Motocyklistów też dopadła drożyzna. W ciągu kilku miesięcy ich OC wzrosło niemal o połowę

Zbigniew Biskupski AIP
Janusz Wójtowicz
Jeszcze w styczniu 2016 roku średnia cena OC dla motocyklisty wynosiła mniej niż 100 zł. Obecnie właściciel jednośladu musi zapłacić już 50 proc. więcej – średnie OC w marcu 2017 roku kosztowało 144 zł.

Eksperci radzą, aby nie ograniczać się jedynie do obowiązkowego ubezpieczenia. Kosztowny proces naprawy motocykla po kolizji z naszej winy obejmie każde autocasco, ale wypłatę świadczeń w przypadku kradzieży uznają tylko nieliczne oferty AC. Również ewentualny uszczerbek na zdrowiu lub co gorsza pobyt w szpitalu mogą okazać się dużym obciążeniem budżetu, jeśli nie mamy wykupionego ubezpieczenia NNW lub polisy na życie.

– Podobnie jak w przypadku właścicieli samochodów osobowych podwyżki cen OC nie omijają także posiadaczy jednośladów - – wyjaśnia ekspert CUK Ubezpieczenia, Maciej Kuczwalski. I dodaje: - Różnica polega na tym, że stawki polis dla motocyklistów rosną wolniej i niejednostajnie – tendencja wzrostowa nie utrzymuje się z miesiąca na miesiąc, zdarzają się okresy w których ceny nieznacznie maleją.

W całorocznym podsumowaniu podwyżki są jednak odczuwalne – według analizy CUK Ubezpieczenia w ubiegłym roku średnie ceny OC dla właścicieli motocykli wzrosły o 31 proc. Tendencja wzrostowa utrzymuje się także w pierwszym kwartale tego roku – w marcu 2017 roku motocykliści zapłacili za swoje OC średnio 144 zł – o 13 proc. więcej niż w grudniu 2016 roku.

Czytaj też:

Zgodnie z prawem każdy właściciel pojazdu mechanicznego musi posiadać ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej – obowiązek ten dotyczy również motocyklistów. Jego zakres i sumy gwarancyjne określa ustawa – ubezpieczenie OC jest więc takie samo w każdym towarzystwie. W związku z tym przy jego wyborze warto sugerować się ceną i porównywać stawki u poszczególnych ubezpieczycieli.

Wypadków coraz więcej

Do wypadków z udziałem motocyklistów dochodzi najczęściej w sezonie – od maja do września. Według statystyk policyjnych w 2016 roku liczba wypadków z udziałem motocykli zwiększyła się o 7,6 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wzrosła nie tylko liczba wypadków, ale także zabitych i rannych.

Dla motocyklistów oczekujących pełniejszej ochrony opcjonalnym rozszerzeniem OC może być ubezpieczenie autocasco.
– W zależności od zakresu uwzględnionego w OWU ubezpieczenie AC może chronić motocykl od jego uszkodzenia w wyniku kolizji drogowej, która miała miejsce z winy ubezpieczonego, zderzenia z innym pojazdem czy np. zwierzęciem. Towarzystwa uwzględniają także zdarzenia losowe, tj.: pożar, wybuch czy powódź. U niektórych ubezpieczycieli np.: Allianz, Interrisk, Hestia, Warta czy PZU, istnieje możliwość ubezpieczenia motocykla w pełnym zakresie AC, obejmującym także ryzyko kradzieży – wyjaśnia Maciej Kuczwalski.

Rowerzysta nie musi, ale powinien

Obowiązek ubezpieczeniowy nie dotyczy rowerzystów – co nie oznacza jednak, że taka polisa nie jest im potrzebna. Według statystyk policyjnych w ubiegłym roku rowerzyści uczestniczyli w wypadkach drogowych dwa razy częściej niż motocykliści.3 Do największej liczby takich zdarzeń dochodziło od czerwca do sierpnia.
–Pomimo rosnącej popularności rowerów i zwiększającej się niestety liczby wypadków z ich udziałem, nie zaobserwowaliśmy wzmożonego zainteresowania ubezpieczeniami dla rowerzystów. Nadal niewiele osób zdaje sobie sprawę, że osobiście odpowiada za wyrządzone szkody, jeśli zarysuje samochód lub kogoś potrąci. Odszkodowanie może sięgać nawet dziesiątek tysięcy złotych – jeśli rowerzysta nie posiada żadnego ubezpieczenia np. OC w życiu prywatnym lub OC rowerzysty, wszelkie koszty musi ponieść z własnej kieszeni – wyjaśnia Maciej Kuczwalski.

Właściciele jednośladów są szczególnie narażeni na kolizje drogowe, stąd poza ochroną pojazdu, warto również pomyśleć o swoim bezpieczeństwie. Popularnym rozwiązaniem jest rozszerzenie zakresu ubezpieczenia OC, AC o polisę chroniącą od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków.
– Dzięki polisie NNW kierujący są chronieni również w sytuacji, gdy to oni są sprawcami wypadku i odnoszą w nim obrażenia. Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze dodatkowego ubezpieczenia? Przede wszystkim na jego zakres, który powinien obejmować wypłatę adekwatnej sumy świadczeń w przypadku uszczerbku na zdrowiu – komentuje Maciej Kuczwalski.

Przygotowując się do sezonu motorowerowego, warto pomyśleć także o ubezpieczeniu na życie z pełnym zakresem, które w zależności od wybranego wariantu będzie obejmowało: np. pobyt w szpitalu, inwalidztwo, uszczerbek na zdrowiu czy operację. Ważnym kryterium wyboru takiego ubezpieczenia powinna być suma wypłacanych świadczeń, uwzględniona w ogólnych warunkach ubezpieczenia.

Obejrzyj wideo:

Firmy rodzinne wciąż mają dużą przyszłość w Polsce

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
siedzęnakoniu
yanosik to niech się trzyma zdala już dość złego narobili swoją ofertą teraz wszystkie tu chcą zbierać informacje o kierowcach!!!
k
konduktor
mógłby yanosik też do swojej oferty doda oc dla motocyklistów pewnie by mieli jakoś taniej tak samo jak w przypadku oc na samochody chociaż na necie widziałem handel bezszkodowymi kontami i to jest jakiś przypał już
a
a.
OC na motocykl nie kosztuje dużo.Można sobie to sprawdzić na kalkulatorze cuk.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu