Spis treści
Czym jest greenwashing?
Greenwashing to praktyka stosowana przez firmy, polegająca na wprowadzaniu w błąd konsumentów co do rzeczywistego, pozytywnego wpływu ich produktów lub działań na środowisko. Przedsiębiorstwa często wykorzystują chwytliwe hasła, symbole ekologiczne lub niejasne deklaracje, aby wydawać się bardziej przyjazne dla środowiska niż są w rzeczywistości. Celem takich działań jest zyskanie sympatii konsumentów i poprawa wizerunku, mimo że niekoniecznie idą za tym realne proekologiczne działania.
W ostatnim czasie, podczas konferencji zorganizowanej w ramach projektu edukacyjnego Kosmopedia, Łukasz Wroński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował o rozpoczęciu prekonsultacji dotyczących unijnej dyrektywy regulującej greenwashing.
Unia Europejska reaguje na oszustwa pod przykrywką ekologii
W czwartek rozpoczęły się prekonsultacje dotyczące unijnej dyrektywy regulującej greenwashing - powiedział Wroński, dodając, że to dopiero początek dyskusji na temat implementacji przepisów w prawie krajowym.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE, opublikowana 6 marca, nakłada na kraje członkowskie obowiązek wprowadzenia zmian dotyczących regulacji greenwashingu do 27 marca 2026 r. Przepisy zaczną obowiązywać od 27 września 2026 r.

Oznacza to, że od tego czasu przedsiębiorcy mogą być kontrolowani pod kątem stosowania przepisów tej dyrektywy, ale również konsumenci zauważą realną zmianą na rynku - wskazała Magdalena Turowska z Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.
Wyzwania i zmiany dla przedsiębiorców
Nowe przepisy mają na celu wyeliminowanie nieprecyzyjnych oświadczeń producentów dotyczących składu i pochodzenia produktów.
Dla wszystkich będą takie same zasady, czyli będziemy poruszać się w tych samych ramach prawnych i nie będzie tutaj nieuczciwej konkurencji - stwierdziła Magdalena Turowska. Jednak wprowadzenie dyrektywy wiąże się z wyzwaniami dla przedsiębiorców, zwłaszcza w kontekście etykietowania produktów.
Dr inż. Justyna Żerańska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, podkreśliła problem związany z wielkością etykiet:
Unia Europejska oczywiście bardzo chce dobrze, ja jestem całym sercem za tym, żeby wprowadzać te zmiany, ale chcą zmniejszać opakowanie, a jednocześnie jako producenci musimy coraz więcej pisać na tym opakowaniu, żeby wyjaśnić konsumentom, o co chodzi.
Zwróciła również uwagę na problem wykluczenia starszych konsumentów przez wprowadzenie kodów QR.
Zewnętrzna weryfikacja zielonych deklaracji
Wprowadzenie dyrektywy zakłada, że zielone deklaracje będą poddawane zewnętrznej weryfikacji.
W momencie, kiedy producent będzie chciał zastosować na swoim produkcie zieloną deklarację, będzie musiał ją zweryfikować, czyli będzie musiał ją poddać do weryfikacji przez kogoś z zewnątrz, nie będzie robił tego sam - wyjaśniła Magdalena Turowska.
Jednakże, Justyna Żerańska wyraziła obawy związane z tym rozwiązaniem: „Tworzymy zupełnie nowy element, który będzie zdejmował odpowiedzialność i przejmie rolę nadzoru, a z drugiej strony utrudni codzienną komunikację producentów z konsumentem. Jeżeli ktoś trzeci ma każdą deklarację zatwierdzać, to ja mam za każdym razem za to zapłacić. (...) czy ja się w ogóle zdecyduję?"
Świadomość konsumentów i przyszłość greenwashingu
Rynek ekologiczny jest obecnie wart 850 mld dol., a świadomość konsumentów na temat greenwashingu rośnie. Badanie przeprowadzone przez Kantar wykazało, że 52 proc. ankietowanych stwierdziło, że widziało lub słyszało fałszywe informacje na temat działań dotyczących nadużywania haseł odpowiedzialności społecznej. Zdaniem Aleksandry Majdy, wiceprezeski ESG Impact Network, zielone emblematy na opakowaniach produktów "za półtora roku znikną ze sklepów, chyba że będą to oficjalnie uznane certyfikaty". "Greenwashing po prostu już się nie opłaca" - dodała.
Wprowadzenie dyrektywy UE ma za zadanie ograniczyć praktyki greenwashingu, wprowadzając jednolite standardy i wymogi dotyczące deklaracji ekologicznych. Czas pokaże, jak nowe regulacje wpłyną na rynek i czy faktycznie przyczynią się do zwiększenia przejrzystości i uczciwości w komunikacji ekologicznej firm.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
