Odszkodowanie - sprawdzamy, kiedy można się o nie starać. Chodzi o opóźniony lub odwołany lot

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Jak podają eksperci AirHelp, zgodnie z planem i na czas wyleciało we wrześniu z polskich portów lotniczych ponad 1 310 200 pasażerów, czyli ponad 77 proc. wszystkich podróżujących.
Jak podają eksperci AirHelp, zgodnie z planem i na czas wyleciało we wrześniu z polskich portów lotniczych ponad 1 310 200 pasażerów, czyli ponad 77 proc. wszystkich podróżujących. unsplash
Rekompensata w związku z opóźnionym lub odwołanym lotem to coś, o co we wrześniu 2023 r. mogło się ubiegać ponad 36 200 pasażerów rozpoczynających swoją podróż w Polsce. Wynika tak z analiz AirHelp. Sprawdzamy, w jakich sytuacjach pasażerowie powinni ubiegać się o odszkodowanie, a kiedy na pewno pozbawieni są takiego prawa?

Spis treści

Samolot ma opóźnienie. Jak często się to zdarza?

Jak podają eksperci AirHelp, zgodnie z planem i na czas wyleciało we wrześniu z polskich portów lotniczych ponad 1 310 200 pasażerów, czyli ponad 77 proc. wszystkich podróżujących. Statystyki te oznaczają, że prawie 23 proc. pasażerów, a dokładnie: 384 480 osób odczuło zakłócenia spowodowane opóźnieniem czy nawet odwołaniem lotów.

Aż 15 100 osób musiało zmierzyć się we wrześniu z ponad 3–godzinnym opóźnieniem lotu. Drugie tyle pasażerów (15 580) miało jeszcze wyzwanie, ponieważ ich lot został anulowany.

Te same analizy AirHelp pokazują, że we wrześniu zrealizowanych zostało ponad 12 590 rejsów z polskich lotnisk. Ponad 21 proc. z nich zostało zakłóconych (2 740 rejsów). Ponad 90 lotów zostało opóźnionych o ponad 3 godziny, a 148 zostały odwołane.

Opóźniony lub odwołany lot. W takich wypadkach można otrzymać odszkodowanie

W sytuacji opóźnienia lotu o 3 godz. czy też jego odwołania (na mniej niż 14 dni przed lotem) – zgodnie z Rozporządzeniem nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady – pasażerowie mogą się ubiegać o odszkodowanie.

Podstawą do odszkodowania może być również odmowa przyjęcia pasażerów na pokład np. z powodu przepełnienia lotu czy też zmiany w harmonogramie lotu (na mniej niż 14 dni przed terminem wylotu). Pasażerowie powinni także starć się o odszkodowanie, jeśli spóźnią się na lot przesiadkowy, a ich przybycie do miejsca docelowego opóźni się o 3-godzinny.

– To samo, europejskie rozporządzenie mówi również o tym, kiedy podróżującym nie przysługuje odszkodowanie. Nie możemy domagać się rekompensaty w przypadku zakłóceń, które są spowodowane „wyjątkowymi okolicznościami”, znajdującymi się poza kontrolą linii lotniczych. Nadzwyczajne okoliczności mogą wiązać się np. z niepokojami politycznymi, niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, zagrożeniem bezpieczeństwa czy strajkami zainicjowanymi przez pracowników lotniska lub kontrolę ruchu lotniczego – tłumaczy Tomasz Pawliszyn, CEO AirHelp.

Jak dodaje, w takich sytuacjach pasażerowie nie otrzymają odszkodowania.

- Przysługuje im wówczas zwrot kosztów biletu lub też mogą oni bezpłatnie zarezerwować bilet na inny termin. Jeśli pasażer jest w trakcie przesiadki lub czeka na lotnisku, linie lotnicze – zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem – mają obowiązek zapewnić mu posiłki i napoje, jak również zakwaterowanie i alternatywny transport. Niezależnie jednak od okoliczności, w każdej sytuacji pasażerowie muszą mieć dostęp do bieżącej informacji i być poinformowani o przysługujących im prawach. Jest to w gestii linii lotniczych – podsumowuje CEO AirHelp.

Badania AirHelp ujawniły dodatkowe koszty, które ponoszą pasażerowie w wyniku zakłóceń w ich podróżach. Znaczące zakłócenie lotu kosztuje pasażerów średnio 362,50 euro. 72 proc. ankietowanych pasażerów wydało pieniądze, których nie planowało.

Największymi kosztami były podróże zastępcze, wyżywienie i napoje oraz zakwaterowanie. Dodatkowo, 46 proc. pasażerów straciło pieniądze w wyniku utraty zarobków i bezzwrotnych kosztów, takich jak zakwaterowanie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu