ekspertka podkreśla też, że w Podlaskiem branża spożywcza bardzo mocno korzysta na trendzie rosnącej konsumpcji białka pochodzenia zwierzęcego (głównie mleka i serwatki w proszku) w krajach rozwijających się.

Z kolei Piotr Horba przywołuje inne specjalizacje regionu, w tym podlaskie klastry branżowe.

– Umiejętność zrzeszenia się i wspólnego działania jest kluczowa dla rozwijania działalności zagranicznej wielu branż. Ułatwia starania o finansowanie różnego rodzaju misji zagranicznych czy uczestnictwa w targach – podkreśla Horba. Ekspert zwraca szczególną uwagę na potencjał eksportowy klastra bieliźnianego oraz obróbki metali.

W eksporcie może dalej umacniać się branża drzewna i papiernicza oraz tworzyw sztucznych.

Atrakcyjne kierunki

Na tle innych województw Podlaskie wyróżnia się historycznie dużym znaczeniem handlu z krajami Europy Wschodniej: Białorusią, Litwą, Rosją oraz pozostałymi krajami bałtyckimi. Co więcej, pomimo problemów na rynkach wschodnich w ostatnich dwóch latach, ten kierunek pozostaje dla podlaskich przedsiębiorców ważny.

Szczególne znaczenie ma to w przypadku branży spożywczej, dla której, jak podkreśla Marta Skrzypczyk, długoterminowo rynki wschodnie pozostają bardzo atrakcyjnym kierunkiem.

W ankiecie przeprowadzonej podczas konferencji PRE w Białymstoku eksporterzy wskazywali interesujące ich kierunki rozwoju: Europa Wschodnia oraz kraje WNP zostały wybrane przez 28% firm (mniej więcej tylu samo przedsiębiorców – 31% chce sprzedawać na rykach Europy Zachodniej). Następnym w kolejności celem podlaskich eksporterów są kraje skandynawskie, które wskazało aż 24% przedsiębiorców.

Eksport to wyzwanie, ale też ogromna szansa dla Podlasia

Poza Europą chce rozwijać się ok. 93 proc. zapytanych, przy czym pod kątem ekspansji zagranicznej najczęściej wybieranym kierunkiem okazał się Bliski i Środkowy Wschód (28% wskazań). Dużym zainteresowaniem cieszyła się też Ameryka Północna, którą wskazało aż 23% respondentów.

Fundusze na ekspansję do wzięcia
Eksperci PRE wskazują, że firmy z województwa podlaskiego, które zdecydują się na rozpoczęcie lub rozwój działalności za granicą, powinny koniecznie rozpatrzeć sięgnięcie po fundusze z nowej perspektywy unijnej. Działania związane z przygotowaniem do wdrożenia modelu biznesowego w MSP w oparciu o internacjonalizację dofinansują Program Operacyjny Polska Wschodnia oraz programy krajowe.

Warto też przyjąć szerszą perspektywę i pamiętać, że środki unijne mogą wspierać eksport w sposób pośredni. Dobry, innowacyjny produkt ma większy potencjał eksportowy.

Dlatego interesujące dla eksporterów mogą być działania wspierające działalność innowacyjną czy badawczo-rozwojową w Programu Operacyjnym Inteligentny Rozwój. Działania dla wsparcia eksportu to Dz. 3.3.1. Polskie Mosty Technologiczne, Dz. 3.3.2 Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktów - Marka Polskiej Gospodarki Brand, Dz. 3.3.3. Wsparcie MSP w promocji marek produktowych „Go to Brand.pl” oraz programu „Go Global PL – dotacje na eksport”.


Program Rozwoju Eksportu
to projekt skierowany do firm, które chcą rozpocząć działalność poza Polską lub które są już obecne za granicą, ale mają dalsze ambicje rozwoju działalności za obcych rynkach.
Inicjatorem PRE jest Bank Zachodni WBK, zaś Partnerami Merytorycznymi Bisnode, Google, Crido Taxand, KPMG i Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. Na projekt składają się m.in. konferencje, seminaria, śniadania biznesowe oraz wirtualne i stacjonarne misje handlowe. Podczas tych wydarzeń Partnerzy dzielą się z przedsiębiorcami merytoryczną wiedzą i doświadczeniem, m.in. prezentują konkretne, praktyczne narzędzia i rozwiązania z zakresu finansowania handlu zagranicznego, ubezpieczeń, analizy potencjalnych rynków ekspansji, weryfikacji partnerów biznesowych czy możliwości wykorzystania dotacji. Zagadnienia poruszane podczas spotkań PRE są systematycznie konsultowane z przedsiębiorcami i dzięki temu dopasowane do ich zainteresowań.
__

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Eksport to wyzwanie, ale też ogromna szansa dla Podlasia - Kurier Poranny

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu