Kraków. Na Grzegórzkach powstanie kolejny, potężny biurowiec. Są duże obawy, że rondo Mogilskie stanie w korkach

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Tak ma wyglądać nowy biurowiec przy rondzie Mogilskim
Tak ma wyglądać nowy biurowiec przy rondzie Mogilskim Warimpex
W rejonie ronda Mogilskiego biurowce rosną jak grzyby po deszczu. Miasto właśnie wydało pozwolenie na budowę kolejnego, potężnego obiektu. Mieszkańcy Grzegórzek obawiają się, że jak tak dalej pójdzie, to jeden z największych węzłów komunikacyjnych w Krakowie stanie w korkach. Miejscy urzędnicy zapewniają, że nie ma się czego obawiać. Nie mają jednak szczegółowych analiz, jak zwiększy się ruch samochodowy na rondzie, gdy powstaną wszystkie zaplanowane inwestycje.

FLESZ - Polaków jest mniej. Są dane GUS

od 16 lat

Urzędnicy wydali niedawno pozwolenie na budowę kolejnego biurowca w rejonie ronda Mogilskiego, który firma Warimpex postawi - zapewne kosztem zieleni - na tyłach hotelu Vienna House. Decyzja urzędu dotyczy konkretnie "rozbudowy oraz przebudowy istniejącego hotelu o skrzydło biurowe ze strefą usług i handlu" na parterze obiektu.

Do tego powstanie trzykondygnacyjny garaż podziemny. Powierzchnia użytkowa kompleksu po zakończeniu inwestycji ma wynieść ponad 25 tys. m kwadratowych. Nowy obiekt będzie wysoki na ponad 30 m. Plan budowy kolejnego biurowca na terenie Grzegórzek nie powinien dziwić, ponieważ w ostatnich latach dzielnica stała się zagłębiem mieszkaniowym oraz biurowym, z czym mieszkańcy już się pogodzili. Zależy im jednak na tym, aby Grzegórzki po pierwsze nie stanęły w korkach, a po drugie, by zachować jak najwięcej terenów zielonych.

Jeden z biurowców w rejonie ronda Mogilskiego
Jeden z biurowców w rejonie ronda Mogilskiego Aneta Zurek / Polska Press

- Grzegórzki od lat są atrakcyjną dzielnicą pod względem inwestycyjnym. Obserwujemy coraz większą ekspansję nowych biur oraz mieszkań. Nie unikniemy budowy kolejnych biurowców, ale powinniśmy walczyć o zachowanie jak najwięcej zieleni. Istotne jest również wprowadzenie udoskonaleń komunikacyjnych, ponieważ każdy kolejny budynek ściąga nowych mieszkańców i pracowników, a wraz z nimi nowe samochody. Za chwilę będziemy bardzo zakorkowaną dzielnicą. Eksperci powinni wypracować takie rozwiązania, które pozwolą nam tego uniknąć - mówi Monika Firlej-Balik ze stowarzyszenia Zielone Grzegórzki.

Jej zdaniem trzeba przekonać jak najwięcej nowych mieszkańców i pracowników Grzegórzek, że opłaca się zostawić samochód w garażu i wybrać komunikację miejską. Żeby tak się stało, konieczne jest m.in. upłynnienie ruchu tramwajów na rondzie Grzegórzeckim. Teraz niejednokrotnie by dojechać do przystanku, muszą stać długo na światłach, co wywołuje zniecierpliwienie pasażerów. Zdaniem Firlej-Balik wszystko dlatego, że perony przystankowe są zbyt krótkie, żeby mogło się przy nich pomieścić po kilka składów jednocześnie. Dlatego uważa, że przystanki trzeba przedłużyć.

"Wydłużenie peronów umożliwi sprawniejszą obsługę pasażerską przystanku przez kilka pojazdów komunikacji miejskiej jednocześnie, upłynniając ruch i zmniejszając liczbę wzajemnego blokowania się tramwajów i autobusów na środku tarczy ronda" - wskazywali już kilka lat temu autorzy projektu, zgłoszonego do Budżetu Obywatelskiego, który zakładał wydłużenie przystanków. - Inwestycja jest wpisana do wieloletniej prognozy finansowej Krakowa - zauważa Monika Firlej-Balik. Żeby mogła zostać zrealizowana, muszą się na nią znaleźć pieniądze w miejskim budżecie. W tegorocznym nie zostały zaplanowane.

Do dzisiaj projekt superścieżki nie został w stu procentach zrealizowany

Superścieżka czy superściema? Mieszkańcy czekają na zieleń m...

Wracając do okolic ronda Mogilskiego i planowanego tam nowego biurowca Chopin Office, to ma on być dostępny dla najemców za dwa lata. Firma Warimpex zachwala na swojej stronie internetowej "doskonałą lokalizację" budynku w "biznesowej dzielnicy Krakowa" oraz bezpośrednie połączenie z transportem publicznym. Drugie to niewątpliwa zaleta, ale władze miasta muszą - jak wspomniała Firlej-Balik - uatrakcyjnić przejazdy komunikacją miejską w Krakowie, tak aby w jak największym stopniu opłacało się podróżować po mieście tramwajem albo autobusem. Nie da się ukryć, że wielu mieszkańców oraz pracujących w stolicy Małopolski na ten moment wciąż wybiera samochód i nim dojeżdża do pracy, bo np. nie mają bezpośredniego połączenia z obrzeży miasta do centrum. Dlatego biorąc pod uwagę fakt, jak szybko Grzegórzki zabudowywane są kolejnymi biurowcami, wizja zakorkowania ronda Mogilskiego jest realna. Mimo to urzędnicy wskazują, że jego rozbudowa nie jest planowana.

- Należy jednak pamiętać, że zgodnie z dokumentem studium wykonalności bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie, w perspektywie kilkunastu lat w rejonie ronda przygotowywany do realizacji jest pierwszy etap budowy linii premetra - wskazuje Kamil Popiela z biura prasowego krakowskiego magistratu. Tyle że inwestorzy nie poczekają aż kilkunastu lat z budową kolejnych biurowców oraz bloków, a dane z ostatnich tygodni wskazują, że już teraz przez rondo Mogilskie przejeżdża nawet 75 tys. aut w ciągu doby. - Należy mieć jednak na uwadze, że był to okres feryjny - zauważa Popiela. Niepokoić może jednak fakt, że urzędnicy nie przeprowadzili żadnych szczegółowych analiz, jak zwiększy się ruch na rondzie Mogilskim w momencie, gdy powstaną kolejne nowe bloki i biurowce. - Posiadamy ogólne analizy i prognozy ruchu w mieście - zaznacza Popiela i uspokaja, że rondo Mogilskie to jeden z największych i najbardziej przepustowych węzłów komunikacyjnych w Krakowie.

Dobra wiadomość jest również taka, że w związku z budową biurowca firma Warimpex będzie musiała przebudować aleję Powstania Warszawskiego oraz ulicę Sądową. Umowa, którą deweloper zawarł z Zarządem Dróg Miasta Krakowa, zakłada stworzenie wyniesionego przejścia dla pieszych oraz przejazdu dla rowerzystów na skrzyżowaniu alei oraz ul. Sądowej, a także przebudowę ścieżki dla miłośników dwóch kółek, jak również części chodnika, który biegnie wzdłuż alei Powstania Warszawskiego. To raczej nie usprawni jazdy samochodem, natomiast zapewni większe bezpieczeństwo w poruszaniu się rowerem, jak również pieszo.

Wiele wskazuje na to, że w uniknięciu zakorkowania ronda Mogilskiego może paradoksalnie pomóc... pandemia koronawirusa, a dokładniej wywołana nią popularność pracy zdalnej. Co prawda za każdym razem, gdy znoszone są rządowe obostrzenia, ludzie wracają do wykonywania obowiązków w biurach, jednak wielu z nich sygnalizuje, że chce pracować w zupełnie innym systemie niż przed wybuchem zarazy - bardziej elastycznym, hybrydowym, uwzględniającym zalety pracy zdalnej, a niwelującym jej najważniejsze wady. Jak bardzo w Krakowie przyjęła się praca zdalna, widać na przykładzie działającego już od 30 września 2020 roku kompleksu Unity Centre, który powstał w miejscu słynnego Szkieletora przy rondzie Mogilskim. Gdy go wybudowano, też była obawa, że rondo Mogilskie się zakorkuje.

Kompleks Unity Centre przy rondzie Mogilskim
Kompleks Unity Centre przy rondzie Mogilskim Unity Centre

- Większość z naszych najemców nadal korzysta z opcji pracy zdalnej, przez co ruch w kompleksie może wydawać się niewielki - jest to efekt pandemicznego modelu pracy firm, które wynajmują u nas powierzchnię. Kompleks jest aktualnie wynajęty w ponad 50 procentach. Cały czas negocjujemy nowe umowy - mamy duże zainteresowanie naszą ofertą. Z naszych analiz wynika, że kompleks nie wpłynie znacząco na zmiany natężenia ruchu na rondzie Mogilskim, które jest przecież kluczowym oraz największym węzłem komunikacji śródmiejskiej dla całego Krakowa - zapewnia w rozmowie z nami Magdalena Zielińska-Warszawa z firmy GD&K Group, która jest współwłaścicielem kompleksu Unity Centre.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Na Grzegórzkach powstanie kolejny, potężny biurowiec. Są duże obawy, że rondo Mogilskie stanie w korkach - Gazeta Krakowska

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu