Kawa drożeje jak szalona. Ceny wzrosły już o 70%, a to nie koniec

Maciej Badowski
Opracowanie:
Branża kawowa stoi przed coraz bardziej złożonymi wyzwaniami – wskazuje dyrektor generalny Lavazza Antonio Baravalle.
Branża kawowa stoi przed coraz bardziej złożonymi wyzwaniami – wskazuje dyrektor generalny Lavazza Antonio Baravalle.
Rok 2024 charakteryzował się kolejnym gwałtownym wzrostem kosztów cen kawy. Kawa odnotowała podwyżki o ponad 70 proc. w porównaniu z 2023 r. zarówno dla Arabiki, jak i Robusty, kontynuując niezwykle wysokie notowania w 2025 r. Lavazza w 2024 r. odnotowała wzrost przychodów, osiągając 3,35 mld euro, co stanowi wzrost o 9,1 proc. w porównaniu z 2023 r.

Wzrost cen kawy w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł kolejne podwyżki cen kawy, które zaskoczyły zarówno konsumentów, jak i producentów. Zarówno Arabika, jak i Robusta odnotowały wzrosty cen o ponad 70 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Trend ten utrzymał się również w pierwszych miesiącach 2025 roku, kiedy to ceny Arabiki wzrosły o dodatkowe 20 proc., a Robusty o 10 proc. Taki wzrost cen surowców, w połączeniu z inflacją, wpłynął na ceny detaliczne, co z kolei negatywnie odbiło się na zdolności zakupowej konsumentów na całym świecie.

Wzrost cen kawy doprowadził do spadku wolumenu sprzedaży, co skutkowało średnim skurczeniem się globalnego rynku kawy o około 3,5 proc. w ciągu ostatnich dwóch lat. To wyzwanie dla całego sektora, który musi dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych i znaleźć sposoby na utrzymanie rentowności.

Wyniki finansowe i rozwój Lavazzy

W 2024 roku Lavazza odnotowała wzrost przychodów zarówno w segmencie Home (który obejmuje wszystkie produkty kawowe przeznaczone do użytku domowego, takie jak opakowania kawy mielonej, kapsułki, saszetki i kawę ziarnistą), jak i w kanałach Out-Of-Home (bary, restauracje, hotele, biura, automaty vendingowe), osiągając 3,35 miliarda euro, co stanowi wzrost o 9,1 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. EBITDA firmy wyniosła 312 milionów euro, wzrastając o 18,6 proc. z 263 milionów euro w 2023 roku, przy marży EBITDA na poziomie 9,3 proc.

EBIT wyniósł 130 milionów euro, w porównaniu do 97 milionów euro w roku ubiegłym, a zysk netto osiągnął 82 miliony euro, co stanowi wzrost o 20,6 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Pomimo tych pozytywnych wyników, pozycja finansowa netto na koniec 2024 roku była ujemna o 511 milionów euro, głównie z powodu wypłaty środków na fuzje i przejęcia, w tym publicznej oferty przejęcia IVS Group.

Operacje związane z IVS Group, wiodącym operatorem vendingowym we Włoszech, doprowadziły do przejęcia 49 proc. udziałów w drodze publicznego wezwania i wycofania spółki z giełdy. Oczekuje się, że potencjalne wykonanie opcji rozpocznie się w 2027 roku, co pozwoli spółce Lavazza na przejęcie kontroli nad IVSG.

– Rok 2024 był pierwszym pełnym rokiem od przejęcia MaxiCoffee, zakończonego w marcu 2023. Wyniki potwierdziły oczekiwania, osiągając solidne poziomy i wzmacniając multibrandową strategię Lavazza. Ponadto, ogłoszona w kwietniu ubiegłego roku publiczna oferty przejęcia IVS Group, wraz z potencjalnym wykonaniem opcji rozpoczynających się w 2027 r., przyczyni się do wzmocnienia pozycji Grupy, zapewniając przyszłą ekspansję naszego portfolio i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem kanałów Vending i OCS (Office Coffee Service) – podsumował Baravalle.

O Lavazza

Lavazza, założona w Turynie w 1895 roku, jest własnością rodziny Lavazza od czterech pokoleń. Obecnie firma jest jednym z wiodących graczy na globalnej scenie kawowej, z obrotami przekraczającymi 3 miliardy euro i szerokim portfolio marek: Lavazza, Carte Noire, Merrild i Kicking Horse. Jest aktywna we wszystkich sektorach biznesowych i prowadzi działalność na 140 rynkach, z 8 zakładami produkcyjnymi w 5 krajach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu