Jak będzie wyglądał Centralny Port Komunikacyjny? Znamy szczegóły super-lotniska

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
fot. mat. pras. CPK
Spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski. Pod terminalem, w głębokim tunelu, sunąć będą setki pociągów. Budowa podziemnej linii będzie kluczowym elementem inwestycji. Czy uda się ją zrealizować na czas?

Spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski, czyli plan, jak według nich powinno wyglądać lotnisko w Baranowie pod Warszawą. Port Solidarność, który ma powstać do 2027 roku, będzie składał się z dwóch równoległych pasów startowych (o długości 3800 metrów każdy), centralnie ułożonego terminala pasażerskiego oraz sporego zaplecza z częścią cargo i tzw. „Airport City”. Przez środek lotniska w tunelu „schodzącym” 14 metrów pod ziemię przebiegać będzie linia kolejowa. Jej najważniejszy punkt – stacja główna CPK - będzie najprawdopodobniej najbardziej ruchliwym dworcem kolejowym w Polsce.

- Projekt terminala to będzie główne zadanie masterarchitekta. Natomiast kolej (w wariancie inwestorskim – red.) znajdzie się w tunelu biegnącym od terminala do końca przestrzeni lotniczej – tłumaczy Jakub Łoch, z biura strategii i planowania części lotniskowej CPK. - Zakładamy, że 1/3 przejeżdżający przez stację PKP to będą osoby chcące dostać się do lotniska, 1/3 to pasażerowie przesiadający się do innego pociągu, a 1/3 po prostu przejeżdżą transferem przez stację CPK.

Do stacji docierać będą pociągi kursujące w relacjach wschód-zachód (np. nową linią dużych prędkości Warszawa-Łódź), jak i północ-południe po zapowiadanym przedłużeniu Centralnej Magistrali Kolejowej. Do tego na terenie inwestycji znajdą się dwie mniejsze stacje przewidziane do obsługi ruchu lokalnego: CPK Wschód – w sąsiedztwie "Airport City" i CPK Zachód – w pobliżu części technicznej lotniska. W sumie szacuje się, że do samej obsługi lotniska potrzebnych będzie aż 20 tysięcy osób. W związku z tym spółka chce zbudować dodatkowych sześć przystanków kolejowych w miasteczkach w pobliżu inwestycji.

Kiedy rozpoczęcie budowy? 2023 to dopiero prace przygotowawcze

Wariant inwestorski, przygotowany przez Centralny Port Komunikacyjny, to kolejny krok w stronę rozpoczęcia budowy. Spółka przygotowała rozległy dokument, który zostanie umieszczony we wniosku o decyzję środowiskową. Według harmonogramu powinna ona zostać wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) na początku przyszłego roku, by zdążyć z szalenie napiętymi terminami. Następnie, w trzecim kwartale 2023 roku, wydana ma zostać decyzja lokalizacyjna. Niedługo potem spółka chce zdobyć pozwolenie na budowę i wbić pierwszą łopatę.

Jak dowiedzieliśmy się nie oznacza to rozpoczęcia faktycznej budowy. Pod koniec 2023 roku rozpoczną się wstępne przygotowania gigantycznego terenu liczącego ponad 28 kilometrów kwadratowych. - W ramach prac wstępnych wykonane zostaną bocznice kolejowe, prace drogowe (by umożliwić dojazd ciężkiego sprzętu – red.) i przełożenie linii energetycznych. Zezwolenie na prace przygotowawcze planujemy uzyskać pod koniec 2023 roku – tłumaczy Jarosław Bodulski, dyrektor Biura Analiz Środowiskowych CPK. Jak słyszymy, materiały budowlane do CPK będą dowożone nie tylko ciężarówkami po zbudowanych od zera drogach, ale także pociągami poprzez nowe bocznice kolejowe, które mają powstać w pierwszej kolejności.

Kiedy nastąpi faktyczne rozpoczęcie budowy? Tego na razie nie wiadomo. Jak mówią pracownicy CPK, pierwszą poważną inwestycją będzie kopanie głębokiego na 14 metrów tunelu dla linii kolejowej. To nad nią znajdzie się zarówno sam terminal, zaplecze lotniska oraz tzw. „Airport City”. Bez odpowiedniego zaawansowania prac w tunelu nie da się przejść dalej. Choć szefowie CPK zapewniają, że niektóre prace można prowadzić równolegle.

