W Polsce wyprzedaże są szczególnie popularne. Prawie co drugi badany Polak (49 proc.) wstrzymuje się z decyzją o zakupie do czasu rozpoczęcia promocji lub wyprzedaży – wynika z raportu KPMG. Z kolei towarami najchętniej kupowanymi przez Polaków w trakcie promocji i wyprzedaży są obuwie (74 proc.) i odzież (67 proc.). Co ciekawe, połowa Polaków (50 proc.) podczas robienia zakupów postanowiła kupić dodatkową, wcześniej nieplanowaną rzecz - przeciętnie były to dodatkowo dwa produkty.
Święto wyprzedaży - Black Friday
Wzrasta także popularność wyprzedaży online, co najlepiej widać podczas Black Friday - w 2017 r. w USA dochody ze sprzedaży online w tym dniu wyniosły 2,36 miliardów USD, co oznacza niemal 20 proc. wzrost w porównaniu do 2016 r.
Przeczytaj także:
- Jesteśmy obecni w 6 państwach Europy Środkowo-Wschodniej, dzięki czemu doskonale widzimy to, czego oczekują klienci na poszczególnych rynkach. Różna dojrzałość rynku, zamożność konsumentów, preferencje zakupowe czy dostępność marek - to wszystko ma wpływ na zwyczaje klientów w różnych krajach. Co ciekawe, dużo zależy także od pogody - im chłodniej, tym sprzedaż okazuje się lepsza. Jednak jedno jest niezmienne - w trakcie wyprzedaży zainteresowanie zakupami zawsze wzrasta. - tłumaczy Krzysztof Bajołek, Prezes Answear.com.
W Polsce w 2017 roku na zakupy z okazji Black Friday zdecydowało się już 23 proc. klientów (w 2016 tylko 12 proc.). W Rumunii, podczas Black Friday klienci kupili produkty o wartości przekraczającej 200 mln EUR, czyli o 35 proc. więcej niż w 2016 roku (130 milionów euro), ale w tym kraju ten jeden dzień wyprzedaży zyskuje rangę niemal święta narodowego, podczas którego zostają nawet odwoływane zajęcia na uczelniach! Z kolei w Czechach wzrost sprzedaży w tym dniu był przewidywany na poziomie powyżej 50 proc. Na Węgrzech w 2017 roku w Black Friday zakupy planowało 3,3 miliona osób - w 2016 roku było to niewiele ponad 2 miliony - wynika z danych Answear.
Zainteresowanie wyprzedażami z okazji Black Friday notuje się zarówno w asortymencie damskim, jak i męskim, przy czym ten ostatni ma nawet większą dynamikę wzrostu (ponad 82 proc. w 2017 roku w porównaniu z poprzednim rokiem). W przypadku kolekcji damskiej najchętniej kupowane są jeansy i spodnie, w asortymencie męskim – swetry i kurtki.
Wciąż nowe okazje
Dane potwierdzają, że wyprzedaże przyciągają klientów, dlatego sprzedawcy tworzą dla nich coraz to nowe okazje. Na popularności zyskuje choćby zapoczątkowany w 2009 r. Dzień Singla, hucznie obchodzony zwłaszcza w Chinach. O tym, że jest to jedno z największych świąt handlowych na świecie, świadczą liczby. W 2017 r. wysokość obrotów tylko w tym jednym dniu odnotowanych przez serwisy Alibaba's Tmall i Taobao osiągnęła 25,3 mld USD. W tym roku koncern Alibaba pobił rekord – w czasie Dnia Singla złożono ponad miliard zamówień, a przychody ze sprzedaży wyniosły 30,8 mld USD.
- 60 Sekund biznesu: Musimy zatrzymać Ukraińców na polskim rynku pracy
- Rok 2019 będzie dla posiadaczy lokat najgorszy od ponad dekady
- Komornik może zająć konto w przypadku osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, ale może zająć konta należącego do spółki
Sklepy odnotowują także zwiększone zyski przy okazji Cyber Monday. Zapoczątkowane w Stanach Zjednoczonych święto wyprzedaży to doskonała okazja dla mniejszych sklepów internetowych, które nie muszą konkurować z większymi sieciami w czasie Black Friday. W tym dniu najczęściej kupowane są ubrania i obuwie - w 2017 r. sprzedaż online dokonana tylko przez komputery stacjonarne w tym dniu w USA wyniosła 3,36 mld USD (o 26 proc więcej niż rok wcześniej, gdy było to 2,67 miliarda USD). Także w Polsce Cyber-poniedziałek okazuje się specjalnym dniem, a klienci, którzy spóźnili się na Czarny Piątek, mogą podczas poweekendowych zakupów wydać nawet o 40% więcej – wynika z danych Answear.com
Relatywnie nowe okazje zakupowe, jak Black Friday czy Cyber Monday, spowodowały zmianę tendencji w handlu – często to listopad jest teraz miesiącem, kiedy sklepy notują jedną z największych sprzedaży w roku. Szacuje się, że udział listopada w obrotach rocznych sklepów i dostawców usług stanowi około 20 proc. Klienci, nauczeni doświadczeniem, nie czekają już na ostatnią chwilę z zakupem prezentów. Jednocześnie ogromne listopadowe wyprzedaże, jak Black Friday zachęcają do wcześniejszego skompletowania listy prezentowej.
Obejrzyj wideo:
Migracje zarobkowe Polaków. ''Wyjazd planuje kolejne pół miliona''