Spis treści
Wśród przedstawicieli Generacji Z i Y coraz częściej dostrzec można duży odsetek osób, które odczuwają wypalenie zawodowe czy też niechęć do zaangażowania w pracę – alarmują eksperci.
By dowiedzieć się, z jakimi trudnościami mierzą się Generacje Z i Y w pracy, eksperci Festiwalu Pracy JOBICON przygotowali analizę danych z najnowszego badania Pracuj.pl “Praca w czasach zmian”, przeprowadzonego wśród 2110 Polaków.
Badanie pokazuje, że osoby młode wykazują najniższe zadowolenie z wykonywanej pracy. Najmniej usatysfakcjonowani są przedstawiciele Generacji Z (18-24 lata). Jedynie 56 proc. z nich lubi wykonywać swoje obowiązki zawodowe.
Nieco lepiej wygląda sytuacja przedstawicieli Generacji Y (25-34 lata). W niej 59 proc. deklaruje, że czerpie przyjemność z wykonywania swoich zawodowych zadań.
Ostrzeżenie dla pracodawców – wiek nie jest gwarancją entuzjazmu
Autorzy badania wskazują, że te wyniki to ważny sygnał i lampka ostrzegawcza dla pracodawców i obserwatorów rynku pracy. Intuicyjne i tradycyjne postrzeganie różnych grup pracowników sugerowałoby, że to właśnie osoby w najniższym wieku będą charakteryzować się największym entuzjazmem wobec zadań zawodowych – jako te dopiero „rozkręcające się” w karierze, najmniej zmęczone jej przebiegiem.
Tymczasem tendencja okazuje się zupełnie odwrotna.
Znużeni pracownicy czekają jedynie na fajrant
Eksperci serwisu zapytali przedstawicieli obu grup o negatywne lub trudne uczucia, które towarzyszą wykonywaniu przez nich codziennej pracy.
W przypadku każdego z siedmiu badanych twierdzeń zarówno przedstawiciele Generacji Z, jak i Millenialsi wykazywali się ponadprzeciętnym odsetkiem osób deklarujących negatywne uczucia wobec realizowanych zadań, wyższym niż wśród respondentów w innym wieku.
Wyraźnie ponad połowa badanych z obu grup często lub bardzo często wyczekuje z niecierpliwością zakończenia dnia pracy. Ponadto przynajmniej 4 na 10 z nich odczuwa podczas wykonywania obowiązków zmęczenie bieżącymi zadaniami oraz chęć odcięcia się od myśli na ich temat.
Co więcej, około 1/3 ma często poczucie przeładowania obowiązkami, odczuwa niechęć do rozpoczęcia nowego dnia pracy, a nawet deklaruje potrzebę dłuższej przerwy zawodowej.
Ważne jest, by przedstawiciele Generacji Z i Y potrafili zidentyfikować odpowiednich pracodawców, którzy pozwolą im odnaleźć odpowiedni balans i możliwości rozwoju. Warto szukać okazji do spotkań, podczas których kandydaci i pracodawcy mogą się spotkać i lepiej zrozumieć. Taką okazją mogą być targi pracy – mówi Jolanta Lewandowska-Bitkowska, HR Business Partner w Grupie Pracuj.
Połowa młodych pracownicy szuka innego zatrudnienia
Mieszane uczucia wobec pracy są dla wielu osób z obu badanych grup istotnym motorem do zmiany miejsca zatrudnienia. Zarówno osoby z Generacji Z, jak i Millenialsi podobnie często szukają nowych możliwości na rynku.
Według badania w przypadku obu generacji aż blisko połowa respondentów rozgląda się obecnie aktywnie za nowym miejscem zatrudnienia (odpowiednio 46 proc. i 45 proc.). To wyniki wyraźnie wyższe od średniej dla wszystkich badanych -38 proc.
A prawie wszyscy są otwarci na zawodowe na propozycje
Co więcej, nawet osoby nieszukające nowego miejsca zatrudnienia są otwarte na przyjęcie ciekawych ofert pracy. Aż 92 proc. reprezentantów pokolenia wchodzącego na rynek pracy (18-24 lata) deklaruje, że rozważyliby ofertę ciekawej pracy, jeśli pojawiłaby się w najbliższych miesiącach. Wśród tzw. Millenialsów jest to nieznacznie mniej, bo 87 proc.
Decydując się na zmianę, trzeba jednak uważać, by nie podejmować zbyt pochopnych decyzji. Warto lepiej poznać potencjalnych pracodawców, choćby przez rozmowy na targach pracy, wystąpienia ich przedstawicieli, odpowiedni research kultury korporacyjnej danej firmy, jej wartości czy oferty rozwojowej – mówi Karolina Sapińska, ekspertka Festiwalu Pracy JOBICON online.
Ważne są nie tylko zarobki
Najważniejszą przyczyną, dla której młodzi chcą zmienić pracę (podobnie jak inne grupy wiekowe), jest dążenie do wyższych zarobków. Jednak widać także istotne różnice w stosunku do starszych kolegów. Dla przykładu, w Generacji Y dostrzegalne są efekty refleksji nad karierą po pierwszych latach pracy. Aż 36 proc. jej przedstawicieli chce zmienić pracę ze względu na brak możliwości rozwoju lub awansu, kolejne 35 proc. czuje się niedocenione w obecnym miejscu zatrudnienia.
Z kolei zarówno badani z Generacji Z (24 proc. tej grupy), jak i Millenialsi (22 proc.) szukający pracy są szczególnie często motywowani chęcią zmiany wykonywanego zawodu czy opuszczenia obecnej branży.
Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?