Z nowego, międzynarodowego badania preferencji konsumentów wynika, że 38 proc. Polaków zrezygnowało w ostatnim roku z produktów, które nie odpowiadały wartościom związanym ze zrównoważonym rozwojem. W Finlandii odsetek ten wyniósł 42 proc. a w Szwecji 44 proc.
Ponad 40 proc. ankietowanych Polaków uważa wręcz, że należałoby zakazać sprzedaży produktów, których nie można poddać recyklingowi. To kolejne wnioski z międzynarodowego raportu Circular Voice przygotowanego przez Stena Recycling, w którym przebadano konsumentów z pięciu krajów: Danii, Szwecji, Norwegii, Finlandii i Polski.
Rośnie ekologiczna świadomość Polaków - nawet bardziej niż Skandynawów
Wiele aspektów obszaru zrównoważonego rozwoju jest dla nas bardziej istotnych, niż dla konsumentów w Szwecji, czy Danii. Fakt ten można tłumaczyć tym, że kwestie ochrony środowiska są od dawna istotą rozwoju w krajach skandynawskich, podczas gdy w Polsce, temat ten dopiero w ostatnich latach zyskuje coraz więcej uwagi.
Recykling - fakty mówią same za siebie
- Przykładem materiału, który bardzo dobrze nadaje się do recyklingu, jest aluminium, ponieważ jego produkcja jest bardzo energochłonna. Recykling pozwala zaoszczędzić 95 proc. energii w porównaniu z produkcją nowego aluminium z boksytu.
- Recykling telefonu komórkowego pozwala zaoszczędzić tyle energii, że światło o mocy 9 W mogłoby świecić przez 206 dni.
Na przykład fakt, aby kupowany produkt nadawał się do recyklingu jest ważny dla 74 proc. Polaków, 68 proc. mieszkańców Finlandii oraz 59 proc. Duńczyków i 58 proc. Norwegów. Aż 87 proc. Polaków podejmuje decyzje zakupowe uznając za ważne, czy dany produkt można łatwo naprawić albo wykorzystać ponownie. W Finlandii odsetek ten wyniósł 78 proc., Szwecji 74proc., w Norwegii 76 proc., w Danii 67 proc. Szeroka oferta produktów umożliwiająca prowadzenie zrównoważonego stylu życia jest najważniejsza dla mieszkańców Polski (80 proc. ankietowanych) oraz najmniej ważna dla Duńczyków (60 proc. ankietowanych).
- Wyniki przedstawione w międzynarodowym raporcie Circular Voice potwierdzają, że świadomość Polaków w obszarze zrównoważonego rozwoju jest na bardzo wysokim poziomie, w niektórych aspektach wyższym, niż w innych krajach, w których przeprowadzono badanie. Fakt ten napawa optymizmem, bo tylko dzięki wspólnemu działaniu konsumentów i biznesu, drogę do zrównoważonej przyszłości pokonamy szybciej – mówi Aleksandra Surdykowska, PR & Marketing Manager Stena Recycling.
Aż 70 proc. ankietowanych w Polsce konsumentów zadeklarowało częściową lub całkowitą zmianę nawyków i dostosowanie konsumpcji tak, aby zmniejszyć wpływ na klimat. W Szwecji odsetek ten wyniósł 62 proc., w Danii 58 proc., w Finlandii 59 proc. a w Norwegii 56 proc.
Co ciekawe wśród przeszkód w kupowaniu produktów wykonanych z odzyskanych surowców 20% proc. Polaków wskazało ich wysoki koszt. Tę samą barierę wskazało 23 proc. Finów, 22 proc. Duńczyków oraz po 27 proc. Norwegów i Szwedów. Na zbyt małą ofertę tego typu produktów narzekało 28 proc. Polaków, 27 proc. Finów, 26 proc. Norwegów oraz 23 proc. Szwedów i 22 proc. Duńczyków.
Konsumenci stawiają wymagania biznesowi
- Niemal 8 na 10 konsumentów uważa za ważne lub bardzo ważne, aby producenci wykorzystywali w swoich towarach odzyskane surowce.
- 4 na 10 respondentów uważa, że należy zakazać produkcji i sprzedaży produktów nienadających się do recyklingu
- Prawie 8 na 10 konsumentów uważa za ważne lub bardzo ważne, aby produkt był wyraźnie oznaczony, że został wykonany z odzyskanego materiału
- 65% konsumentów w wieku 18–65 lat, jest skłonnych całkowicie lub częściowo dostosować konsumpcję produktów, aby przyczynić się do zmniejszenia wpływu na klimat
- W ostatnim roku 39% konsumentów odrzucało produkty lub marki, które ich zdaniem nie odpowiadały ich wartościom w zakresie zrównoważonego rozwoju.
