Kto jest bardziej zaangażowany w proces rekrutacji

Maciej Badowski AIP
Co dziesiąty kandydat na przygotowanie aplikacji potrzebuje ponad godzinę, co drugi od 11 do 60 minut.
Co dziesiąty kandydat na przygotowanie aplikacji potrzebuje ponad godzinę, co drugi od 11 do 60 minut. 123RF
W wielu obszarach procesów rekrutacyjnych istnieje rozbieżność między deklarowanymi a stosowanymi praktykami przez pracodawców. Podczas gdy 83 proc. przedstawicieli działów HR uważa, że stały kontakt z kandydatem wpływa pozytywnie na jego doświadczenie, w praktyce taki standard zachowuje tylko 65 proc. firm. Ponadto, w opinii aż trzech czwartych firm bardzo ważne jest informowanie kandydata o powodach niezatrudnienia, a w rzeczywistości robi tak tylko co drugi pracodawca.

– Na wyniki najnowszej, już czwartej edycji badania „Candidate Experience” patrzymy z optymizmem, ale jednocześnie z dozą ostrożności. Z jednej strony cieszymy się, że większość pracodawców ma świadomość praktyk, które pozytywnie przekładają się na doświadczenia kandydatów do pracy. Z drugiej zaś, odsetek firm, które wprowadzają te praktyki w życie, jest zdecydowanie niższy. A warto podkreślić, że działania realizowane w obszarze candidate experience stanową odbicie stosowanych w firmie zasad i panującej atmosfery. Tylko wtedy, gdy kandydat do pracy zostanie należycie potraktowany, nie straci zaufania do produktów i zachowa dobre wrażenie o firmie – mówi Julia Urbańska, eRecruiter, koordynatorka Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.

Pracodawcy świadomi, ale nie praktykujący

Z porównania elementów procesu rekrutacji, które zdaniem pracodawców wpływają pozytywnie na doświadczenie kandydata, oraz tych faktycznie stosowanych wynika, że teoria nie zawsze pokrywa się z praktyką. Najwięcej specjalistów ds. HR – 83 proc. – jako dobrą praktykę wskazało ciągły kontakt z kandydatem w czasie procesu rekrutacyjnego. Niestety w rzeczywistości takie działanie realizuje tylko 65 proc. firm. Drugim najczęściej wymienianym pozytywnym elementem rekrutacji (74 proc. wskazań) jest odpowiedź zwrotna do kandydata z informacją o przyczynach niezatrudnienia. W praktyce ten element stosuje jednak tylko połowa firm. 70 proc. rekruterów wskazało natomiast na krótki proces rekrutacji jako czynnik wpływający pozytywnie na candidate experience. Jednak i tutaj również widać rozbieżność pomiędzy teorią a rzeczywistością, gdyż taki standard zachowuje zaledwie co drugi pracodawca.

Zaangażowany kandydat

Z 4. edycji badania „Candidate Experience” wynika, że większość kandydatów poważnie podchodzi do udziału w procesie rekrutacji i już na etapie przygotowania aplikacji angażuje się czasowo. Co dziesiąty kandydat na przygotowanie aplikacji potrzebuje ponad godzinę, co drugi od 11 do 60 minut. Jednocześnie większość rekruterów (69 proc.) na zapoznanie się z aplikacją i podjęcie decyzji, czy chcą zaprosić kandydata do dalszego udziału w procesie rekrutacyjnym, przeznacza maksymalnie 5 minut.

Kandydat oczekuje i podpowiada

Pracownicy, m.in. w związku z zaangażowaniem czasowym w rekrutację, mają swoje wymagania w stosunku do potencjalnego pracodawcy związane z tym, jak są traktowani w procesie rekrutacji Niestety, blisko 2/3 kandydatów uważa, że pracodawcy nie dbają o relacje z nimi podczas procesu rekrutacyjnego (62 proc.). Ten odsetek utrzymuje się już od kilku lat (2013: 68 proc., 2014: 57 proc.; 2015: 64 proc.).

Przedstawiciele działów HR mogą poprawić opinię kandydatów biorąc pod uwagę ich wskazówki. Na pytanie „Gdybyś mógł/a podpowiedzieć pracodawcom jedną rzecz, którą warto poprawić w odniesieniu do procesów rekrutacji, to co by to było?” 39 proc. pracowników wskazało na przesłanie wiadomości z przyczynami niezatrudnienia, 15 proc. na informowanie o zakończeniu rekrutacji, a dla 14 proc. ważny jest ciągły kontakt rekrutera z kandydatem.

– Temat candidate experience w branży HR jest obecny od co najmniej kilku lat. Wielu HR-owców zgadza się, co do tego, że o kandydatów w procesie rekrutacji warto dbać i wie, że pozytywne doświadczenia wyniesione ze spotkań z pracodawcami mogą zaowocować dobrymi opiniami na temat firmy, a doświadczenia negatywne – wyrządzić jej wiele szkody. Niestety firm, które dbają o doświadczenia kandydatów w procesie rekrutacji i decydują się pójść krok dalej, czyli przeprowadzić badanie opinii wśród kandydatów aplikujących do firmy, jest wciąż niewiele. Z badania „Candidate Experience” wynika, że tylko14 proc. firm zrealizowało takie działanie, a co trzecia firma w ogóle nie widzi takiej potrzeby. Szkoda, bo kandydaci to klienci, którzy zdecydowali się na kontakt z daną marką. W marketingu i sprzedaży nikt nie kwestionuje potrzeby badania satysfakcji klientów z usług czy produktów firmy. W działach personalnych warto w ten sposób podejść do badania kandydatów i zobaczyć, jakie mają wrażenia. To jeden ze sposobów na sprawdzenie marki pracodawcy – mówi Marta Pawlak-Dobrzańska, Great Digital.

Obejrzyj wideo

Centralny Port Lotniczy: gdzie powstanie?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu