Port Lotniczy Gdańsk podsumował 2021 rok
W roku 2021 lotnisko w Gdańsku gościło 2 154 563 pasażerów, czyli o 25,9 proc. więcej niż w także dotkniętym pandemią roku 2020. Do rekordowego roku 2019, kiedy było prawie 5,4 mln pasażerów, brakuje jeszcze 59,9 proc.
- 2021 był dla nas trudniejszym rokiem niż 2020. W pierwszym kwartale ruch lotniczy znacznie spadł. Branża wciąż doświadcza negatywnych skutków pandemii koronawirusa. Pojawiają się nowe mutacje wirusa, pociągające za sobą wzrosty zakażeń, zachorowań i zgonów. Często zmieniają się przepisy covidowe, które nie są jasne dla pasażerów. Część podróżnych wciąż obawia się latać. Jest na szczęście spora grupa, która podróżuje i dzięki niej widzimy poprawiające się wyniki w 2021 roku na naszym lotnisku, szczególnie w zakresie przychodów i wyniku ze sprzedaży. Wzrósł ruch pasażerski, ale także wzrosło zainteresowanie transportem lotniczych towarów, firmy kurierskie rozwijają się i zarabiają w pandemii – podsumował Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Letnia siatka 2021 roku to 93 połączenia, do 23 państw, na 77 lotnisk, w tym na 6 lotnisk w Polsce, realizowanych przez 10 przewoźników: Wizz Air, Ryanair, LOT, SAS, KLM, Lufthansa, Eurowings, Finnair, SWISS i Norwegian. W siatce zimowej, ogłoszonej pod koniec października 2021, było 69 połączeń.
Mimo kolejnego trudnego pandemicznego roku linie lotnicze uruchomiły w 2021 wiele nowych połączeń z Gdańska. Wizz Air wystartował w grudniu do Narwiku, a latem latał do Malagi, Splitu, Burgas oraz na Santorini, Kretę i Mykonos. Ryanair uruchomił w wakacje nowe kierunki takie jak Zadar, Kretę, Korfu i Santorini, a jesienią zainaugurował loty do Walencji. Od ubiegłego roku samoloty Ryanair latają do stolicy Szwecji, na lotnisko Sztokholm-Arlanda, do Paryża-Beauvais oraz do Billund. Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły nowe połączenie z Gdańska do Lublina, a latem kursowały na Kos.
W lotach czarterowych, realizowanych z Gdańska w 2021 roku na zlecenie touroperatorów i biur podroży, najwięcej pasażerów podróżowało do Turcji, Grecji i Egiptu. Rzadziej, ale wybierali też Bułgarię, Albanię i Hiszpanię.
Rok 2021 był lepszy o 14,6 proc. od 2020 w łącznej liczbie startów i lądowań w Gdańsku. Zanotowano 29 298 operacji lotniczych (o 40,1 proc. mniej niż w 2019).
Lepsze o 30 proc. niż w 2020 roku, a także najlepsze w historii gdańskiego lotniska, są wyniki cargo. W 2021 przez Port Lotniczy Gdańsk przetransportowano 9171 ton towarów i przesyłek pocztowych. Wzrost jest skokowy, bo wcześniej wyniki w cargo poprawiały się od kilku do kilkunastu procent rocznie.
Za rok 2021 strata netto wstępnie wyniosła -2,7 mln złotych. Dla porównania w 2020 roku starta wyniosła 19 mln złotych, a w rekordowym 2019 roku zysk w wysokości aż 48 mln zł.
- Niestety pod względem ekonomiczno-finansowym 2021 rok był jeszcze gorszy niż pandemiczny rok 2020. Spowodowane jest to faktem, że w pandemicznym 2020 roku wszyscy korzystaliśmy z rządowych tarcz osłonowych, które, chociaż w części rekompensowały ponoszone straty. W roku 2021, jak wszyscy wiemy, tarcz już nie było. Wszystkie lotniska w Polsce i na świecie oraz linie lotnicze notują straty. Branża jest nadal w głębokim kryzysie – podsumowuje Tomasz Kloskowski.