Wariant z tunelem, wybrany przez spółkę, to kompromis między ceną, aspektem operacyjnym, jak i wpływem na środowisko. Żeby nie ingerować w dolinę rzeki Pisia Gągolina południową drogę startową przesunięto o 850 metrów na zachód. Wariant z tunelem jedynie pod terenem lotniska to z kolei tańsza wersja. O ile? Tego na razie nie wiadomo, ponieważ spółka nie podaje obecnego kosztorysu. Zostanie on przygotowany przez masterplanera. Wiadomo jednak, że teren lotniska zajmie w sumie 28 kilometrów kwadratowych. Spółka podaje, że ten teren w 90 proc. stanowią tereny rolnicze i nieużytki. W tej chwili nie wiadomo dokładnie ile budynków będzie musiało zostać wyburzonych.

- Zakończyliśmy etap badań środowiskowych. Zanim powstanie raport oddziaływania na środowisko, chcemy zaprezentować wyniki tych badań, żeby poznać opinię społeczną. Choć wiemy, że to będzie trudne. W trzech zainteresowanych gminach ta inwestycja wywołuje wiele emocji. Chcielibyśmy poznać uwagi społeczne dotyczące planowanej inwestycji, by potem umieścić je w przygotowywanym przez nas raporcie oddziaływania na środowisko - tłumaczy Jarosław Hernik z Biura Analiz Środowiskowych CPK.

W poniedziałek przedstawiciele spółki spotkali się z samorządowcami. Na opinie mieszkańców czekają pod adresem e-mailowym [email protected]. W ostatnich tygodniach czerwca działać będą też mobilne punkty informacyjne w Grodzisku Mazowieckim (20-21 czerwca), Sochaczewie (22-23 czerwca) i Żyrardowie (27-28 czerwca).

Nowości w CPK. Co się zmieniło?

Przy okazji prezentacji wariantu inwestorskiego Portu Solidarność, poznaliśmy także inne szczegóły inwestycji. Wiemy już, że główny dojazd do CPK przewidziano od strony autostrady A2. Powstanie tam nowy węzeł na wysokości miejscowości Izdebno Nowe. Stamtąd do terminala pasażerskiego powstanie droga w układzie 2x2 o długości około pięciu kilometrów. W przyszłości ma powstać także drugi wjazd od strony planowanej trasy S50. Wiadomo jednak, że nie będzie on gotowy przed 2027 rokiem.

Sam terminal oraz całe lotnisko zasilane ma być z odnawialnych, zielonych źródeł. Szefowie CPK zrezygnowali z budowy gazowej elektrociepłowni. - Zrezygnowaliśmy z elektrociepłowni. Lotnisko w momencie otwarcia ma być gotowe, by być w pełni „zielone”. Całość ma być zasilana z fotowoltaiki, pomp ciepła oraz geotermii występującej na terenie lotniska. Natomiast pozostała część to będzie zakup zielonej energii z zewnątrz – mówi Jarosław Bodulski. - Nie wiemy na jakim etapie będzie energetyka w Polsce w momencie otwarcia, dlatego powiem, że lotnisko będzie gotowe by być „zielone”, jeżeli zewnętrzni dostawcy zapewnią nam dostarczenie zielonej energii.

Po zachodniej stronie lotniska przewidziano ogromne zaplecze, z myślą o cargo, ale także miejscem gdzie np. będzie przygotowywany catering dla pasażerów samolotów. W tym miejscu powstać ma stacja kolejowa CPK Towarowa będąca zarówno miejscem rozładunku towarów transportowanych drogą lotniczą, jak i materiałów potrzebnych do obsługi lotniska. W tym miejscu znajdzie się również baza paliw, które do CPK będą dostarczane pociągami. W dalszych latach planowana jest budowa rurociągu z Płocka.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jak będzie wyglądał Centralny Port Komunikacyjny? Znamy szczegóły super-lotniska - Portal i.pl

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu