Spis treści
Za nami ECOM Inspiration Awards, nagrody, które są częścią programu eksperckiego Ecom Inspiracje, realizowanego przez markę Nasze Miasto, należącą do Polska Press Grupy. To konkurs dedykowany branży e-commerce, w którym nagradzane są najlepsze projekty i inicjatywy. Jest to także platforma wymiany doświadczeń, budowania relacji biznesowych oraz prezentacji najnowszych trendów i technologii, które kształtują przyszłość handlu online.
Pierwsza edycja konkursu przyciągnęła firmy, które w 2024 roku wykazały się najbardziej innowacyjnymi, skutecznymi i wpływowymi działaniami w branży e-commerce z całej Polski.
Na odbywającej się w Warszawie gali obecni byli czołowi przedstawiciele sektora, liderzy opinii, eksperci oraz kluczowi decydenci. Uczestniczyła w niej także profesor Aleksandra Przegalińska - polska filozofka, doktor nauk humanistycznych i doktor habilitowana nauk społecznych, publicystka, prorektorka ds. innowacji Akademii im. Leona Koźmińskiego.
Z prof. Aleksandrą Przegalińską udało nam się porozmawiać.
Na razie brak twardych danych na temat możliwości AI
Współczesna branża e-commerce znajduje się w momencie dynamicznej transformacji, a jednym z kluczowych czynników wpływających na jej rozwój jest sztuczna inteligencja (AI). Mimo szerokiej dyskusji na jej temat i obecności w różnych obszarach gospodarki, jej pełny potencjał nie został jeszcze w pełni wykorzystany.
Sztuczna inteligencja od lat jest stosowana do optymalizacji procesów w e-commerce, m.in. w analizie predykcyjnej, personalizacji ofert czy zarządzaniu logistyką. Wprowadzenie generatywnej AI, takiej jak ChatGPT, zapoczątkowało nową erę, w której systemy uczące się na podstawie ogromnych zbiorów danych mogą wpływać na decyzje konsumenckie i strategie biznesowe.
Jednakże, jak zauważa prof. Przegalińska wciąż brakuje twardych danych potwierdzających realny wzrost produktywności firm w wyniku implementacji AI. Wiele organizacji nadal znajduje się na wczesnym etapie wdrażania tej technologii, a rzeczywiste wskaźniki dopiero zaczynają się klarować.
Tak naprawdę nie poznaliśmy jeszcze pełnego potencjału sztucznej inteligencji, cały czas jesteśmy na wczesnym etapie jej implementacji sztucznej inteligencji. Mimo że tak dużo się o niej mówi, szczególnie od kiedy działa czat GPT, to tak naprawdę nie ma twardych danych potwierdzających np. wzrost produktywności – mówi profesor Aleksandra Przegalińska.
AI może być siłą geopolityczną
Współczesna sztuczna inteligencja staje się również narzędziem w geopolitycznej rozgrywce między państwami. Kontrola nad danymi i zaawansowanymi algorytmami może decydować o przewagach konkurencyjnych krajów oraz firm, a także o dominacji w sektorach strategicznych.
W związku z tym, że brak harmonii, treści najbardziej wartościowe będą się "ukrywać", natomiast będzie się żywiła tym, co jest mało wartościowe, w związku z tym może w przyszłości dużo gorzej służyć.
Zagrożenia związane z AI są poważne
Obok licznych możliwości, jakie niesie AI, istnieje też szereg zagrożeń. Prof. Przyłgińska zwraca uwagę przede wszystkim na dezinformację i deepfake'i, które mogą zaburzać percepcję rzeczywistości i wpływać na decyzje polityczne oraz społeczne. Ponadto AI może mieć wpływ na jakość informacji dostępnych w internecie. W miarę jak algorytmy będą przetwarzać i analizować coraz większe ilości treści, wartościowe informacje mogą stawać się trudno dostępne, co wpłynie na jakość wiedzy dostarczanej przez systemy AI.
Internet jest dorobkiem cywilizacji, ważnym zasobem, który w tej chwili jest „pożerany” przez AI. Sztuczna inteligencja w tej chwili psuje internet jakościowo. I to jest ważne pytanie: czy wartościowa wiedza przed sztuczną inteligencją nie będzie się chować. Dlatego, że jak na razie nie ma dobrego modelu współpracy sztucznej inteligencji pożerającej dane z tymi, które te dane tworzą.
Czy AI wpłynie na rynek pracy?
Pomimo często wyrażanych obaw o wypieranie ludzi z rynku pracy przez AI, prof. Przegalińska wskazuje, że sztuczna inteligencja raczej nie zastąpi całych zawodów, lecz będzie wspierać i automatyzować określone zadania. Korzystanie z AI może poprawiać efektywność i wspomagać pracowników w wykonywaniu skomplikowanych operacji.
Nie trzeba się martwić wypieraniem ludzi. Jest bardzo niewiele prac, w których sztuczna inteligencja może nas całkowicie zastąpić. Istnieje dużo pojedynczych zadań, w których AI może być lepsza od człowieka. Myślę np. o różnego rodzaju asystentach, których możliwości już poznaliśmy. Ale mają tez swoje ograniczenia wynikające z technologii - dodaje Aleksandra Przegalińska.
Jak przebiega transformacja e-commerce?
E-commerce przeszedł ogromny rozwój w ostatnich latach, szczególnie od czasów pandemii, kiedy to dynamicznie wzrosła liczba transakcji online. Dziś firmy muszą przystosowywać się do nowej rzeczywistości, w której AI odgrywa kluczową rolę. Tradycyjne metody optymalizacji, takie jak SEO, ewoluują – obecnie istotne staje się pozycjonowanie w systemach konwersacyjnych, jak ChatGPT, ponieważ to właśnie tam konsumenci szukają rekomendacji dotyczących zakupów.
Sztuczna inteligencja to narzędzie o potencjale, ale również o wielu wyzwaniach. Aby w pełni skorzystać z jej możliwości, firmy muszą konsekwentnie wdrażać AI w swoich strategiach i dbać o odpowiednią jakość danych. W przyszłości możemy spodziewać się dalszych zmian w sposobie, w jaki konsumenci korzystają z internetu oraz jak firmy adaptują się do nowej cyfrowej rzeczywistości.