Spis treści
Prace nad strategią rozwoju
W poniedziałek Rada Ministrów poinformowała o rozpoczęciu prac nad projektem uchwały dotyczącej przyjęcia "Strategii rozwoju obszaru otoczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego do roku 2044". Dokument ten jest kluczowym elementem planowania rozwoju regionu w bezpośrednim sąsiedztwie CPK. Za jego opracowanie odpowiedzialny jest wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Maciej Lasek.
Strategia ma na celu koordynację kierunków rozwoju obszaru, który znajduje się w bezpośrednim oddziaływaniu multimodalnego węzła transportowego, tworzonego w ramach realizacji Koncepcji CPK. Dokument ten odnosi się do rozwoju terenu położonego najbliżej planowanego węzła transportowego CPK, co ma kluczowe znaczenie dla przyszłości regionu.
Cele strategii
W strategii zdefiniowano trzy główne cele, które mają być realizowane do 2044 roku. Pierwszy z nich, "Rozwój gospodarczy – wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw", koncentruje się na rozwoju gospodarczym obszaru otoczenia CPK jako terenu atrakcyjnego dla inwestorów. Kluczowe jest tu wykorzystanie potencjału transportowo-logistycznego oraz zapewnienie sprawnego działania administracji publicznej.
Drugi cel, "Atrakcyjne miejsce do życia", ma na celu stworzenie przyjaznych warunków do życia dla mieszkańców. W ramach tego celu planowane jest wykorzystanie nowych możliwości, minimalizacja uciążliwości inwestycji oraz rozwój oparty na kulturze, dziedzictwie i rekreacji. To podejście ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców regionu.
Przyjazna przestrzeń i ochrona środowiska
Trzeci cel strategii, "Przyjazna przestrzeń", zakłada prowadzenie działań na rzecz zwartej i optymalnie zaprojektowanej przestrzeni. Ważnym elementem tego celu jest zapewnienie ochrony środowiska oraz wspieranie zrównoważonej mobilności. Inicjatywy strategiczne będą uwzględniały zarówno potrzebę przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom związanym z intensywnym rozwojem infrastruktury, jak i wykorzystanie szans dla mieszkańców, władz samorządów oraz przedsiębiorców z tego obszaru.
Decyzje lokalizacyjne i finansowanie
Na początku stycznia wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski wydał decyzję lokalizacyjną dotyczącą inwestycji Centralny Port Komunikacyjny, obejmującą komponent lotniskowy, drogowy i kolejowy. Decyzja ta dotyczy terenów położonych w trzech gminach: Baranów, Teresin i Wiskitki. Jest to kluczowy krok w realizacji projektu CPK, który ma na celu stworzenie nowoczesnego węzła transportowego.
Biznes

W styczniu br. spółka CPK przekazała również do Komisji Europejskiej trzy wnioski o dofinansowanie inwestycji z instrumentu "Łącząc Europę" na 1,18 mld zł. Wnioski te dotyczą m.in. budowy tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi oraz dokumentacji projektowej dla węzła kolejowego CPK. To ważne kroki w kierunku zapewnienia odpowiedniego finansowania dla kluczowych elementów projektu.
Przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego
W ramach Programu CPK planowane jest powstanie centralnego lotniska, zlokalizowanego pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz systemu Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.
Realizacja strategii rozwoju dla gmin otaczających CPK to kluczowy element planowania przyszłości regionu. Dzięki odpowiednim działaniom i inwestycjom możliwe będzie stworzenie nowoczesnego, zrównoważonego i przyjaznego miejsca do życia oraz pracy dla mieszkańców, a także atrakcyjnego terenu dla inwestorów.