Spis treści
Dynamiczny wzrost eksportu z Portugalii do Polski
W ostatnim kwartale 2024 roku Polska odnotowała znaczący wzrost wartości importu towarów z Portugalii. Zgodnie z raportem Narodowego Instytutu Statystycznego (INE) w Lizbonie, eksport do Polski wzrósł o 7,4% w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim. W sumie, od października do grudnia 2024 roku, do Polski trafiły portugalskie towary o wartości 288 mln euro.
Polska znalazła się w gronie czterech krajów, które odnotowały największy wzrost wartości eksportu z Portugalii. Wyprzedziły ją jedynie Holandia, Niemcy oraz Belgia, które zanotowały wzrosty odpowiednio o 20,6%, 17,3% oraz 14%. To pokazuje, że Polska jest jednym z kluczowych rynków dla portugalskich eksporterów.
Polska na trzecim miejscu w grudniu
Pod względem wyników z grudnia 2024 roku, Polska była dla portugalskich eksporterów trzecim najszybciej rosnącym rynkiem. Wartość eksportu do Polski w tym miesiącu wyniosła 76 mln euro, co oznacza wzrost o 18,4% w porównaniu do grudnia 2023 roku.
Większy wzrost eksportu w ujęciu miesiąc do miesiąca odnotowały jedynie Holandia oraz Belgia, z wynikami odpowiednio 28,3% i 17,3%. To dowodzi, że polski rynek jest coraz bardziej atrakcyjny dla portugalskich przedsiębiorców, którzy chętnie zwiększają swoją obecność w Polsce.
Produkty eksportowe
Według Portugalskiej Agencji ds. Inwestycji i Handlu Zagranicznego (AICEP), głównymi towarami eksportowanymi z Portugalii do Polski są maszyny, samochody oraz inne środki transportu, a także metale, płody rolne i inne artykuły spożywcze. To zróżnicowane portfolio produktów przyczynia się do wzrostu wartości eksportu i umacnia pozycję Polski jako ważnego partnera handlowego.
Wyraźny wzrost eksportu portugalskich towarów spożywczych do Polski w ubiegłym roku potwierdzają również władze Portugalskiej Federacji Przemysłu Rolno-Spożywczego (FIPA). Polska uplasowała się na czwartym miejscu jako rynek o największej wartości odbieranej z Portugalii żywności i napojów.
Wzrost eksportu żywności i napojów
Przewodniczący FIPA, Jorge Henriques, podkreślił znaczenie Polski jako kluczowego rynku dla portugalskiego eksportu żywności i napojów. Polska, wraz z Hiszpanią, Włochami i Holandią, miała w ubiegłym roku 39-procentowe udziały w całości portugalskiego eksportu żywności i napojów. Łączna wartość tego eksportu przekroczyła 8,1 mld euro, co oznacza, że była o prawie 100% wyższa w porównaniu do 2023 roku.
Polska oraz Hiszpania, Włochy i Holandia miały w ub.r. wspólnie 39-procentowe udziały w całości portugalskiego eksportu żywności i napojów. Łączna jego wartość przekroczyła 8,1 mld euro, co oznacza, że była o prawie 100 proc. wyższa wobec 2023 r. - Jorge Henriques, przewodniczący FIPA.
Polska jako partner handlowy
Polska plasuje się na 10. miejscu wśród największych rynków dla portugalskich eksporterów. Listę otwierają Hiszpania, Francja, Niemcy oraz USA. Mimo że Polska znajduje się na 10. miejscu, jej dynamiczny wzrost wartości importu z Portugalii pokazuje, że ma potencjał, by stać się jeszcze ważniejszym partnerem handlowym w przyszłości.
