Według Global Family Business Index 37% firm rodzinnych mieści się w Europie, 31% w Azji I Pacyfiku, 20% w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie i 12% w Ameryce Łacińskiej. W Europie firmy rodzinne stanowią od 60 do 90% wszystkich firm w różnych krajach, przy czym ich udział jest większy w krajach wschodnioeuropejskich niż na zachodzie.
Firmy rodzinne stosują długoterminową strategię rozwoju i posiadają balans między biznesowymi i rodzinnymi wartościami. W rezultacie często odnotowują lepsze wzrosty i wyższy zwroty z poniesionego ryzyka, biorąc pod uwagę ich konserwatywne podejście oraz skupienie na jakości i innowacyjności. UBS szacuje, że firmy rodzinne stanowią 20-30% globalnej kapitalizacji rynku akcji. Spodziewamy się, że wymienione spółki - jako grupa, przerosną swoich rówieśników o niskoprocentową stopę procentową rocznie w dłuższej perspektywie.
Przewagi firm rodzinnych
- Badania pokazują, że w dłuższej perspektywie rodzinne biznesy sprawują się lepiej niż ich konkurencja, głównie ze względu na:
- długoterminowe skupienie nad wzrostem dochodu i zyskownością,
- konserwatywne struktury finansowania dla elastyczności i niezależności inwestycji,
- lepsze relacje biznesowe między właścicielami a kierownictwem,
- większe nastawienie na inwestycje w badania i rozwój,
- zachowanie majątku firmy w kolejnych pokoleniach.
Cechami charakterystycznymi dla rodzinnych podmiotów finansowych są: przedsiębiorczość, lokowanie strategii i wizji w dłuższej perspektywie, współwłasność i wartości rodzinne, koncentracja majątku rodziny w firmie, dobre relacje z udziałowcami oraz wysoka wiarygodność dla budowania dobrej reputacji wśród interesariuszy.
Firmy rodzinne są zbudowane i prowadzone tak, aby trwać ponad pokoleniami i z tego powodu posiadają silniejszą naturalną orientację w kierunku długookresowych celów - nieznacznie lepszą sprawność w działaniu wykazują firmy do trzeciego pokolenia niż starsze. Co więcej, firmy rodzinne wykazują konserwatyzm finansowy i dyscyplinę kapitałową. Przedsiębiorstwa te są mniej hojne względem własnych rodzin i postronnych inwestorów – od 2010 roku średni wskaźnik wypłat dywidend utrzymuje się na poziomie 30% (36% w przeciętnej firmie MSCI World).
Wbrew stereotypowi nnowacyjność w cenie
Przedsiębiorstwa prowadzone przez rodzinę cenią innowacyjność oraz jakość – wydają o 8% więcej na badania i rozwój niż przeciętna firma. Co więcej inwestycje w innowacyjne rozwiązania z każdym rokiem wzrastają.
- UBS wyodrębnił trzy fazy cyklu życia firmy rodzinnej:
- faza inicjacyjna,
- faza wzrostu i rozwoju strategicznego,
- faza wzmocnienia i planowania dziedziczenia.
Ostatnia z nich jest istotna z punkt zarządzania ryzykiem, ponieważ wymaga wczesnego planowania i zabezpieczenia firmy przed jej podziałem lub zniszczeniem. Aby dziedziczenie firmy przechodziło płynnie eksperci UBS sugerują możliwe wczesne, uczciwe i przejrzyste planowanie wewnątrz rodziny z wykorzystaniem rad zaufanych przyjaciół lub profesjonalnych doradców. W szczególności, gdy wraz z pokoleniami wzrasta liczba zaangażowanych członków rodziny warto wprowadzić firmę na giełdę papierów wartościowych jako instrument dla lepszego wsparcia sukcesji.
Firma odzinna - główne zagrożenia
- Wśród czynników możliwie ryzykownych dla inwestycji w firmy rodzinne UBS podaje:
- rozmiary firmy,
- ograniczona płynność finansowa na rynku,
- konflikty rodzinne,
- problemy związane z rządami w firmie,
- ryzyko źle planowanego dziedziczenia
- krajowe i wewnątrz sektorowe problemy,
- ryzyko ekonomiczne.
