Spis treści
Zakres i cel inwestycji drogowej
Podczas poniedziałkowego briefingu na placu budowy, wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec poinformował, że modernizacja obejmuje 1,1-kilometrowy odcinek DK7 w Libertowie. Przebudowa infrastruktury drogowej i technicznej ma na celu ułatwienie bezpiecznego wyjazdu z Krakowa w kierunku Zakopanego.
Na temat tego zadania mówiło się od dłuższego czasu. Poprawi ona płynność ruchu oraz poprawi bezpieczeństwo mieszkańców Libertowa i wszystkich, którzy korzystają z Zakopianki - podkreślił Bukowiec.
Kto zajmuje się realizacją projektu?
Jak przypomniał Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, inwestycję realizuje firma Inżynieryjna IMB-Podbeskidzie w trybie „zaprojektuj i zbuduj”. W ramach projektu powstanie m.in. przejazd pod drogą krajową oraz trzy kładki dla pieszych. Prace budowlane mają potrwać około dwóch lat, a w ich trakcie ruch na Zakopiance będzie odbywał się dwoma zwężonymi pasami w każdym kierunku z ograniczeniem prędkości.
Zmiany w układzie drogowym Zakopianki
Przebudowa obejmuje likwidację skrzyżowania Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Zamiast tego, pod Zakopianką powstanie 52-metrowy tunel, który umożliwi przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Tunel będzie wyposażony w ciąg pieszo-rowerowy. W miejscu likwidowanego skrzyżowania zaplanowano budowę kładki dla pieszych. Dodatkowo, zlikwidowane zostaną skręty w prawo z Zakopianki w ul. Wesołą i ul. Parkową, a drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do Zakopianki.
Dalsze plany i korzyści inwestycji
W ramach inwestycji zostanie również poprawiona sieć dróg lokalnych wzdłuż Zakopianki, co umożliwi kierowcom korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. GDDKiA planuje poszerzenie drogi łącznikowej po wschodniej stronie DK7 oraz przebudowę wjazdów na posesje. Powstaną także dwa ronda: jedno na skrzyżowaniu ul. Świetlistej z drogą łącznikową, drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II z drogą prowadzącą do tunelu. Trzecia kładka dla pieszych zostanie zbudowana w okolicy skrzyżowania Zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
Inwestycje towarzyszące
W ramach projektu przewidziano budowę ekranów akustycznych, ciągu pieszo-rowerowego oraz dwóch przepustów nad potokiem Olszynka. Wiceminister infrastruktury zaznaczył, że budowa węzła w Libertowie to jedna z kilku inwestycji na trasie DK7 między Krakowem a Myślenicami, mających na celu poprawę bezpieczeństwa i przepustowości. W zeszłym roku oddano do użytku węzeł drogowy w Gaju oraz kładki w Mogilanach i Głogoczowie. Obecnie trwają prace nad kolejnymi węzłami w Krzyszkowicach i Myślenicach, a także przygotowywana jest dokumentacja dla węzła w Jaworniku.
Źródło: PAP
