Jaki zawód, co badać, w co inwestować - o praktycznych wyzwaniach nauki i biznesu debatowano na Politechnice Rzeszowskiej [WIDEO]

Józef Lonczak
Wideo
od 7 lat
Rewolucja cyfrowa i nowe technologie wciąż kreują zupełnie nieznane wcześniej zjawiska i kształtują nową gospodarkę. Jak się w tym nie zgubić i sprostać nowym wyzwania – zastanawiają się naukowcy i praktycy podczas konferencji na Politechnice Rzeszowskiej.

Spis treści

Okres cywilizacyjnego przesilenia

- Opierając się na cytatach noblistów, możemy powiedzieć, że żyjemy w okresie cywilizacyjnego przesilenia. Zmiany wokół nabrały takiego tempa, że pojawiła się nawet opinia, że większość technologii, które będą dominować w świecie za 30 lat... jeszcze nie wynaleziono - stwierdziła prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska, prezes honorowy Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego (PTE), reprezentującą również Szkołę Główną Handlową (SGH) w Warszawie.

Jakie studia, jaki zawód

Z tego powodu pojawiają się trudności z wyborem kierunku studiów czy zawodu, który będzie przyszłościowy. Jeszcze większy problem mają menadżerowie i zarządy dużych firm, którzy muszą podejmować kapitałochłonne decyzje związane z wprowadzeniem nowych produktów i technologii, albo instytuty badawcze pracujące nad innowacyjnymi rozwiązaniami, które mogą okazać się „strzałem w 10” lub kompletnym niewypałem.

ZOBACZ FOTORELACJĘ:

Elżbieta Mączyńska na Politechnice Rzeszowskiej [ZDJĘCIA]

Zastąpi nas AI i roboty?

- Żyjemy w czasach „stawania się” i wszyscy stajemy się nowicjuszami, stwierdza K. Kelly, znany futurolog, odznaczający się trafnością prognozowania. Zdaniem Kelly’ego, do końca wieku 70 proc. dzisiejszych zawodów zostanie zastąpionych przez automatyzację i robotyzację - mówiła prof. Mączyńska w wystąpieniu inauguracyjnym 3-dniowej konferencji „Nauki o zarządzaniu i jakości wobec współczesnych wyzwań nauki i biznesu w turbulentnym otoczeniu”, która w środę rozpoczęła się na Politechnice Rzeszowskiej.

Naukowcy o badaniach i odkryciach

Ciekawe wystąpienia, sugestie, spostrzeżenia wynikające z prowadzonych badań i eksperymentów nie ograniczyły się tylko do przedstawicieli świata nauki. Ponieważ organizatorzy tej konferencji naukowej zadbali, aby wymiana myśli i spory naukowe dotyczyły realnych zagadnień i wyzwań współczesnych społeczeństw. Zapewne z tego powodu pierwszy panel dyskusyjny odbył się z udziałem praktyków, którymi byli menadżerowie znanych firm podkarpackich.

Praktycy o doświadczeniach

- Wszystkie firmy reprezentowane w panelu „Zarządzanie aktywnością międzynarodową podkarpackich przedsiębiorstw w turbulentnym otoczeniu” są związane z globalnym rynkiem - powiedział moderator dr Krzysztof Kaszuba, prezes Oddziału Wojewódzkiego PTE w Rzeszowie.

Uczestnicy tego panelu dzielili się ciekawymi doświadczeniami i wyzwaniami, z jakimi musieli się uporać w ostatnich kilku latach, jak pandemia, czy konsekwencje wojny Rosji z Ukrainą.

Tymi panelistami byli: Piotr Owsicki, prezes zarządu Pratt & Whitney Rzeszów S.A., Marta Półtorak, prezes zarządu Marma Polskie Folie Sp. z o.o. i Zbigniew Sowa, prezes zarządu Zakładów Porcelany Elektrotechnicznej ZAPEL S.A. w Boguchwale.

Konieczna integracja

- Celem naszej konferencji jest stworzenie forum dyskusyjnego, w ramach którego poruszone zostaną zróżnicowane aspekty zarządcze odnoszące się do współczesnych wyzwań stojących zarówno przed nauką, jak i światem biznesu. Zamierzeniem konferencji jest integracja środowiska naukowego oraz praktyków biznesu, która pozwoli na wymianę wiedzy i doświadczeń wynikających z zarządzania organizacjami, zwłaszcza w okresie niezwykle turbulentnych zmian - wyjaśnia dr hab. Beata Zatwarnicka-Madura, prof. PRz Kierownik Katedry Marketingu PRz.

Konferencja organizowana jest przez jednostki dwóch uczelni tj. Katedrę Marketingu z Wydziału Zarządzania Politechniki Rzeszowskiej (PRz) oraz Katedrę Opakowalnictwa i Procesów Logistycznych z Instytutu Nauk o Jakości i Zarządzania Produktem Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (UEK), a jednym z partnerów tego wydarzenia jest obchodzący 60-lecie istnienia oddział PTE w Rzeszowie.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu