Spis treści
Ponad połowa polskich przedsiębiorstw mierzy poziom emisji gazów cieplarnianych
Wyniki badania, zaprezentowane podczas VI Międzynarodowego Szczytu Klimatycznego TOGETAIR, potwierdzają, że podejście firm do kwestii dekarbonizacji systematycznie się zmienia. Aż 59 proc. ankietowanych przedsiębiorstw zadeklarowało, że mierzy emisje gazów cieplarnianych, wobec 47 proc. w pierwszej połowie 2024 roku. Co więcej, 85 proc. firm wprowadziło lub planuje wprowadzenie działań zmierzających do ograniczenia swojego wpływu na klimat – to znaczący wzrost względem 67 proc. pół roku wcześniej.
– Indeks rośnie konsekwentnie, co potwierdza, że świadomość klimatyczna przedsiębiorstw się pogłębia. Nie mamy tu do czynienia z chwilową modą – to trwała zmiana strategii – podkreślił Kamil Laskowski z Fundacji Instrat, która przygotowała badanie.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że największą motywacją do działań proekologicznych pozostaje presja ze strony partnerów biznesowych, a nie – jak mogłoby się wydawać – przepisy i regulacje. Zauważalna jest również różnica w podejściu między firmami – duże przedsiębiorstwa znacznie częściej podejmują działania w zakresie liczenia emisji CO₂ niż mniejsze podmioty.
Greenwashing nadal stanowi problem
Pomimo rosnącej aktywności firm w zakresie działań proklimatycznych, problemem nadal pozostaje greenwashing – czyli pozorowanie zaangażowania w zrównoważony rozwój. 40 proc. firm zauważyło nasilenie tego zjawiska w swoim otoczeniu, choć 51proc. nie widzi zmian, a 9 proc. dostrzega jego spadek.
Z kolei 22 proc. badanych firm dostrzega rosnące wsparcie instytucji publicznych w zakresie polityki klimatycznej i dekarbonizacji.
Eksperci podkreślają, że mamy do czynienia z powolnym, ale wyraźnym procesem przemian.
– Firmy zaczynają wdrażać konkretne działania, które jeszcze niedawno były jedynie na papierze. Presja rynkowa i oczekiwania klientów działają – zauważa główny ekonomista Pracodawców RP Kamil Sobolewski.
Jak komentuje Piotr Szlagowski-Budacz, dyrektor ds. strategii w firmie Qemetica, wzrost indeksu to wyraźny sygnał, że działania na rzecz klimatu stają się trwałym elementem strategii firm.
– Dekarbonizacja nie jest już dodatkiem do biznesu – to fundament budowania długoterminowej konkurencyjności – ocenił.
Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2025 r. na próbie 157 firm należących do Pracodawców RP. Za jego realizację odpowiadała Fundacja Instrat.
