Nie rezygnujemy ze słuchania radia, ma je większość Polaków, choć korzystamy z niego głównie w samochodzie

Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Czy ktoś jeszcze kupuje radioodbiornik? Kiedy i gdzie słuchamy radia?
Czy ktoś jeszcze kupuje radioodbiornik? Kiedy i gdzie słuchamy radia? Adam Janowski / Polska Press
Czy radio to medium, które zanika? Odpowiedzi na to pytanie szuka Krajowy Instytut Mediów. Z jego ostatniego badania wynika, że choć radioodbiorniki ma więcej niż połowa gospodarstw domowych w Polsce, to głownie w samochodach. Natomiast by zdecydować się na słuchanie radia musimy być w odpowiednim nastroju.

Blisko 11,2 mln gospodarstw domowych w Polsce (77%) korzysta z radia – wynika z Badania Założycielskiego realizowanego przez Krajowy Instytut Mediów. Jednocześnie dane KIM pokazują, że 83% gospodarstw ma odbiornik radiowy, przy czym najczęściej jest to radio samochodowe (64%), a w dalszej kolejności odbiornik przenośny (38%) czy zestaw typu wieża HiFi z radiem (19%).

Kto ma i słucha radia w Polsce: najrzadziej single

Wśród gospodarstw korzystających z radia zdecydowane przeważają domostwa co najmniej dwuosobowe – 76% wobec 24% jednoosobowych, zlokalizowane w miastach – 67%, w których średni wiek „lidera” to 52 lata. W 35% z nich zamieszkują dzieci do lat 18, a średni dochód netto wynosi 4 685 zł.

Z badania KIM wynika, że radio słuchane jest celowo, świadomie - w odpowiedzi na konkretne potrzeby słuchacza i przy uwzględnieniu jego nastroju i emocji. Jest medium, wobec którego odbiorca ma jasno sprecyzowane oczekiwania.

Kto ma i słucha radia w Polsce: lubimy słuchać zbiorowo

Badanie Założycielskie, realizowane dotąd w zakresie ilościowym, w grudniu 2021 wzbogacono o informacje jakościowe dotyczące szeroko rozumianej słuchalności treści audio. Zbadano m.in. kluczowe dla słuchaczy cechy radia.

- Badanie jakościowe pokazało nam, jak rozumiane jest współcześnie radio. Aby je zdefiniować, słuchacze potrzebują aż siedmiu różnych cech, z których najważniejszą jest transmisja na żywo, a drugą w kolejności prowadzący - twórca, autor audycji jako osoba zapraszająca, tworząca klimat i charakter audycji, ale i samej rozgłośni.

Z badań widzimy, że radio jest wybierane celowo, aby zaspokoić konkretną potrzebę, odpowiedzieć na konkretny nastrój, dopasować się do niego bądź go zmienić. Warty uwagi jest także profil obecnego słuchacza treści audio. Można z niego wnioskować, że radio jest medium kolektywnym, zaś na przykład podcasty wybierane są już zgodnie z zainteresowaniami jednego odbiorcy – komentuje Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu