Millenialsi zmienili się wskutek pandemii. Zobacz, czy warto inwestować w młodego pracownika

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Logan Weaver/ Unsplash.com
Epidemia COVID-19 sprawiła, że millenialsi stali się bardziej lojalnymi pracownikami. Młode osoby mają jednak duży problem ze stresem. Może im pomóc praca zdalna.

Przedstawiciele młodszych pokoleń są odporni na zmiany wywołane przez epidemię COVID-19 - wynika z ankiety przeprowadzonej przez firmę Deloitte po wybuchu pandemii na przełomie kwietnia i maja 2020 roku. Ankieta stanowiła uzupełnienie badania zrealizowanego pod koniec 2020 roku. Wzięło w niej udział 9,1 tys. osób z 13 krajów (.

W badaniu wzięli udział:

  • millenialsi (respondenci z pokolenia Y (urodzeni między styczniem 1983 a grudniem 1994 roku),
  • przedstawiciele pokolenia Z (urodzeni między styczniem 1995 a grudniem 2002 roku).

COVID-19 a warunki zatrudnienia millenialsów

Jedna czwarta pracowników w wieku 25–30 lat oraz blisko 30% przedstawicieli pokolenia Z straciło pracę lub zostało wysłanych na bezpłatny urlop - wskazują autorzy raportu The Deloitte Global Millennial Survey 2020. „Z tego punktu widzenia ok. ⅕ millenialsów na świecie została pozbawiona źródła utrzymania” - można przeczytać w publikacji Dloitte, „Milenialsi 2020”.

27% millenialsów oraz 23% przedstawicieli pokolenia Z miało obniżony wymiar czasu pracy z powodu COVID-19. Z kolei 8% osób z pokolenia Y oraz 5% pracowników z pokolenia Z robiło nadgodziny bez dodatkowej gratyfikacji finansowej. Tylko jedna trzecia millenialsów i 38% ankietowanych z pokolenia Z oświadczyło, że zarówno ich sytuacja zawodowa, jak i dochody nie uległy pogorszeniu w związku z COVID-19.

Millenialsi a stres

W porównaniu z ostatnim badaniem, odsetek młodych ludzi odczuwających niepokój permanentnie lub przez większość czasu spadł o 7 puntów procentowych w przypadku przedstawicieli pokolenia Z oraz o 8 punktów procentowych w przypadku osób z pokolenia Y.

Wśród uczestników poprzedniego badania i obecnego badania 42% przedstawicieli pokolenia Y deklaruje, że cały czas lub przez większość czasu odczuwa stres. Te same deklaracje składa 44% osób z pokolenia Z. (Wcześniej było to odpowiednio 50% i 52% pracowników.) Częściej zestresowane są kobiety niż mężczyźni (o 7% więcej w przypadku millenialsów oraz o 11% więcej w przypadku pokolenia Z.)

Przed wybuchem pandemii aż 17% badanych z Polski potwierdziło, że zdarzało im się nie iść do pracy z powodu stresu. W ujęciu globalnym, stres spowodował kiedyś absencję w pracy u co trzeciego młodego pracownika.

Przedstawiciele pokoleń Y i Z często zatajają powód swojej nieobecności w biurze. W przypadku osób zatrudnionych w Polsce robiła tak jedna trzecia badanych, na świecie inny powód wzięcia dnia wolnego podawała blisko połowa badanych. Jedna trzecia millenialsów ujawniających prawdziwą przyczynę nieobecności w pracy mogła liczyć na wsparcie psychologiczne ze strony pracodawcy.

Roczniki 80. i 90. ucierpiały z powodu pandemii, ale dostrzegają w COVID-19 szanse na pozytywne zmiany klimatyczne oraz poprawę sytuacji innych ludzi. Trzech na czterech respondentów przyznało, że kryzys związany z koronawirusem zainspirował ich do działania na rzecz lokalnej społeczności. Blisko ¾ przedstawicieli pokolenia Y oraz 68% osób z pokolenia Z podjęło się działania na rzecz lokalnych społeczności.

Millenialsi a praca zdalna

Pandemia sprawiła, że upowszechnił się model pracy zdalnej. Przed jej wybuchem 45% pracowników z pokolenia millenialsów oraz z pokolenia Z deklarowało, że nigdy nie pracowało zdalnie. Po pierwszym szczycie epidemii tylko jedna trzecia badanych utrzymywała, że nie miała do czynienia z pracą zdalną.

⅔ respondentów przyznało, że po wybuchu epidemii COVID-19 pracodawcy zapewnili im dostęp do platform i rozwiązań IT, które umożliwiły pracownikom pozostanie w kontakcie i kontynuowanie pracy z domu. Tyle samo badanych wskazało na politykę pracodawcy ułatwiającą funkcjonowanie podczas pandemii: elastyczne godziny pracy czy umożliwienie wzięcia urlopu.

Połowa millenialsów miała: zapewniony dostęp do szkoleń podnoszących efektywność pracy zdalnej, możliwość nauki lub rozwoju swoich umiejętności. Jednocześnie 59% osób z pokolenia Y oraz 55% przedstawicieli pokolenia Z potwierdza zaufanie pracodawcy do pracowników zdalnych. Jedna piąta badanych skarży się na brak zaufania ze strony swoich przełożonych.

Osoby z pokolenia Y i Z doceniły walory pracy zdalnej. 60% ankietowanych chciałoby zachować taką możliwość, gdy pandemia dobiegnie końca. Blisko tyle samo osób woli wideokonferencje od podróży służbowych. Jednocześnie 56% respondentów zdradziło, że gdyby miało możliwość pracy z domu, wolałoby mieszkać poza dużymi ośrodkami miejskimi ze względu na niższe koszty życia.

⅔ millenialsów jest zdania, że home office sprzyja zachowaniu lepszego work-life balance, a połowa wszystkich badanych utrzymuje, że praca z domu ułatwia im bycie sobą w pracy. Na swoje „prawdziwe ja” w pracy częściej wskazują rodzice (59%) niż osoby bezdzietne (43%), a osoby na kierowniczych stanowiskach (62%) częściej niż juniorzy (42%).

Aż 40% młodych pracowników przyznających się do życia w dużym stresie potwierdza, że praca oraz perspektywy kariery „bardzo” przyczyniły się do ich poczucia niepokoju. Jednocześnie millenialsi są przekonani, że praca z domu zmniejsza stres. Siedmiu na 10 przedstawicieli pokolenia Y twierdzi, że dostęp do home office w przyszłości oraz uniknięcie dojazdów do pracy złagodzi stres.

Millenialsi a zmiana pracy

Pandemia zwiększyła potrzebę stabilności zawodowej wśród młodych pracowników. Odsetek osób, które myślą o zmianie pracy w ciągu najbliższych dwóch lat, spadł z 49% do 31%, a odsetek osób, które chciałyby pozostać w obecnym miejscu pracy na 5 lat lub dłużej, zwiększył się z 29% do 35%. Inaczej jest w Polsce, gdzie 44% osób z pokolenia Y zamierza zmienić pracę w ciągu dwóch lat.

Przedstawiciele pokolenia Z częściej są skłonni do zmiany pracy niż ich starsi koledzy, przy czym połowa respondentów z tej grupy wiekowej planuje zmianę pracy w ciągu najbliższych dwóch lat. Ponad sześciu na 10 badanych przyznało, że działania podjęte przez ich pracodawców zachęciły ich do pozostania w firmie na dłużej.

W badaniu wzięli udział respondenci z: Kanady, USA, Brazylii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Włoch, Chin, Indii, Korei Południowej, Japonii i Australii.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Szokująca oferta pracy. Warunkiem uczestnictwo w saunie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu