Kongres 590. Duży koncern multienergetyczny dzięki połączeniu Orlenu, Lotosu i PGNiG

Materiał informacyjny Kongres 590
Dzięki połączeniu Orlenu, Lotosu i PGNiG powstał duży koncern multienergetycznego, który będzie poważnym graczem na rynkach europejskich. To podmiot gospodarczy, który będzie skutecznie konkurował ze swoimi odpowiednikami europejskimi, działającymi również na polskim rynku.

Podczas Kongresu 590 rozmawiamy z Piotrem Palutkiewiczem, wiceprezesem Warsaw Enterprise Institute, zajmującym się obszarami kluczowymi dla otoczenia biznesowego i poprawy dobrobytu Polski, takimi jak Państwo i Prawo oraz Bezpieczeństwo.

- Orlen jest marką znaną, która ma swoją wartość. Jest obecny nie tylko na polskim rynku. To ważny gracz na rynku litewskim, czeskim, otwiera swoje stacje również w Niemczech. Jest firmą o największej dynamice biznesowej i zamierza kontynuować ekspansję na zagranicznych rynkach. Między innymi dlatego uznano, że to właśnie Orlen powinien być integratorem polskiego rynku energetycznego - mówi Palutkiewicz.

I dodaje: - Od kilkudziesięciu lat obserwujemy procesy konsolidacyjne w sektorze energetycznym. Duże podmioty łączą się z kilku powodów. Po pierwsze wyzwania transformacji energetycznej wymagają ogromnych nakładów kapitałowych, a takie nakłady kapitałowe będą w stanie ponieść tylko największe spółki. Inwestycje, które będzie podejmował Orlen, po połączeniu, wymagają już takich nakładów finansowych, którym nie sprosta polski rynek bankowy. Mówimy o i finansowaniu projektów globalnych. Zwróćmy uwagę, że Orlen w obecnej chwili stał się, według różnych rankingów, 110-115 największą spółką na świecie. Można powiedzieć, że swego rodzaju „czebolem”, czyli właśnie firmą globalną.

- Jeśli Skarb Państwa chce być obecny w gospodarce - bardzo dobrze: powinien konsolidować „swoje biznesy” i w ten sposób gwarantować bezpieczeństwo energetyczne. To model stosowany na całym świecie - stwierdza.

Palutkiewicz wskazuje, że połączona spółka Orlenu z Lotosem ma zdecydowanie większe możliwości negocjacyjne, jeśli chodzi na przykład o zakupy węglowodorów na światowych rynkach.

- Lotos był do tej pory średniej wielkości spółką. Teraz ma zupełnie inną, lepszą pozycję, ponieważ inaczej rozmawia duży biznes z rozdrobnionym małym czy mikro przedsiębiorcą, a inaczej rozmawia z inną, dużą spółką. Efekt skali robi różnicę. Czy to przełoży się na ceny na naszych stacjach? Powinniśmy raczej zapytać: w jakiej wysokości byłyby ceny na stacjach, gdyby do tej fuzji nie doszło - mówi.

Dodaje, że w perspektywie minionej dekady oszczędziliśmy właśnie dzięki tej fuzji i dzięki płaceniu mniej za dostawę węglowodorów. - Jeśli zaś chodzi o perspektywy, to możemy powiedzieć tak: szczególnie w branży energetycznej, inwestycje wymagają ogromnych nakładów finansowych. Tylko taki połączony, duży podmiot będzie w stanie ponieść większe nakłady inwestycyjne w tym zakresie, co doprowadzi to tego, że w naszej energetyce pojawią się przełomowe technologie - kwituje wiceprezes Warsaw Enterprise Institute.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu - Sytuacja na rynku pracy w 2023 roku

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie