Spis treści
Podsumowując mijający rok, przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podkreślił, że wszystkie odcinki trasy Via Carpatia pomiędzy Rzeszowem a granicą państwa w Barwinku mają już swoich wykonawców. Całość tego fragmentu S19 została podzielona na osiem odcinków, które łącznie mierzą 84,5 km.
W roku 2024 podpisano kontrakty na realizację dwóch ostatnich odcinków tej trasy, Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz. Ich łączna długość wynosi ponad 11,6 km.
Bartosz Wysocki z GDDKiA zaznaczył, że obecnie cztery odcinki są już w fazie budowy, dwa znajdują się na etapie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a dla dwóch opracowywana jest dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku o ZRID.
Rozbudowa i znaczenie trasy
Dodatkowo, jak przypomniał Wysocki, niemal czternastokilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka jest rozbudowywany o drugą jezdnię.
Na Podkarpaciu szlak Via Carpatia będzie miał długość około 169 km. Kierowcy już teraz mogą korzystać z niemal 82 km tej trasy, pomiędzy węzłami Lasy Janowskie i Rzeszów Południe. Dzięki temu, jak zaznaczył Wysocki, drogą ekspresową połączono Rzeszów i Lublin, co znacząco poprawiło komunikację w regionie.
Mieszkańcy Podkarpacia zyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z województwa lubelskiego z autostradą A4.
Via Carpatia jako kluczowy korytarz transportowy
Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, które przebiegają przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Źródło: PAP
