Spis treści
Zgodnie z badaniem, 67 proc. firm już teraz zauważa poprawę efektywności dzięki wdrożeniu technologii AI. Przedsiębiorstwa zaczynają korzystać z inteligentnych rozwiązań w różnych aspektach działalności: od całodobowych chatbotów, przez dynamiczne systemy cenowe, po wirtualne przymierzalnie i zaawansowaną analizę danych sprzedażowych w czasie rzeczywistym.
– Firmy, które strategicznie podejdą do wykorzystania sztucznej inteligencji, mają szansę nie tylko nadążyć za konkurencją, ale także ją wyprzedzić – komentuje Leszek Ortyński, dyrektor ds. data science i AI w KPMG Polska.
Handel detaliczny liderem w wykorzystaniu AI
Sektor handlu detalicznego wykazuje największe doświadczenie w wykorzystaniu sztucznej inteligencji – aż 56 proc. firm z tej branży korzysta z AI od ponad trzech lat. Technologie te są wykorzystywane głównie w celu poprawy jakości obsługi klienta (42 proc. odpowiedzi) oraz usprawnienia procesu podejmowania decyzji (również 42 proc.).
– Detaliści, którzy wdrożyli AI, zauważają realne korzyści: obniżenie kosztów operacyjnych, poprawę doświadczenia klientów i lepsze zarządzanie zasobami – mówi Piotr Grauer, partner associate w dziale doradztwa dla sektora dóbr konsumpcyjnych w KPMG Polska. – AI pomaga szybko reagować na zmieniające się potrzeby konsumentów, szczególnie w dobie inflacji i niestabilnych warunków rynkowych – dodaje.
AI już nie eksperymentem, lecz standardem
Aż 47 proc. firm z branży handlu detalicznego uznaje AI za kluczowy element swojej działalności, co dowodzi, że technologia ta stała się nieodłączną częścią strategii biznesowej. Narzędzia sztucznej inteligencji umożliwiają firmom elastyczne zarządzanie polityką cenową, optymalizację stanów magazynowych oraz precyzyjne przewidywanie trendów zakupowych.
Mimo entuzjazmu wobec AI, przedsiębiorstwa nadal mierzą się z barierami we wdrażaniu tej technologii. Największym wyzwaniem pozostaje ochrona danych i prywatności – wskazuje na to 38 proc. ankietowanych firm. Istotnymi przeszkodami są także braki kadrowe w obszarze AI oraz niska jakość dostępnych danych – obie kwestie wskazało po 27 proc. respondentów.
Raport "Intelligent Retail. A blueprint for creating value through AI-driven transformation" oparto na badaniu 1 390 liderów rynkowych z różnych branż, w tym 163 przedstawicieli sektora detalicznego. Ankiety przeprowadzono na rynkach Australii, Chin, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Kanady, Francji, Japonii i Stanów Zjednoczonych. Badanie ilościowe zostało wzbogacone o wywiady z ekspertami i osiemnastomiesięczną analizę wpływu generatywnej AI na biznes.
Biznes
