Oczekiwania konsumentów na zaostrzenie wojny cenowej
Według najnowszego raportu UCE Research i Shopfully, 53,5 proc. ankietowanych Polaków spodziewa się intensyfikacji walki cenowej między popularnymi dyskontami, takimi jak Biedronka i Lidl, w okresie przedświątecznym. Konsumenci liczą na możliwość zrobienia tańszych zakupów na Wielkanoc, co jest szczególnie istotne w obliczu rosnących cen żywności.
W zeszłorocznym badaniu podobne oczekiwania wyraziło 55,5 proc. konsumentów, co wskazuje na niewielki spadek w stosunku do poprzedniego roku. Jednak, jak zauważa Robert Biegaj z Shopfully, „odsetek respondentów, którzy udzielili takiej odpowiedzi w dalszym ciągu przekracza połowę. Jest to zrozumiałe, bo żywność w sklepach cały czas drożeje powyżej głównego wskaźnika inflacji".
Dystans do reklam porównawczych
Mimo że konsumenci oczekują atrakcyjnych ofert, wielu z nich podchodzi z dystansem do reklam porównawczych stosowanych przez sieci handlowe. Reklamy te, choć mają na celu przyciągnięcie klientów, często budzą sceptycyzm wśród odbiorców.
– Przed świętami nabiera ona szczególnego rozpędu, bo sieci handlowe grają o wielomilionowe zyski w tym okresie, przyciągają więc klientów do sklepów niskimi marżami na niektóre produkty, sprzedając pozostałe towary z większymi zyskami – zaznaczył Biegaj.
Konsumenci są świadomi, że mimo niskich cen na wybrane produkty, inne towary mogą być sprzedawane z większymi marżami, co pozwala sieciom na osiąganie zysków.
Kto nie oczekuje wojny cenowej?
Z raportu wynika, że 21,2 proc. konsumentów nie oczekuje ostrej walki między dyskontami przed świętami.
– Dane pokazują, że są to głównie osoby z dochodami powyżej średniej krajowej. Poza tym są to w większości najmłodsi dorośli, którzy niekoniecznie robią też duże dla całej rodziny. Ich zainteresowanie aktywnością dyskontów jest więc znikome – zauważył ekspert.
Osoby te, z racji wyższych dochodów, mogą nie być tak bardzo zainteresowane promocjami, które przyciągają klientów o bardziej ograniczonym budżecie. Dla młodszych dorosłych, którzy nie organizują dużych świątecznych spotkań, zakupy w dyskontach mogą nie być priorytetem.
Sceptycyzm wobec wojen cenowych
Konsumenci, którzy sceptycznie odnoszą się do wojen cenowych, nie wierzą w zapewnienia sieci, że są tańsze od konkurencji.
– Klient, który rzeczywiście chce kupować w poszczególnych sklepach tylko mocno przecenione produkty, może szybko zgubić się w szacunkach. W trakcie wojny cenowej promocje często się zmieniają – dodał ekspert.
Częste zmiany w promocjach mogą prowadzić do dezorientacji wśród klientów, którzy starają się śledzić najlepsze oferty. To z kolei może zniechęcać do aktywnego uczestnictwa w zakupach promocyjnych.
Z raportu wynika, że 15,3 proc. respondentów nie potrafiło jednoznacznie wskazać, czy oczekuje walki cenowej dyskontów przed Wielkanocą. Z kolei 10 proc. ankietowanych stwierdziło, że w ogóle ich ten temat nie obchodzi.
Badanie pt. "Świąteczne wydatki Polaków. Wielkanoc 2025" zostało przeprowadzone w dniach 02-03 kwietnia 2025 roku na próbie 1008 konsumentów w wieku 18-80 lat. Wyniki te pokazują, że choć wielu konsumentów liczy na promocje, nie wszyscy są zainteresowani wojną cenową między dyskontami.
źródło: PAP
