Spis treści
Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA, Maciej Ostrowski, poinformował, że umowa została podpisana z konsorcjum firm TERS (lider) i Instbud. Prace mają rozpocząć się pod koniec kwietnia i potrwają do przełomu trzeciego i czwartego kwartału 2027 roku.
– To długi i skomplikowany proces inwestycyjny, wynikający z tego, że będziemy budować węzeł i estakadę pod ruchem – zapowiedział przedstawiciel GDDKiA.
Lokalizacja i funkcjonalność
Nowy węzeł zostanie zlokalizowany na ul. Krakowskiej (DK94) w Wieliczce. Jego głównym celem jest eliminacja zatorów, szczególnie w godzinach szczytu, które obecnie blokują ruch na istniejącym rondzie.
Obiekt umożliwi bezpieczne włączanie się do ruchu kierowcom jadącym z Wieliczki w kierunku Krakowa i Bochni. Droga krajowa będzie poprowadzona estakadą o długości około 70 m, a pod nią powstanie rondo. Z ronda będzie można wjechać na drogę w kierunku Krakowa lub Tarnowa, a także zjechać od strony Bochni. Wjazd z Krakowa będzie prowadził, jak dotychczas, ul. Krakowską do ronda Wieliczan.
Według GDDKiA, dzięki nowemu układowi drogowemu zostanie zlikwidowana sygnalizacja świetlna, co udrożni ruch na DK94 i wjazd do Wieliczki. Wojewoda małopolski, Krzysztof Jan Klęczar, podkreślił, że realizacja tego strategicznego skrzyżowania stała się możliwa dzięki współpracy GDDKiA z gminą i powiatem wielickim.
Współpraca i realizacja
Inwestycja jest realizowana w ramach trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA, gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim. Samorząd odpowiadał za dokumentację projektową oraz niezbędne uzgodnienia, takie jak decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach, zezwolenie na realizację inwestycji czy wykup gruntów. Realizacją i finansowaniem większości kosztów budowy zajmie się GDDKiA.
Starosta wielicki, Roman Ptak, zaznaczył, że budowa bezkolizyjnego węzła drogowego na DK94 to ważna inwestycja, na którą mieszkańcy czekali od wielu lat.
Źródło: PAP
