Historycznie niski wynik dotyczący transportu kolejowego. Pociągi przewiozły jedynie ok. 54,2 mln ton ładunków

Agnieszka Kamińska
Opracowanie:
Urząd Transportu Kolejowego: w pierwszym kwartale 2024 r. najbardziej spadł przewóz węgla
Urząd Transportu Kolejowego: w pierwszym kwartale 2024 r. najbardziej spadł przewóz węgla 123 rf
W pierwszym kwartale 2024 r. pociągi towarowe w Polsce przewiozły ok. 54,2 mln ton ładunków. To najniższy kwartalny wynik od lat. Transport węgla kamiennego spadł o ponad 6 mln ton - podał Urząd Transportu Kolejowego.

Spis treści

W pierwszym kwartale przewieziono jedynie 16,1 mln ton ładunków z grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny, czyli aż o 27,7 proc. mniej w stosunku do pierwszego kwartału 2023 r. Udział tej grupy w przewozie ładunków spadł do 30,5 proc. (z 37,1 proc. w pierwszym kwartale 2023 r.). Jest to jej najniższy kwartalny wynik w statystykach Urząd Transportu Kolejowego od 2016 r.

Urząd informuje, że drugą grupą pod względem przewiezionej masy były rudy metali i inne produkty górnictwa i kopalnictwa. W pierwszym kwartale 2024 r. masa przewiezionych ładunków z tej grupy osiągnęła poziom 13,4 mln ton. W porównaniu do pierwszego kwartału 2023 r. był to spadek o 4,6 proc. Udział towarów z tej grupy w przewozach w pierwszym kwartale 2024 r. wyniósł 24,7 proc. (w pierwszym kwartale 2023 r. było to 23,2 proc.).

Wzrost odnotowały jedynie te grupy:

  • chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne; produkty z gumy i tworzyw sztucznych; paliwo jądrowe – wzrost o 18,5 proc. (rok do roku) oraz 18,8 proc. (pierwszy kwartał 2024 r. do czwarteho kwartału 2023 r.);
  • wyroby z pozostałych surowców niemetalicznych – odpowiednio o 54,3 proc. oraz 8,6 proc.,
  • sprzęt transportowy – odpowiednio o 14,6 proc. oraz 42,1 proc..

Raport Urzędu Transportu Kolejowego. Najgorsze dane od lat

W I kwartale 2024 r. – po raz pierwszy w historii statystyk UTK – łączny udział dwóch największych grup towarów nie przekroczył 45 proc. ogólnej wielkości wykonanej pracy przewozowej (łączny udział tych grup to 44,1 proc.). Historycznie niski udział (20,2 proc.) miała grupa węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny – przed rokiem kształtował się na poziomie 30,9 proc. (spadek o ponad 10 punktów procentowych). Udział grupy rudy metali i inne produkty górnictwa i kopalnictwa wzrósł z 21,7 proc. w pierwszym kwartale 2023 r. do 24 proc. w pierwszym kwartale 2024 r. (mimo spadku wykonanej pracy przewozowej). Trzecią największą grupą ładunków jest koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej, gazy wytwarzane metodami przemysłowymi. W pierwszym kwartale 2024 r. jej udział w wykonanej pracy przewozowej kształtował się na poziomie 19,3 proc. (18,4 proc. w pierwszym kwartale 2023 r.)” – czytamy w najnowszym raporcie Urzędu Transportu Kolejowego.

Mniejsze zapotrzebowanie na węgiel. Spadła produkacja i sprzedaż

Urząd ocenia też, że na rynku kolejowych przewozów towarów widać spowolnienie i ten trend utrzymuje się od zeszłego roku. Przede wszystkim zaobserwować można mniejsze zapotrzebowanie na grupę towarów z węglem na czele. Dane o przemyśle wskazują na spadki zarówno w zakresie produkcji (w lutym i marcu 2024 r.), jak i sprzedaży tego surowca, które utrzymują się od początku roku. 

„W niektórych miesiącach było to nawet kilkanaście procent spadku rok do roku. Z drugiej strony wzrasta transport chemikaliów i produktów chemicznych, tworzyw sztucznych, a także wyrobów z surowców niemetalicznych czy środków transportu” – czytamy w analizie UTK.

Źródło: Urząd Transportu Kolejowego

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu