https://strefabiznesu.pl
reklama

Nowa strategia rozwoju gmin wokół CPK. Plany na przyszłość regionu do 2044 roku

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Realizacja strategii rozwoju dla gmin otaczających CPK to kluczowy element planowania przyszłości regionu.
Realizacja strategii rozwoju dla gmin otaczających CPK to kluczowy element planowania przyszłości regionu. Mat. prasowe CPK/Polska Press
Rozwój gospodarczy, lepsza jakość życia i ochrona środowiska – takie cele przyświecają nowej strategii dla 18 gmin wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego, którą rząd zamierza przyjąć do końca czerwca. Dokument, mający obowiązywać do 2044 roku, ma być odpowiedzią na wyzwania związane z budową jednego z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce, a także szansą na podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu i poprawę warunków życia jego mieszkańców.

Spis treści

Prace nad strategią rozwoju

W poniedziałek Rada Ministrów poinformowała o rozpoczęciu prac nad projektem uchwały dotyczącej przyjęcia "Strategii rozwoju obszaru otoczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego do roku 2044". Dokument ten jest kluczowym elementem planowania rozwoju regionu w bezpośrednim sąsiedztwie CPK. Za jego opracowanie odpowiedzialny jest wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Maciej Lasek.

Strategia ma na celu koordynację kierunków rozwoju obszaru, który znajduje się w bezpośrednim oddziaływaniu multimodalnego węzła transportowego, tworzonego w ramach realizacji Koncepcji CPK. Dokument ten odnosi się do rozwoju terenu położonego najbliżej planowanego węzła transportowego CPK, co ma kluczowe znaczenie dla przyszłości regionu.

Cele strategii

W strategii zdefiniowano trzy główne cele, które mają być realizowane do 2044 roku. Pierwszy z nich, "Rozwój gospodarczy – wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw", koncentruje się na rozwoju gospodarczym obszaru otoczenia CPK jako terenu atrakcyjnego dla inwestorów. Kluczowe jest tu wykorzystanie potencjału transportowo-logistycznego oraz zapewnienie sprawnego działania administracji publicznej.

Drugi cel, "Atrakcyjne miejsce do życia", ma na celu stworzenie przyjaznych warunków do życia dla mieszkańców. W ramach tego celu planowane jest wykorzystanie nowych możliwości, minimalizacja uciążliwości inwestycji oraz rozwój oparty na kulturze, dziedzictwie i rekreacji. To podejście ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców regionu.

Przyjazna przestrzeń i ochrona środowiska

Trzeci cel strategii, "Przyjazna przestrzeń", zakłada prowadzenie działań na rzecz zwartej i optymalnie zaprojektowanej przestrzeni. Ważnym elementem tego celu jest zapewnienie ochrony środowiska oraz wspieranie zrównoważonej mobilności. Inicjatywy strategiczne będą uwzględniały zarówno potrzebę przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom związanym z intensywnym rozwojem infrastruktury, jak i wykorzystanie szans dla mieszkańców, władz samorządów oraz przedsiębiorców z tego obszaru.

Decyzje lokalizacyjne i finansowanie

Na początku stycznia wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski wydał decyzję lokalizacyjną dotyczącą inwestycji Centralny Port Komunikacyjny, obejmującą komponent lotniskowy, drogowy i kolejowy. Decyzja ta dotyczy terenów położonych w trzech gminach: Baranów, Teresin i Wiskitki. Jest to kluczowy krok w realizacji projektu CPK, który ma na celu stworzenie nowoczesnego węzła transportowego.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

W styczniu br. spółka CPK przekazała również do Komisji Europejskiej trzy wnioski o dofinansowanie inwestycji z instrumentu "Łącząc Europę" na 1,18 mld zł. Wnioski te dotyczą m.in. budowy tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi oraz dokumentacji projektowej dla węzła kolejowego CPK. To ważne kroki w kierunku zapewnienia odpowiedniego finansowania dla kluczowych elementów projektu.

Przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego

W ramach Programu CPK planowane jest powstanie centralnego lotniska, zlokalizowanego pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz systemu Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.

Realizacja strategii rozwoju dla gmin otaczających CPK to kluczowy element planowania przyszłości regionu. Dzięki odpowiednim działaniom i inwestycjom możliwe będzie stworzenie nowoczesnego, zrównoważonego i przyjaznego miejsca do życia oraz pracy dla mieszkańców, a także atrakcyjnego terenu dla inwestorów.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu