Planowane lokalizacje stacji ładowania
GDDKiA zamierza zlokalizować nowe stacje ładowania na MOP-ach znajdujących się przy autostradach A1, A2, A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61. Te trasy są częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, która obejmuje kluczowe szlaki komunikacyjne w Unii Europejskiej.
Na każdym z wybranych MOP-ów przewidziano budowę stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych osobowych i ciężarowych. Dla samochodów osobowych planowane są cztery miejsca ładowania o łącznej mocy 600 kW, w tym dwa punkty o mocy 150 kW. W przypadku pojazdów ciężarowych minimalna łączna moc ładowania wyniesie 3600 kW, z dwoma punktami o mocy co najmniej 350 kW. Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na S7, gdzie moc ładowania wyniesie 1500 kW.
Wyzwania związane z budową stacji
Budowa stacji ładowania na MOP-ach wiąże się z koniecznością doprowadzenia odpowiednich przyłączy energetycznych, co jest jednym z największych wyzwań tego projektu.
– Wymaga to poniesienia bardzo dużych nakładów finansowych. Obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planuje nabór wniosków o dofinansowanie budowy przyłączy (skierowany do Operatorów Sieci Dystrybucyjnych) oraz konkurs na dofinansowanie budowy ładowarek elektrycznych o dużych mocach (skierowany do Operatorów Stacji Ładowania). Zakładamy, że te działania zwiększą atrakcyjność budowy ładowarek elektrycznych przy sieci dróg szybkiego ruchu – wskazał rzecznik GDDKiA Szymon Piechowiak.
Dofinansowanie ze strony Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej może znacząco przyczynić się do realizacji projektu, jednak ostateczny termin uruchomienia stacji ładowania będzie zależał od terminów przyłączenia do sieci energii elektrycznej oraz odbioru stacji przez Urząd Dozoru Technicznego.
Komercyjne stacje ładowania na MOP-ach
Oprócz planowanych stacji ładowania, GDDKiA zamierza uruchomić do końca roku stacje ładowania na siedmiu MOP-ach o funkcji komercyjnej. Te MOP-y są już wyposażone w stacje paliw tradycyjnych oraz gastronomię, co czyni je idealnymi lokalizacjami do rozbudowy infrastruktury ładowania.
Stacje te będą oferować ładowanie dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 kW. To kolejny krok w kierunku zwiększenia dostępności ładowarek na polskich drogach, co jest kluczowe dla rozwoju elektromobilności w kraju.
Znaczenie projektu dla elektromobilności
Inicjatywa GDDKiA jest istotnym krokiem w kierunku promowania elektromobilności w Polsce. Rozbudowa infrastruktury ładowania na kluczowych trasach ma na celu ułatwienie podróży pojazdami elektrycznymi, co jest niezbędne do zwiększenia ich popularności.
Projekt ten wpisuje się w szersze działania Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonego transportu i redukcji emisji CO2. Dzięki rozbudowie sieci ładowania, podróżowanie pojazdami elektrycznymi stanie się bardziej dostępne i wygodne, co może przyczynić się do wzrostu liczby takich pojazdów na drogach.
Planowana przez GDDKiA budowa stacji ładowania na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych to ważny krok w kierunku rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych w Polsce. Mimo wyzwań związanych z doprowadzeniem odpowiednich przyłączy energetycznych, projekt ten ma potencjał, aby znacząco przyczynić się do popularyzacji elektromobilności w kraju. Wsparcie finansowe ze strony Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz współpraca z Operatorami Sieci Dystrybucyjnych będą kluczowe dla jego realizacji.
źródło: PAP