https://strefabiznesu.pl
reklama

Firmy stawiają na AI i liczą zyski. Dla wielu to już fundament

Oliwia Marciszewska
Opracowanie:
Z najnowszego raportu KPMG International wynika, że 70 proc. firm na świecie spodziewa się wzrostu rentowności inwestycji (ROI) w ciągu najbliższych 12 miesięcy dzięki wdrażaniu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI).
Z najnowszego raportu KPMG International wynika, że 70 proc. firm na świecie spodziewa się wzrostu rentowności inwestycji (ROI) w ciągu najbliższych 12 miesięcy dzięki wdrażaniu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI). Adam Jastrzębowski
Z najnowszego raportu KPMG International wynika, że 70 proc. firm na świecie spodziewa się wzrostu rentowności inwestycji (ROI) w ciągu najbliższych 12 miesięcy dzięki wdrażaniu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI). Organizacje coraz częściej traktują AI nie jako pojedyncze narzędzie, ale jako fundament strategii rozwoju.

Spis treści

Zgodnie z badaniem, 67 proc. firm już teraz zauważa poprawę efektywności dzięki wdrożeniu technologii AI. Przedsiębiorstwa zaczynają korzystać z inteligentnych rozwiązań w różnych aspektach działalności: od całodobowych chatbotów, przez dynamiczne systemy cenowe, po wirtualne przymierzalnie i zaawansowaną analizę danych sprzedażowych w czasie rzeczywistym.

– Firmy, które strategicznie podejdą do wykorzystania sztucznej inteligencji, mają szansę nie tylko nadążyć za konkurencją, ale także ją wyprzedzić – komentuje Leszek Ortyński, dyrektor ds. data science i AI w KPMG Polska.

Handel detaliczny liderem w wykorzystaniu AI

Sektor handlu detalicznego wykazuje największe doświadczenie w wykorzystaniu sztucznej inteligencji – aż 56 proc. firm z tej branży korzysta z AI od ponad trzech lat. Technologie te są wykorzystywane głównie w celu poprawy jakości obsługi klienta (42 proc. odpowiedzi) oraz usprawnienia procesu podejmowania decyzji (również 42 proc.).

– Detaliści, którzy wdrożyli AI, zauważają realne korzyści: obniżenie kosztów operacyjnych, poprawę doświadczenia klientów i lepsze zarządzanie zasobami – mówi Piotr Grauer, partner associate w dziale doradztwa dla sektora dóbr konsumpcyjnych w KPMG Polska. – AI pomaga szybko reagować na zmieniające się potrzeby konsumentów, szczególnie w dobie inflacji i niestabilnych warunków rynkowych – dodaje.

AI już nie eksperymentem, lecz standardem

Aż 47 proc. firm z branży handlu detalicznego uznaje AI za kluczowy element swojej działalności, co dowodzi, że technologia ta stała się nieodłączną częścią strategii biznesowej. Narzędzia sztucznej inteligencji umożliwiają firmom elastyczne zarządzanie polityką cenową, optymalizację stanów magazynowych oraz precyzyjne przewidywanie trendów zakupowych.

Mimo entuzjazmu wobec AI, przedsiębiorstwa nadal mierzą się z barierami we wdrażaniu tej technologii. Największym wyzwaniem pozostaje ochrona danych i prywatności – wskazuje na to 38 proc. ankietowanych firm. Istotnymi przeszkodami są także braki kadrowe w obszarze AI oraz niska jakość dostępnych danych – obie kwestie wskazało po 27 proc. respondentów.

Raport "Intelligent Retail. A blueprint for creating value through AI-driven transformation" oparto na badaniu 1 390 liderów rynkowych z różnych branż, w tym 163 przedstawicieli sektora detalicznego. Ankiety przeprowadzono na rynkach Australii, Chin, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Kanady, Francji, Japonii i Stanów Zjednoczonych. Badanie ilościowe zostało wzbogacone o wywiady z ekspertami i osiemnastomiesięczną analizę wpływu generatywnej AI na biznes.

Biznes

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Banki już to wiedzą. Bez tego nie przyciągną inwestorów

Banki już to wiedzą. Bez tego nie przyciągną inwestorów

Polityka miesza na rynku ropy. Od tych rozmów zależą ceny na stacjach

Polityka miesza na rynku ropy. Od tych rozmów zależą ceny na stacjach

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu